فعالین اقتصادی در مناطق آزاد توجه کنند/مجوزهای اقتصادی صادرشده از سوی هر سازمان و نهادی به جز سازمان منطقه آزاد مشمول معافیت مالیاتی نمی شود

۱۳۹۶/۰۲/۱۹ - ۰۹:۵۲:۴۷
کد خبر: ۵۵۵۷۶۴
فعالین اقتصادی در مناطق آزاد توجه کنند/مجوزهای اقتصادی صادرشده از سوی هر سازمان و نهادی به جز سازمان منطقه آزاد مشمول معافیت مالیاتی نمی شود
مدیر بازرگانی و اصناف و نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: در محدوده مناطق آزاد تنها مجوزهای فعالیت اقتصادی که توسط سازمان منطقه آزاد صادر شده باشد از معافیت مالیاتی بهره مند می شوند و مجوزهایی که توسط سایر ارگان ها و نهاد صادر شده اند از مالیات معاف نیستند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، امیر سلکی بیان کرد: صنوف و فعالین اقتصادی که مجوز خود را از ارگان هایی غیر از سازمان منطقه آزاد( همچون شهرداری) دریافت کرده اند مکلف به پرداخت مالیات هستند.

مدیر بازرگانی و اصناف و نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: براساس ابلاغیه هیات وزیران به شمار53355 مورخ 95.5.16 معافیت مالیاتی تنها برای مجوزهای صادرشده از سوی سازمان های مناطق آزاد تجاری و صنعتی محقق می شود و در اجرای آن، شرایط شکلی و محتوایی مجوز فعالیت و تاریخ بهره برداری، مواردی است که صرفا توسط این سازمان ها اعلام می شود.

سلکی افزود: فعالین اقتصادی باید پیش از ارائه اظهارنامه مالیاتی برای اخذ یا تمدید مجوز فعالیت اقتصادی براساس ابلاغیه هیات وزیران، به سازمان منطقه آزاد مراجعه کنند.

وی گفت: همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی که شرکت خود را در محدوده مناطق آزاد ثبت کرده و بخشی از کار آنان در خارج از این محدوده قرار دارد باید مالیات فعالیت اقتصادی خارج از محدوده منطقه آزاد را بپردازند.

سلکی گفت: براساس ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی، فعالین اقتصادی پس از اتمام مدت زمان معافیت تابع قوانین خاصی هستند که با پیشنهاد هیأت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد و مشمول مقررات خاص مالیاتی هستند و هرگونه تطبیق و تفسیر قوانین مالیاتی در محدوده مناطق آزاد با قانون مالیات مستقیم، با روح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری و صنعتی منافات دارد.

مدیر بازرگانی و اصناف و نماینده مالیاتی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با توجه به اتمام معافیت مالیاتی در سال 92، پیش نویس مقررات خاص مالیاتی فعالین در 62 ماده و باهدف شفاف سازی حقوق و وظایف سازمان های مناطق آزاد و فعالین اقتصادی تدوین و به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد فرستاده شده است.

وی ادامه داد: همچنین پیش نویس لایحه تمدید معافیت مالیاتی 20 سال به بالا در مناطق آزاد به هیات دولت تقدیم شده و در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

سلکی همچنین با بیان تدوین آیین نامه نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی در مناطق آزاد، افزود: این آیین نامه با همکاری وزارت اقتصاد و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تدوین و به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارسال شده و پیش بینی می شود تا مهرماه به تصویب برسد.

وی به همه فعالین اقتصادی که از سال های 90 تا 94 اظهارنامه مالیاتی ارائه نداده یا مجوز از سازمان منطقه آزاد دریافت نکرده اند پیشنهاد کرد؛ مجوزهای خود را به روز کنند.

بر اساس ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد و قانون اصلاح ماده (13) این قانون، اشخاص حقیقی و حقوقی که در منطقه به انواع فعالیتهای اقتصادی اشتغال دارند، نسبت به هر نوع فعالیت اقتصادی در منطقه آزاد از‌تاریخ بهره‌برداری مندرج در مجوز به مدت 20 سال از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی موضوع قانون مالیاتهای مستقیم معاف خواهند بود و پس از‌انقضاء این مدت سال تابع مقررات مالیاتی خواهند بود که با پیشنهاد هیأت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز