۱۵ پروژه نفت، گاز و پتروشیمی در قشم در حال اجراست/ ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نفتی در جزیره محقق می شود

۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۰۸:۱۲:۱۳
کد خبر: ۵۵۳۳۷۳
۱۵ پروژه نفت، گاز و پتروشیمی در قشم در حال اجراست/ ۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نفتی در جزیره محقق می شود
مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی از به زمین نشستن 15 پروژه بزرگ در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با ارزشی بالغ بر 6 میلیارد دلار در جزیره قشم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، محمدجواد دهقانی در مراسم افتتاحیه بارگیری و انتقال جکت نفتی FYB میدان نفتی فروزان گفت: پس از حضور مهندس حمیدرضا مومنی در سمت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم استراتژی های سازمان در رابطه با طرح های نفتی این جزیره با هماهنگی کامل با سیاست و استراتژی های وزرات نفت تدوین شد.

وی ادامه داد: تاکنون مجوز احداث 4 مجتمع پتروشیمی با تامین خوراک 25 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در جزیره قشم توسط وزارت نفت صادر و زمین این مجتمع ها در سایت جنوبی سوزا آماده و سرمایه گذار داخلی این طرح ها نیز مشخص شده اند.

دهقانی از اعطای مجوز خوراک برای احداث چهار پالایشگاه برای تولید قیر و فرآورده های نفتی از نفت سنگین، فوق سنگین و صادراتی در قشم خبر داد و افزود: این پالایشگاه ها ظرفیتی بالغ بر 140 هزار بشکه دارند و در محدوده ساحلی آنها یک اسکله نفتی با ظرفیت 20 میلیون تن در حال احداث است.

به گفته وی براساس برنامه پنجم و ششم توسعه منطقه سلخ جزیره قشم به عنوان قطب بانکرینگ در جنوب کشور در نظر گرفته شده است و اکنون دو طرح بانکرینگ در جنوب و شمال جزیره در دست اجرا می باشد.

وی ادامه داد: یک طرح بانکرینگ با ظرفیت بیش از 150 هزار تن در ماه در شمال جزیره و طرحی دیگر در منطقه سلخ با ظرفیت 750 هزار تن در ماه در حال اجرا است و فاز اول بانکرینگ این طرح در سلخ با ظرفیت 50 هزار تن بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی از احداث خط لوله 53 کیلومتری برای تامین خوراک طرح های پتروشیمی و سرویس های جانبی آن خبر داد و اضافه کرد: این پروژه از مرداد ماه سال جاری توسط شرکت ملی گاز ایران شروع می شود و در مدت یک سال اجرای آن به پایان می رسد.

دهقانی از طرح ذخیره سازی 30 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی سخن گفت و افزود: شرکت سرمایه گذاری نفت قشم با ظرفیت شش میلیون بشکه قابل توسعه تا بیست میلیون بشکه است و یک شرکت چینی با شرکت ماشین سازی اراک برای احداث فاز اول طرح ذخیره، تا 10 میلیون بشکه تفاهم نامه امضا کرده اند.

به گفته دهقانی با شرکت های سوئیسی و نروژی نیز برای توسعه طرح ذخیره سازی تا 30 میلیون بشکه رایزنی شده است و سایت درنظر گرفته شده برای ذخیره سازی ظرفیت توسعه تا سقف 100 میلیون بشکه را دارد.

وی گفت: تمام پروژه های نفتی جزیره بر اساس مطالعات دقیق و علمی انجام و به آنها مجوز داده شده است و با شرکت های بین المللی ژاپنی، ایتالیایی، نروژی، چینی، کره ای مذاکرات متعددی برای دانش فنی، مهندسی، اجرا و سرمایه گذاری انجام شده و در صورت رفع موانع سرمایه گذاری و تامین منابع مالی این پروژه ها آینده نفتی قشم را تغییر خواهند داد.

مشاور مدیرعامل منطقه آزاد قشم در امور نفت و انرژی اظهار کرد: عملیات اجرایی دو واحد نیروگاهی 500 مگاواتی سیکل ترکیبی و یک واحد 70 مگاواتی هم شروع شده و واحد 70 مگاواتی به زودی در مدار شبکه سراسری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود با شروع عملیات اجرایی این پروژه ها و در زمان اوج اجرای طرح ها بالغ بر 20 هزار نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شوند و این موضوع یکی از دستاوردهای بزرگ دولت تدبیر و امید است.

عملیات بارگیری جکت سکوی FYB برای نصب در میدان نفتی فروزان، با حضور معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و جمعی از مدیران وزارت نفت و منطقه آزاد قشم آغاز شد.

میدان نفتی فروزان در جنوب غربی خلیج فارس و نزدیکی جزیره خارگ واقع شده و با کشور عربستان سعودی مشترک می‌باشد. این میدان در سال ۱۳۴۵ با ذخیره نفت درجای به میزان دو میلیارد و ۳۰۹ میلیون بشکه کشف شده است.

نظر شما