همایش سفیران سلامت و نهادهای اجتماعی در پارسیان برگزار شد

۱۳۹۶/۰۲/۰۹ - ۰۸:۰۲:۲۱
کد خبر: ۵۵۰۵۳۵
همزمان با ششمین روز از هفته سلامت، همایش سفیران سلامت و نهادهای اجتماعی در سالن تندگویان با حضور فرماندار شهرستان، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان، رئیس بیمارستان رستمانی، مسئولین ادارات، شوراها و دهیاران، سفیران سلامت (فردی-مدارس-سازمانی) و کارکنان شبکه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،دکتر آمنه ماجدی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارسیان در این همایش با عرض خیر مقدم و تبریک عید سعید مبعث، ابتدا با توجه به شعار روز جهانی بهداشت با عنوان "بیاید در مورد افسردگی صحبت کنیم" با ارائه آمار در این خصوص گفت: این شعار با هدف افزایش آگاهی عمومی و ارتقای سلامت فرد و جامعه پیرامون افسردگی، ترغیب مبتلایان برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشت روان نام گذاری شده است.

دکتر ماجدی با اشاره به خدمات عرصه سلامت در طول 38 سال انقلاب اسلامی، طرح تحول در نظام سلامت را به عنوان سومین انقلاب در عرصه سلامت نام برد و بیان داشت: علت به وجود آمدن طرح تحول نظام سلامت، تغییرات به وجود آمده در ساختار اجتماعی فرهنگی جامعه همچون افزایش سکونت در شهرها نسبت به روستا و به تبع آن تغییر در تغذیه و تحرک مردم همچنین گذار بیماری ها از واگیر به غیر واگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری ها به مراقبت مادام العمر، می باشد و همچنین بر اهمیت نقش مردم و مشارکت آنها در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی های جزیی، مدیریت بیماری های مزمن و حاد تأکید کرد.

وی به نتایج طرح تحول نظام سلامت که از سال 1393 شروع شد اشاره کرد و افزود: کاهش پرداختی مردم از جیب در خدمات بستری، بهبود هتلینیگ بیمارستان، حضور تمامی متخصصین جنرال، رایگان شدن زایمان های طبیعی و ارتقاء کیفیت خدمات ویزیت با حضور متخصصین در کلینیک بیمارستان از نتایج این طرح می باشد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان پارسیان سپس به شرح برنامه های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت پرداخت و گفت: 15 برنامه در حوزه بهداشت پیش بینی و اجرا شد که من جمله استقرار پزشک خانواده در شهر و روستا، انجام غربالگری و خطرسنجی بیماری های غیرواگیر و برنامه خودمراقبتی و جذب سفیر سلامت بوده است.

دکتر ماجدی ابراز داشت: خودمراقبتی یعنی عملکردی آگاهانه، آموختنی و تنظیمی که برای تأمین و تداوم شرایط و منابع لازم برای ادامه حیات و حفظ عملکرد جسمی، روانی، اجتماعی، معنوی و رشد فرد در محدوده طبیعی و متناسب برای حیات و جامعیت عملکرد فرد اعمال می گردد که با هدف توانمندسازی مردم، سازمان و جوامع برای مراقبت از سلامت خود که از مهمترین راههای شکل گیری این خدمت، جذب سفیر سلامت است، می باشد.

وی خاطر نشان کرد: سفیر سلامت عضوی از اعضای یک خانوار است که حداقل 8 کلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و به صورت داوطلبانه مسئولیت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضای خانواده و جامعه را بر عهده دارد و همچنین بر لزوم مشارکت آحاد جامعه و نهادها و تشکل ها به خصوص شوراها و دهیاران و آموزش و پرورش در جهت ایفای نقش با عنوان سفیر تأکید کرذ.

فرماندار شهرستان پارسیان با تشکر از تشکیل چنین همایش هایی که در راستای سلامت مردم جامعه است به اهمیت سلامت در جامعه و تلاش دولت ها برای تحقق آن اشاره نمود و سپس به اجرای طرح تحول نظام سلامت با تلاش دکتر هاشمی؛ وزیر بهداشت و درمان اشاره کرد و وی را به عنوان وزیری توانمند نام برد و تأکید کرد: با اجرای طرح تحول در نظام سلامت، افرادی که قبلاً برای خدمات درمانی با مشکل عمده روبرو بودند، اکنون فقط 5 درصد هزینه ها را پرداخت می نمایند و این به معنی کاهش پرداختی مردم از جیب برای درمان خود می باشد.

وی در ادامه به بهبود حضور متخصصین در بیمارستان اشاره کرد و گفت: با ادامه این طرح، شاهد ارتقای سطح سلامت مردم در شهرستان پارسیان می باشیم.

فرماندار شهرستان پارسیان در خصوص لزوم مشارکت جامعه در پیشگیری از بیماری ها ابراز داشت: می توان پیشگیری را با آموزش و جذب سفیران سلامت در جامعه نهادینه کرد.

در حاشیه این همایش، نسبت به انجام خطرسنجی مدعوین اقدام شد و بسته آموزشی در زمینه تغذیه و سلامت روان توزیع گردید و در فواصل برنامه نیز مسابقه هایی با طرح سؤال برگزار شد که در پایان از برندگان با اهدا جوایز تقدیر به عمل آمد.

نظر شما