باغ راه ایرانی کیش میزبان هر روزه گردشگران و شهروندان

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۷:۳۲:۱۴
کد خبر: ۵۴۵۰۸۸
باغ راه ایرانی کیش میزبان هر روزه گردشگران و شهروندان
باغ راه ایرانی از جمله مجموعه هایی است که به جرات می توان گفت برای هر گردشگر و کیشوند جذابیت خاصی به دنبال دارد تا جایی که می توان آن را جزء معدود پروژه هایی خواند که به شکلی مدرن در راستای آرامش شهروندان و گردشگری سلامت شکل گرفته است.
به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، بدیهی است که شلوغی و سرعت بالای زندگی در شهرهای مدرن دنیا، امروزه بیش از هر زمان دیگری چهره خود را در عرصه جهانی به تصویر کشیده و استرس و اضطراب را بر جامعه تحمیل کرده است. به همین خاطر بشر امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پروژه های شهری با رویکرد آرامش در راستای رشد سلامت ذهنی و جسمی شهروندان است.

به همین خاطر و با همین رویکرد نیز، دولت ها برای رشد فضاهای سبز به ایجاد پروژه هایی برای کاستن از اضطراب و تنش جامعه اقدام می کنند. در این میان کیش به عنوان یکی از مهمترین قطب های گردشگری کشور که سالانه از چند میلیون گردشگر داخلی و خارجی پذیرایی می کند، با احداث پروژه هایی چون باغ راه ایرانی در این عرصه پیشرو حرکت کرده است.

پروژه باغ راه ایرانی از جمله بخش های مدرن شهری است که حتی در کلانشهرهایی چون تهران نیز نمونه آن یافت نمی شود. پروژه ای که کاملا با رویکرد آرامش شهروندی و گردشگری سلامت از شهریور سال 94 و توسط تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید افتتاح شد.

این مجموعه که به راحتی می توان در هر صبح با نشاط و غروب دل انگیز جزیره، جمعی را مشغول پیاده روی و دوچرخه سواری در آن دید، از جمله بخش های موفق گردشگری کیش به شمار می رود که در دل خود بخش های پررنگی از فرهنگ و اصالت ایرانی را به تصویر کشیده است.

مجموعه باغ راه ایرانی به عنوان طولانی ترین باغ راه کشور به شمار می رود که با مساحتی بالغ بر 32 هکتار شامل هشت باغ ایرانی است. این پروژه تفریحی و گردشگری در دل خود 11 آب نمای جذاب و رودخانه ای به طول 400 متر دارد که مملو از نورپردازی های مدرن برای دل انگیز کردن فضای این باغ زیبا در دل شب های جزیره است.

فرهنگ و اصالت ایرانی در دل باغ راه کیش

به طور حتم، پروژه باغ راه ایرانی صرفا تاکید بر فضای سبز و استفاده از منابع طبیعی چون جوی های آب و آب نماها نیست زیرا آنچه که بیش از هر چیزی در دل این فضای سر سبز و زیبا چشم نوازی می کند، هنر سنتی و اصالت بدیهی ایرانی است که رخ نشان می دهد. 

مجموعه باغ راه ایرانی در دل خود 9 دروازه مربوط به شهرهای کشور را که جزء آثار تاریخی مطرح کشور و بخش مهمی از گنجینه فرهنگ، ادب و اصالت ایرانی است را به نمایش می گذارد. این مجموعه که که از میدان سعدی با دروازه قرآن شیراز آغاز می شود، در ادامه به ترتیب، دروازه سی و سه پل اصفهان، دروازه هارونیه مشهد، دروازه رق آباد کرمان، پل دختر لرستان، دروازه ارگ علیشاه تبریز، دروازه طاق بستان کرمانشاه و دروازه های شمیران را نیز به نمایش می گذارد و در میدان هرمز با نماد سر در باغ ملی تهران به پایان می رسد. در واقع این سر درهای جذاب همان بخش هایی هستند که گردشگران در کنار آن ها عکس می اندازند و با لبخند برای خود خاطرات آن را به یادگار می برند. 

صد البته که جذابیت های این مجموعه تفریحی به همین آثار تاریخی زیبا  محدود نمی شود و همچنان می توان در درون آن آثار هنری زیبای دیگری را جستجو کرد زیرا نماد باغ راه کیش برگرفته از آثارهنری و معماری اصیل ایرانی است که توسط مجید پازوکی یکی از هنرمندان خوشنویس کیش طراحی و ساخته شده است.

9 عدد از این اثر زیبا به ارتفاع 90 و عرض 35 سانتی متر با وزنی بالغ بر 25 کیلوگرم ساخته و در مقابل هریک از دروازه ها نصب شده است. در واقع در این اثر هنرمند تلاش کرده است تا با نگارش خلاقانه حروف علاوه بر نشان دادن زیبایی و اصالت هنر ایرانی اسلامی، لطافت طبیعت و زیبایی های یک باغ ایرانی با انواع گیاهان و پرندگان را در ذهن و چشم مخاطب تداعی کند.

علاوه بر این آثار زیبا 80 بوم نقاشی و گالری مجسمه نیز در درون این باغ زیبای ایرانی وجود دارد که مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

شایان ذکر است، 43 آبنما، 16 هکتار فضای سبز، 20 المان دیواری، 80 بوم نقاشی، گالری مجسمه، سایت کبوتر، پیست دوچرخه سواری با نورپردازی LED، زمین ورزش های ساحلی، پیست ماشین های RC در حال ساخت، پارکینگ و خیابان دسترسی از جمله بخش های مختلف این باغ راه است که درضلع جنوبی بلوار ولایت, حدفاصل میدان هرمز تا میدان سعدی با هدف ایجاد جاذبه و معرفی فرهنگ اقوام مختلف کشورمان به ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی جزیره کیش احداث شده است.

نظر شما