ژئوپارک قشم جهانی شد

۱۳۹۶/۰۲/۱۶ - ۰۸:۲۳:۴۵
کد خبر: ۵۵۴۰۳۹
ژئوپارک قشم جهانی شد
ژئوپارک قشم در دویست و یکمین نشست ژئوپارک‌های یونسکو که امروز پانزدهم اردیبهشت ماه در فرانسه برگزار شد کارت سبز گرفت و جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، مرتضی شیخ زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: نشست شورای ژئوپارک‌های جهان به مدت ده روز در فرانسه برگزار گردید و روز پانزدهم اردیبهشت در آخرین روز این نشست، جهانی شدن ژئوپارک قشم قطعی شد و سازمان یونسکو تاییدیه کتبی آن را ساعاتی پیش به این سازمان ارسال کرد. 

شیخ‌زاده ادامه داد:ژئوپارک قشم که در سال 1385 برای نخستین بار عضو شبکه جهانی شده و پس از شش سال بررسی کارشناسان یونسکو، متاسفانه از این شبکه خارج شده بود، با تلاش های شبانه روزی جامعه محلی، کارشناسان و مدیران و با حمایت کامل رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم موفق شد دوباره به این عنوان ارزشمند دست یابد و امروز ژئوپارک قشم به عنوان یک ژئوپارک جهانی در یک دوره چهارساله تایید و  تا سال ٢٠٢٠ بصورت رسمی  زیر نظر یونسکو فعالیت خواهد کرد. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این ژئوپارک در سال ٩٢ کارت قرمز دریافت کرده بود، بسیاری افراد  فکر می‌کردند که  تصمیم مجدانه این سازمان در دولت تدبیر و‌امید مبنی بر درخواست بررسی مجدد پرونده توسط یونسکو در کنار فعالیت های شبانه روزی و اعتبارات عمرانی فراوانی که می بایست در رابطه با این موضوع تخصیص داده شود ، شعاری بیش نیست چون باید روی چندین موضوع که سالیان زیادی مغفول مانده بود کار می‌شد . موضوع اول اعتباراتی بود که باید برای زیرساخت‌ها از جمله توسعه جاده های دسترسی در غرب جزیره قشم مانند جاده مواصلاتی غار نمکدان در نظر گرفته می‌شد و موضوع دوم چشم پوشی از درآمدهای دولت در عین سرمایه گذاری چند میلیارد تومانی ، برای ایجاد درآمد و اشتغال پایدار در جامعه محلی و بومی قشم بود.

مشاور‌ رسانه ای مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: امروز سازمان منطقه آزاد قشم مفتخر است اعلام کند که آن وعده ها محقق شده اند و عملا این عزم در قشم جزم شده است و اکنون ژئوپارک بین المللی قشم به این درجه رسیده که می‌تواند درآمد پایدار داشته باشد. دولت نیز فضایی را ایجاد و سرمایه‌گذاری کرده است تا بومیان منطقه خودشان بتوانند درآمد داشته باشند. افتخار ما تحقق منویات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیرو امید در حوزه ایجاد اشتغال بومی در کنار توسعه پایدار جزیره قشم است.

پیش بینی می شود مطرح شدن ژئوپارک بین المللی قشم زمینه توسعه روزافزون گردشگری در سطح بین الملل و در پی آن توسعه اقتصادی و اشتغال بخش عظیمی از بومیان جزیره در کنار مراقبت صحیح از میراث ماندگار فرهنگی بر اساس استانداردهای بین المللی یونسکو را فراهم سازد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز