شهروندان انتظار دارند اعضای شورا به وعده هایی که به مردم داده اند، وفادار بمانند

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۱۰:۲۵:۱۸
کد خبر: ۵۹۳۷۶۹
شهروندان انتظار دارند اعضای شورا به وعده هایی که به مردم داده اند، وفادار بمانند
شهروندان انتظار دارند کسانی که وارد گود شورای شهر شدند،پس از کسب رای، مردم را رها نکنند و مانند زمان تبلیغات به محلات رفت و آمد داشته باشید و مسائل ومشکلات شان را از نزدیک ببینید و در صحن شورا مسائل مطرح شود واز شهردار بخواهند مشکلات شان را برطرف کنند ودر واقع به وعده هایی که به مردم داده اند، وفادار بمانید.

آنچه که باعث بیداری شهر می شود، نهادینه شدن اصل "مطالبه گری"است که این مطالبه گری بایستی بین شهروندان وشورای شهر به عنوان نمایندگان شهروندان وجود داشته باشد تا شهرمان بیدار شود وبه حق وحقوق خود دست یابد.

 

شهروندان منتظرند

شورای پنجم بابرنامه وارد گود شود

 

به زودی پنجمین شورای شهر ،فعالیت خود را آغاز می کند که شهروندان منتظر برنامه های شورای جدید برای رفع مشکلات شان هستند.

از سال گذشته تاکنون دهها گزارش ،مقاله ،یادداشت و... از وضعیت محلات بندرعباس منتشر کرده ایم که یکی از دغدغه های ساکنان این مناطق ، کم مهری برخی از اعضای شورای شهر ،نمایندگان مجلس و مسئولان نسبت به محلات حاشیه ای و بافت های فرسوده است. مردم عنوان می کنندکه کاندیداهای شورای  شهر ومجلس فقط در زمان تبلیغات به این مناطق که بیشترین رای دهندگان را هم دارند،می آیند وپس از کسب رای، متاسفانه این مناطق به فراموشی سپرده می شود وتا دور بعدی انتخابات از این محلات سراغی گرفته نمی شود.

شهروندان انتظار دارند کسانی که  وارد گود شورای شهر شدند،پس از کسب رای، مردم را رها نکنند و مانند زمان تبلیغات به محلات رفت و آمد داشته باشید و مسائل ومشکلات شان را از نزدیک ببینید و در صحن شورا مسائل مطرح شود واز شهردار بخواهند مشکلات شان را برطرف کنند ودر واقع به وعده هایی که به مردم داده اند، وفادار بمانید.کسانی که  مردم به آنها رای اعتماد دادند و وارد شورای شهر شدند، بایستی باعزمی راسخ پیگیر مطالبات شهر و شهروندان و بخصوص مناطق حاشیه ای  باشند.زیرا  که حق این شهر بندری با آن جایگاه اقتصادی که دارد، ادا نشده است و نباید محلاتی حاشیه ای به این فراوانی  در مرکز اقتصاد کشور وجود داشته باشد که ساکنانش از بسیاری از حقوق شهروندی خود محروم هستند.بایستی بیشترین خدمات به مناطق محروم ارائه شود؛اما متاسفانه می بینیم که علی رغم ارائه برخی از خدمات اندک، اما ساکنان این مناطق از بسیاری از خدمات وامکانات محرومند. بندرعباس ،شهری است که پایتخت تجارت وشاهرگ اقتصادکشور لقب گرفته است وجایگاه ویژه ای هم در منطقه دارد، اما همواره مورد کم مهری سیاستگذاران قرار گرفته شده وحق شهر وشهروندانش بخوبی ادا نشده است.

در قلب این شهر ،محلات قدیمی بابیش از نیم قرن  ومحلاتی وجود دارد که در یکی ،دو،سه  دهه اخیر شکل گرفته اند ولقب حاشیه نشینان وبافت های فرسوده برآنها گذاشته شده است .محلاتی که مردمانش شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب  کرده وهمواره مدافع نظام و درخط ولایت بوده اند ودر تمام صحنه های فرهنگی ومذهبی، سیاسی، انتخابات ،راهپیمایی هاو... در خط مقدم قرار دارند،اما باز آنگونه که حق شان می باشد از امکانات فرهنگی، رفاهی ،تفریحی ،ورزشی و... بهره مند نشده اند. محلاتی مانند "آیت ا... غفاری"، "کمربندی" ،"دوراهی ایسینی"،"درخت سبز"، "کوی ملت"، سورو"،"چاهستانی ها"،"شیر اول"،"شیرسوم" ،"الشهدا"، "سه راه برق"، "ششصددستگاه" ،"آزادگان،"  ،"چهارصد دستگاه"، "خواجه عطا"،"نخل ناخدا" ،"بهشت زهرا"،" پل خواجو" ،"سیم بالا" ،"پشت شهر"،حسین آباد" ،"شهرک توحید"، "اسلام آباد"،"شمیلی ها" و... از جمله محلاتی هستند که تاکنون آنچنان که باید وشاید دیده نشده اند وحق شان ادا نشده است .کودکان ،نوجوان وجوانان این مناطق همواره از کم مهری ها وتبعیض ها گلایه مند بوده اند. مردم وساکنان این مناطق از نبود وکمبود پارک وفضای سبز، اماکن فرهنگی ،ورزشی ،کوچه های زیبا وروشن و... گلایه مند بوده اند و مسئولان هم کمتر در این مناطق حضور یافته وبه خواسته هایشان رسیدگی کرده اند.

ساکنان مناطق حاشیه ای، بی عدالتی را در حق خود بخوبی لمس کرده اند. حتی فرزندانشان در اشتغال استان هم سهم چندانی ندارند.آنها گلایه مند بوده اند که کاندیداهای مختلف پس از کسب رای، وعده هایشان را فراموش کرده اند که حق هم دارند.متاسفانه این واقعیت تلخی است که می بینیم وجود دارد و  بایستی این رویه تغییر کند.اعضای شورا بایستی  برنامه های دوره ای مستمر برای حضور درمحلات داشته باشد واز نزدیک با مردم گفتگو کند وپیگیرخواسته های شان باشد.به همین دلیل اعضای شورای اسلامی شهر برنامه ریزی کنند که انشاء ا...  ارتباط شان را با مردم قطع نکنند و مرتب به این محلات بروندوپیگیر خواسته هایشان باشم.

 

محله "آیت ا... غفاری"

 

مردم محله قدیمی " آیت ا... غفاری" بندرعباس از شورای  گلایه مندند که مصوبه ای داشت که مردم برای اخذ سند خانه هایشان بایستی به ازای هرمترمربع بین صد تا دویست هزار تومان به شهرداری پرداخت کنند ؛درحالیکه بیشتر ساکنان این محله که خانه هایشان فرسوده است ودر حال فرو ریختن سقف ودیوارشان می باشد که در  بارندگی اواخر سال گذشته چندین خانه هم تخریبی داشت وتوانایی تعمیر خانه هایشان و پرداخت چنین هزینه هایی برای سنددارکردن خانه هایشان  را ندارند.آنها از شورا خواسته اند که در این مصوبه تجدید نظر کند وبا توجه به شرایط مردم تصمیم گیری کندکه نکردند.

مردم انتظار دارند تصمیم گیری ها بایستی منطبق با واقعیت ها باشد. بایستی قبل از تصمیم گیری درمورد این محله، شورا به میان مردم  این محله برود وشرایط واقعی آنها را ببیند وچند نسخه جداگانه برای ساکنان "آیت ا... غفاری" بپیچد. اینکه یک مصوبه یکسان را برای همه ساکنان بگذاریم، عادلانه نیست وبایستی متناسب باشرایط مردم این محله، شورا مصوبه داشته باشد.

بایستی منتخبین مردم در شورا پیگیری کنند که این موضورع را مجدد در صحن شورا مطرح کنند تا نتیجه آن سند دار شدن خانه ها واستفاده از تسهیلات بانکی نوسازی بافت های فرسوده برای ساکنان باشد واین محله از وضعیت فعلی درآید ومردم آسایش وآرامش داشته باشند.بایستی مردم در بافت های فرسود شاهد خدماترسانی بیشتر باشند.

 

صنایع غرب

 

در چندسال اخیر بارها عنوان شده است که صنایع غرب بندرعباس ، حق شهر را پرداخت نمی کنند وفقط از خدمات شهر وشهرداری استفاده می کنند.شورا در این بخش چه اقدامی انجام داده است؟

 بایستی همه حق شهر را پرداخت کنند تا شهرداری بتواند خدماتدهی بیشتری به شهروندان داشته باشد.اگر قرار باشد شهرداری به این صنایع خدمات ارائه دهد وآنها عوارض شهر را پرداخت نکنند،درواقع بایستی شهرداری حق دیگر مناطق شهر را صرف صنایع کند که صحیح نیست.بایستی شورا با صنایع مذاکره کند تا حق شهر را پرداخت کنند.درواقع شورا بایستی مدافع حقوق شهر وشهروندان باشد.

موضوع دیگر این است که گاهی شنیده می شود که دربرخی ادوار بدلیل ضعف نظارتی شورا؛ شهرداری در برخی بخش ها تخلفاتی را انجام می دهد که اگر اعضای شورا برای خدمت به شهروندان وارد شورا می شوند، بطوریقین می دانند که نظارت برعملکرد شهرداری مهمترین وظیفه آنهاست و شهرداری هم موظف است که پاسخگوی شورا باشد؛پس نظارت لازم را خواهد داشت.اما اگر اهدافی دیگر داشته باشند ومنافع مردم را فدای منافع شخص ،گروهی ،سیاسی وجناحی کنند؛ آنگاه نخواهند توانست بر عملکرد شهرداری نظارت کنند و بطوریقین تخلفات هم رخ می دهد وشهرداری هم خود را پاسخگوی شورا به عنوان نماینده مردم نمی داند.

موضوع دیگر ،در بخش های مختلف شهری از جمله عبور ومرور و ترافیک، آسفالت  و روشنایی خیابان ها،کوچه ها ومعابر،حمل ونقل عمومی، خورهای شهر،ورود فاضلاب به دریا،کمبود پارکینگ های عمومی، ساخت وسازها ،تغییرکاربری از فضای سبز به تجاری مسکونی و... ،کمبود اماکن تفریحی وفرهنگی ،ورزشی و... ،بی توجهی به حاشیه نشینان و... در شهربندرعباس که لقب پایتخت کشور را داراست ،مشکلات فراوانی وجود دارد وهمواره مورد بی توجهی قرار گرفته است. اما چه باید کرد؟

واقعیت این است که مردم، اعضای شورای شهر را انتخاب می کنند تا به عنوان نمایندگان شان پیگیر مشکلات شهری، خواسته ها ومطالبات شهروندان در بخش های مختلف باشند. پس شورا بایستی از حقوق موکلان خود در بخش های مختلف دفاع کند.شورا بایستی چنین مواردی را در دستور کار قرار دهد واز مسئولان مربوطه دعوت کنند در صحن شورا حضور یابند وبا همفکری وهم اندیشی یکدیگر، راهکارهای علمی ومنطقی را برای رفع این مشکلات داشته باشند. برای رفع این مشکلات بایستی تا به نتیجه رسیدن برای رفع مشکلات  ،تلاش ها،پیگیری ها ،جلسات ،تعامل با نمایندگان مجلس ومسئولان کشوری ادامه داشته باشد. نباید شهری بندری با این موقعیت ،اما وضعیت شهر ومحلاتش اینگونه باشد وبا معیارهای شهربندری فرسنگ ها فاصله داشته باشد.نباید فاضلاب وارد دریا شود وبایستی از موهبت الهی دریا بخوبی استفاده شود. بسیاری از گردشگران برای دیدن دریا به استان وشهر بندرعباس می آیند که بایستی از این ظرفیت بیشتر استفاده کرد.

 

بیداری شهر

 

شورای شهرهم بایستی بدنبال بیداری شهرباشد. آنچه که باعث بیداری شهر می شود، نهادینه شدن اصل "مطالبه گری"است که این مطالبه گری بایستی بین شهروندان وشورای شهر به عنوان نمایندگان شهروندان وجود داشته باشد تا شهرمان بیدار شود وبه حق وحقوق خود دست یابد.

 

مامی توانیم

 

از طرفی دیگر مقام معظم رهبری بر تحقق شعار"ما می توانیم"در بخش های مختلف بارها تاکیدات فراوانی داشته اند وبایستی این شعار را در شورای شهر هم محقق نمود.بایستی شورای شهر  مطالبه گر داشته باشیم.ما می توانیم شهری آباد وزیبا داشته باشیم.ما می توانیم از حقوق شهروندان مان دفاع کنیم.ما می توانیم به نیازهای کودکان، نوجوانان و جوانان محلات حاشیه ای پاسخ دهیم.ما می توانیم شرایط

 

اشتغال جوانان مان را فراهم کنیم وبخواهیم که اولویت اشتغال با جوانان شهرمان باشد.ما می توانیم با تعامل وقانون  ،حق شهر را مطالبه کنیم.ما می توانیم برای بانوان شهرمان اماکن تفریحی اختصاصی فرهنگی ،تفریحی ،ورزشی و.... داشته باشیم.ما می توانیم ... .

 

برنامه های شورا

 

شورا بایستی بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، تفریحی و اقتصادی شهروندان و پیگیری مرتفع سازی آنها،

تأکید مضاعف برپاسداری از محیط زیست، کوه و خاک و دریا و سلامت روح و جسم شهروندان با استفاده از فضای سبز و انرژی های نو و مکان های تفریحی، ورزشی و آموزشی

،تلاش جهت ضرورت راه اندازی شورای محلات جهت مدون سازی نیازها و مشکلات مردم و ارتباط مداوم با معتمدین و شورای محلات، پاسخگویی به شهروندان، پیگیری ساماندهی بافت فرسوده و خدمات رسانی به مردم محروم این مناطق و ارائه راهکارها و راه حل های اخذ سند مالکیت برای منازل فاقد سند در این بافت ها،بوجود آوردن حس اعتماد بین مردم نسبت به شهر و شهرداری بطوریکه مردم شورای شهر را امین خود بدانند،

پیگیری احداث پارک های ساحلی و پارک های آبی و احداث پارکینگ های مناسب در شهر، ایجاد بازارچه های محلی، برنامه ریزی های جهت بازیافت زباله های و سامان بخشیدن به حاشیه نشینی و حاشیه های شهر،تعامل باصنایع و خیرین جهت احداث بیمارستان ها ومراکز درمانی،تفریحی ،ورزشی ،فرهنگی ، پیگیری جهت مرتفع سازی مشکلات مردم در بهره مندی از خدمات شهری از قبیل پارک و فضای سبز، اماکن فرهنگی ورزشی،  روشنایی کوچه ها و معابر و... بایستی مدنظر شورا قرار گیرد.

شهروندان انتظار دارند شورا به مطالبات شهروندان دربخش های مختلف پاسخ مثبت دهد.

 

گزارشگر:علی زارعی

نظر شما