آغاز اجرای پروژه بیابانزدایی در مناطق مختلف هرمزگان

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۱۰:۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۷۴۳۴۴
آغاز اجرای پروژه بیابانزدایی در مناطق مختلف هرمزگان
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان در بازدید از بیابان های غرب استان در راستای مبارزه با بیابان زایی گفت: کل مساحت بیابان های استان یک میلیون و ۵۶۵هزار هکتار است که 21 درصد مساحت استان را شمال میشود در نتیجه بیابانزدایی جزو وظایف دولت است که در این بخش اقداماتی انجام شده ومی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در  هرمزگان ؛ دراین بازدید که  معاون فنی ورئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان، مشاور مدیرکل  و  معاون فرماندار بندرلنگه ،رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بندرلنگه ،جمعی از خیرین حوزه بیابانزدایی هم حضور داشتند، اجرای پروژه بیابانزدایی در مناطق مختلف از جمله "مهرگان"، "کندران" ،"ارمک" و... مورد بازدید قرار گرفت .

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان گفت:شعار روز جهانی بیابانزدایی امسال"سرزمین ما،خانه ما،آینده ما" است.

"مجیدپوربلیغی" افزود: ایران جزو دومین کشور عضو معاهده بین المللی کنوانسیون بیابانزدایی است، در نتیجه بیابانزدایی جزو وظایف دولت است که اقداماتی در این بخش انجام شده ومی شود.

وی کل مساحت بیابان های استان را یک میلیون و ۵۶۵هزار هکتار عنوان کرد وافزود:این میزان ،۲۱درصد مساحت استان را شامل می شود.

پوربلیغی گفت:۳۱٨هزارهکتار از بیابان های استان را کانون های بحران فرسایش بادی تشکیل می دهند.این میزان ،۲٨کانون بحران فرسایش فرسایش بادی است که بایستی بیابانزدایی به عنوان مهمترین کار زیربنایی در آن انجام شود.اجرای طرح های بیابانزدایی باعث افزایش پوشش گیاهی ومصونیت تاسیسات از جمله برق و جاده ها و... می شود.

وی بااشاره به هزینه های بالایی که برای شستشوی تاسیسات برق اهواز درسال گذشته بدلیل هجوم ریزگردها به دولت واردشد، این موضوع توجه به عملیات بیابانزدایی را درسایر مناطق بیابانی نشان می دهد.

این مقام مسئول گفت:بااجرای بیابانزدایی، درواقع به  سلامت مردم هم کمک شده واز فرسایش خاک جلوگیری می شود.

به گفته پوربلیغی بااجرای طرح های بیابانزدایی در جاسک، بیش از ده کیلومتر از جاده های بین جاسک وکنارک از خطر ماسه های روان درامان ماندند.

وی گفت:بامالچ پاشی ودرختکاری ،ماسه های روان تثبیت شده وخسارت به جاده های های مواصلاتی نیز کاهش می یابد. وی گفت :دردوسال گذشته نیز بیش از صدهکتار از اراضی بیابانی روستاهای "کیدر" و"گشمی" که درمعرض هجوم ماسه های روان بودند رامهار وکنترل کردیم تاخانه های ساکنان درامان بماند.دراین مناطق از روش درختکاری وبادشکن غیرزنده استفاده کردیم تاعملیات بیابانزدایی را اجراکنیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان:درسال گذشته ۴۰۰میلیون تومان اعتبار استانی ویک میلیارد و پانصد میلیون تومان اعتبارات ملی مصوب شد وامسال ۱۵میلیاردتومان اعتبار ملی و۵۰۰میلیون تومان اعتبار استانی مصوب شده است

پوربلیغی:دربندرلنگه نیز بیش از صدهکتاربیابانزدایی در مناطق "ارمک" و "چاه مسلم"  در دوسال گذشته انجام شده است.

رئیس اداره بیابان دربازدید از منطقه شوره زار" مهرگان" ،مساحت آنرا بیست هزار هکتار عنوان کرد وگفت :اینجا یکی از مناطق سرچشمه گردوغبار و ریزگرد در استان است که بایستی اعتبارات ویژه ای برای بیابانزدایی این منطقه تخصیص یابد، زیرا بااندک بادی، ذرات رسی دو میکرونی ریزگردها در هوا پراکنده می شوند وتا بندرعباس هم می رسند.

تختی بابیان اینکه این منطقه در چهل کیلومتری بندرلنگه قراردارد، افزود :۵۰هزارهکتارشوره زار دراین منطقه وجود دارد که تثبیت آنها اعتبارات خاص خودرامی طلبد.زیرا این چشمه های گردوغبار بیش از سیصدکیلومتر حرکت می کند ودرهوامعلق است وجابجا می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز