ناظر گمرکات هرمزگان:

مجهز شدن اشراف اطلاعاتی کامل گمرک و نیروی انتظامی به تجهیزات نظارتی و کنترلی

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۱۲:۳۹:۳۰
کد خبر: ۵۸۸۳۳۸
مجهز شدن اشراف اطلاعاتی کامل گمرک و نیروی انتظامی به تجهیزات نظارتی و کنترلی
ناظر گمرکات هرمزگان از مجهز شدن اشراف اطلاعاتی کامل گمرک و نیروی انتظامی به تجهیزات نظارتی و کنترلی، خبر داد و گفت: هرمزگان دیگر جولانگاه قاچاقچیان نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، علیرضا دشتانی ظهر سه شنبه در سومین جلسه شورای جنگ نرم فرماندهی انتظامی استان افزود: گمرک هرمزگان با اشراف اطلاعات کامل و با همکاری نیروی انتظامی محموله های قاچاق را کشف و پرونده ها را جهت بررسی بیشتر به مراجع قضائی ارجاع می دهد.

وی با تقدیر از حمایت و همراهی نیروی انتظامی هرمزگان با گمرک شهید رجایی بیان داشت:اگر حمایت و همکاری نیروی انتظامی استان در برخورد با قاچاق نبود از سرعت رسیدگی و برخورد با متخلفان کاسته می شد.

مدیر کل گمرکات هرمزگان با اشاره به اینکه بایستی به گونه ای اقدام کرد که کسی احساس نکند قلمرو جمهوری اسلامی ایران بویژه هرمزگان که مردمی اصیل ،نجیب و ولایتمدار دارد جولانگاهی برای انجام اعمال خلاف است، بیان داشت: در استان هرمزگان با توجه به حجم بالای ورودی کالا باید دید چه امکاناتی برای مبارزه با قاچاق در اختیار نیروی انتظامی و گمرک و دستگاههای دخیل در این امر فراهم شده است.

دشتانی با بیان اینکه استان هرمزگان تقریبا ۵۴ درصد تجارت کل کشور را تشکیل می دهد که چیزی بین ۴۳ تا ۴۶ درصد آن در گمرک شهید رجایی صورت می گیرد، تصریح کرد: گمرکات هرمزگان در سال ۹۴، ۷هزار میلیارد و در سال ۹۵ بیش از ۱۲ هزار میلیاردتومان درآمد داشته است و سئوال این است که آیا این همه درآمد تاثیری در رشد استان داشته است یا خیر.

وی با اذعان به اینکه رقم گمرک در سال ۹۵ با یک رشد ۵۴ درصدی در بعد از انقلاب بی سابقه بوده است و ما روزانه به طور تقریبی دو هزار و ۵۰۰ کانتینر از گمرک شهید رجایی ترخیص می کنیم، گفت: بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ در استان درآمد داشتیم و چه اشکالی دارد که از این مقدار هزار میلیارد آن صرف استان هرمزگان شود و مثلا مقداری از آن را به گمرک یا نیروی انتظامی بدهند تا خودشان را تجهیز کنند و الباقی را صرف آبادانی استان کنند.

ناظر گمرکات هرمزگان اظهار داشت: استان هرمزگان به عنوان آنتی قاچاق کل کشور محسوب می شود و در استان هرمزگان با ۵۴ درصد تجارت کل کشور ما کمترین قاچاق را داشته ایم و بیشترین برخورد و مبارزه با قاچاق و کشفیات را داشتیم که این همان پیشگیری است.

دشتانی با بیان اینکه مناطق ویژه تجاری و اقتصادی به منظور ورود مواد اولیه، انجام پردازش، تولید کالا و صادرات آن به سایر کشور ها با توجه به جاده های ترانزیتی ایجاد شده اند، بیان داشت: ما مبحثی به اسم آمایش سرزمینی داریم و اکنون در هر نقطه ای یک گمرک می بینیم که این یک ضربه اقتصادی است زیرا گمرک باید در جایی احداث شود که نزدیک جاده های ترانزیتی باشد در صورتی که بعضی از گمرک ها بر این شیوه راه اندازی نشده اند.

وی ادامه داد: با مبلغی در حدود ۴میلیارد تومان گلوگاه شهید میرزایی در محور بندرعباس به سیرجان را تجهیز کردیم و اکنون خیالمان راحت است که هیچ کس از آن گلوگاه نمی تواند کالای قاچاق را عبور دهد و چند گلوگاه دیگر نیز در سطح استان داریم که امیدواریم بتوانیم آنها را نیز تجهیز کنیم .

ناظر گمرکات هرمزگان تصریح کرد: من یک نیروی عملیاتی و اجرایی هستم و نوع نگاهم با تئوری فرق می کند، در استان هرمزگان با توجه به حجم بالای ورودی کالا باید دید چه امکاناتی برای مبارزه با قاچاق در اختیار نیروی انتظامی و گمرک و دستگاه های دخیل در این امر فراهم شده است. 

مدیرکل گمرکات هرمزگان اذعان داشت: اکنون در استان هرمزگان قاچاق به سختی انجام می شود زیرا هزینه قاچاق بالا رفته و برخورد ها بسیار شدیدتر شده است و تعامل خوبی بین نیروی انتظامی،گمرک و دستگاه قضا وجود دارد و پرونده ها در کمترین زمان ممکن رسیدگی و رأی آن صادر می شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: در سطح استان در جهت مبارزه با قاچاق گام های بسیار خوبی برداشته شده و سامانه های تجاری و پنجره فرامرزی راه اندای شده که ۲۷ سازمان در آن دخیل هستند و با استفاده از ان سوء استفاده از اسناد جعلی بسیار کم شده است و باید تخلف در نطفه خفه شود و هدف ما بیشتر مبارزه با قاچاق های کلان و دانه درشت ها است.

در ادامه سرهنگ خرم روی جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان مهمترین عوامل گسترش قاچاق در ایران را وجود مرزهای طولانی،محدودیت و کمبود امکانات در کنترل مرزها،ویژگی های خاص کشورهای همسایه،تغییر الگوی مصرف، وجود تقاضا برای کالای قاچاق،قبیح نبودن مصرف کالای قاچاق و تلقی قاچاق کالا به عنوان یک شغل عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه عدم امحاء کالاهای قاچاق خود می تواند فساد انگیز بوده و فعالیت های غیرقانونی قاچاقچیان و قانون گریزی آنها و ناهنجاریهایی همچون واسطه گری،ارتشاء،تقلب و ... را تشدید کند، اذعان داشت: امحاء کالاهای قاچاق کشف شده نشان دهنده عزم جدی و تقویت آن برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

جانشین فرمانده انتظامی هرمزگان ادامه داد: استفاده از تجهیزات الکترونیکی مدرن در مبادی رسمی، رفع خلاء در قوانین و مقررات به منظور ایجاد انگیزه پلیس در برخورد قاچاق و ایجاد عزم ملی و تقویت باورهای دولتمردان برای جدیت در مقابله با فساد می تواند در برخورد با قاچاق اثر گذار باشد.

نظر شما