شناسایی ۴۰ کانون بحرانی فرسایش خاک (گالی) در ۱۰ منطقه هرمزگان

۱۳۹۶/۰۱/۲۰ - ۱۱:۲۶:۵۳
کد خبر: ۵۴۲۰۲۲
شناسایی ۴۰ کانون بحرانی فرسایش خاک (گالی) در ۱۰ منطقه هرمزگان
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان از شناسایی 40 کانون بحرانی فرسایش خندقی (گالی) در 10 منطقه در سطح هرمزگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،حسین پور با اعلام این خبر گفت: با اجرای طرح شناسایی کانون های بحرانی فرسایش گالی در استان هرمزگان از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان، محدوده های حاد فرسایش آبکندی در مناطق مختلف استان از جمله بوچیر گاوبندی، کندران و گزیر بندرلنگه، نیدان بستک، جیحون بندرخمیر، فارغان احمدی، حسن لنگی بندرعباس، گوربند میناب، گونمردی، گزان بزین، همزانگ و بندگرمان سیریک، شیرآهن و گابریک جاسک شناسایی و با بررسی اراضی گالی خیز نقشه پهنه بندی خطر فرسایش گالی در استان هرمزگان تهیه گردید.

معاون آبخیزداری ضمن اشاره به شکل گیری دره ی ستاره ها در جزیره قشم با مکانسیم فرسایش گالی در تشریح گسترش گالی در استان گفت: حساسیت خاک، بارش های با شدت زیاد، تغییر کاربری اراضی، مهاجرت در اثر خشکسالی، رها سازی اراضی دیم، تخریب پوشش گیاهی، عدم مدیریت سیلاب، دخالت های انسانی در انحراف و تمرکز سیلاب و اقدامات عمرانی نادرست از جمله عوامل اصلی ایجاد و گسترش کانون های گالی در استان به شمار می روند که منجر به تشکیل گالی ها و خندق های عمیق به عمق یک تا 10 متر با نرخ جابجایی بیش از 300 متر در سال گردیده است.

حسین پور تخریب اراضی، هدررفت خاک، خسارت به عرصه های منابع طبیعی، اراضی کشاورزی، ابنیه و تاسیسات زیربنایی، تهدید روستاها و اماکن مسکونی، رسوب زایی و تشدید رسوبگذاری در مسیل ها، سازه های آبی و بنادر را تبعات فرسایش گالی دانست.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به این پدیده، عدم دخل و تصرف نادرست در طبیعت، ممانعت از تخریب منابع طبیعی، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و مدیریت رواناب ها در سطح حوزه های آبخیز از بالادست با اجرای طرح های آبخیزداری بویژه سامانه های آبگیر باران و احیای پوشش گیاهی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه در کنترل گالی در شرایط استان هرمزگان می توان برشمرد.

وی یادآور شد در برخی از مناطق استان، نظیر دشت کندران بندرلنگه و دشت حسن لنگی بندرعباس، مهار گالی مطالبه اجتماعی و دغدغه جدی مردم شده است.

در این راستا اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با انجام مطالعات کنترل گالی در فاز تفصیلی – اجرایی و تهیه طرح در سطح 25800 هکتار از حوزه های آبخیز کانون های بحرانی که تخریب اراضی، تهدید روستا و تاسیسات زیربنایی را بدنبال دارد با انعکاس به مراجع ذیربط در استان و مرکز با اولویت در دست اقدام دارد که با پیش بینی های انجام گرفته در منابع اعتبارات سال 1396 فاز نخست طرح عملیاتی خواهد گردید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز