جشن تولد پوزه عقابی ها در روستای شیب دراز قشم

۱۳۹۶/۰۳/۰۴ - ۱۱:۰۸:۵۱
کد خبر: ۵۶۳۷۲۹
جشن تولد پوزه عقابی ها در روستای شیب دراز قشم
مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی در روستای شیب دراز جزیره قشم امشب میزبان «جشن اقیانوس ها» و رها سازی بچه لاک پشت ها در آب های نیلگون خلیج فارس است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سید محمد هاشم داخته با بیان اینکه 93 لاک پشت ماده اسفند ماه سال گذشته با ورود به سواحل روستای شیب دراز اقدام به تخم گذاری در این سایت کرده اند، گفت: از اواسط اردیبهشت امسال بخشی از بچه لاک پشت های متولد شده در این سایت با کمک ناطوران خمیس (گروه محافظان) و کارشناسان حفاظت محیط زیست سازمان در آب های خلیج فارس رها شدند.
وی با اشاره به اینکه هر یک از لاک پشت های ماده در هر مرحله بین 70 تا 100 تخم از خود به جا می گذارند، ادامه داد: با کمک بومیان روستای شیب دراز بیش از هشت هزار و 500 تخم لاک پشت پوزه عقابی در لانه های ایجاد شده در سایت ویژه این جانوران نگهداری شده است.
به گفته مدیر حفاظت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، همه ساله تخم های سالم این جانوران با هدف حفاظت از گزند جانوران مختلف، توسط گروهی از بومیان جزیره با عنوان "ناطوران خمیس" و کارشناسان حفاظت محیط زیست سازمان در محل حفاظت شده نگهداری می شود.
وی بیان داشت: برای نخستین بار در کشور از سال 81 طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی با همکاری JEF/SGP (برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی) در جزیره قشم آغاز شد.
داخته گفت: طرح حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی در قشم نیز با کمک مردم روستای شیب دراز از سال 84 به عنوان یکی از موفق ترین طرح های حفاظتی کشور و در سال 88 به عنوان یکی از10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیای اقیانوسیه در ژاپن شناخته شده است.
به گفته او، بهمن ماه سال 1390 نیز با حمایت برنامه تسهیلات محیط زیست جهانی و همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ساحل 60 هکتاری تخم گذاری لاک پشت ها در قشم به عنوان اثر طبیعی به ثبت رسید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز