رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در نشست برنامه تحول حوزه بهداشت:

راه اندازی کمپین ایجاد نگرانی ایدز در استان الزامی است

۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۱۱:۰۲:۲۳
کد خبر: ۵۹۶۳۷۵
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در اجرای برنامه ها با نگاه همه جانبه و مشارکت سازمان های مردم نهاد، به دنبال فراهم کردن بستری مناسب باشیم تا برنامه ها را در آن اجرا کنیم؛ همچنین راه اندازی کمپین ایجاد نگرانی ایدز در استان الزامی است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،دکتر سید حسین داودی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به ارتباط مستقیم تغذیه و سلامت جامعه و همچنین اهمیت پیشگیری از بیماری های واگیر از جمله HIV ایدز گفت: در اجرای برنامه ها با نگاه همه جانبه و مشارکت سازمان های مردم نهاد، به دنبال فراهم کردن بستری مناسب باشیم تا برنامه ها را در آن اجرا کنیم؛ همچنین راه اندازی کمپین ایجاد نگرانی ایدز در استان الزامی است.

دکتر داودی بر مشارکت مردم، سازمان های مردم نهاد و دانشگاه تأکید کرد و افزود: برای رسیدن به اهداف خود که تأمین سلامت مردم است، داشتن یک نگاه اجتماعی نسبت به موضوعات، تأثیر گذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ناامنی غذایی می تواند تأثیر منفی بر سلامت جسمی و روانی افراد جامعه داشته باشد، تصریح کرد: با یک برنامه دقیق و یک نگاه ادغام یافته (خدمات در مراکز بهداشت ادغام شود و در سطح بالاتر خدمات تخصصی تر ارائه گردد)، می توانیم بر اساس چارچوب ها به یک هدف دست یابیم و شاخص ها را ارتقاء دهیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به داشتن یک نگاه راهبردی در بحث ناامنی غذا در استان ابراز کرد: اصلاح تشکیلات و ادغام خدمات سلامت در مراکز بهداشت، همچنین لحاظ نمودن مشکلات در رابطه با تغذیه در مطالعات و تقویت عالمانه ستاد با داشتن کار و برنامه مدون از سطح معاونت تا ستاد شهرستان ها، گام مؤثری در پیشبرد اهداف برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت است.

اعظم زمانی؛ کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این نشست با اشاره به عملکرد واحد بهبود تغذیه جامعه در طرح تحول سلامت گفت: از مهمترین اهداف ارائه خدمات مشاوره تغذیه در پایگاه ها و مراکز خدمات جامع سلامت، افزایش دسترسی خانواده ها به خدمات تغذیه، ارتقاء سواد تغذیه ای جامعه و گروه های هدف خاص، افزایش بهره مندی مردم از خدمات تخصصی کارشناسان تغذیه در نظام شبکه، ارتقاء مشارکت کلیه بخش های توسعه به منظور بهبود وضع تغذیه، اصلاح الگوی تغذیه مراجعین، گسترش مداخلات جامعه محور برای بهبود وضع تغذیه جامعه و گروه های در معرض خطر و بهبود و ارتقاء شاخص های تغذیه جامعه است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود به مواردی از جمله: مراقبت های تغذیه ای در برنامه تحول سلامت (توسط مراقب سلامت و کارشناس تغذیه)، فعالیت های انجام شده در برنامه بین بخشی بهبود تغذیه و امنیت غذایی در سال 1395، عملکرد کارشناسان تغذیه در سامانه سیب اسفند 1395، شاخص های قابل استخراج از سامانه سیب در برنامه بهبود تغذیه جامعه و برنامه های در دست اقدام اشاره کرد.

دکتر داودی؛ رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه نباید خدماتی را که در روستا امکان پذیر است به سطح شهر آورد، گفت: انجام آزمایشات HIV ایدز از جمله تست تشخیص سریع ایدز در سطح روستاها انجام شود؛ لذا همه تلاش ها برای ادغام نیروهای مالاریا، مراقبین سلامت، بهورزان و ... در جهت ارائه خدمات بهینه سلامت به مردم محروم صورت گیرد.

دکتر داودی افزود: در بحث بیماری های واگیر از جمله HIV  با جدیت بیشتر وارد شوید؛ شناسایی افراد پرخطر و درمان به موقع از اولویت کاری باشد و آموزش و اطلاع رسانی با همکاری روابط عمومی، صدا و سیما و کارشناسان با راه اندازی کمپین ایجاد نگرانی ایدز صورت پذیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر برنامه ریزی و طراحی در بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی تصریح کرد: همکاری درون بخشی و بین بخشی با حوزه مشارکت های اجتماعی، سازمان های مردم نهاد، قائم مقام امور اجتماعی دانشگاه و مدیر کل امور اجتماعی استانداری فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانیم نقش تعیین کننده ای در پیشگیری و درمان بیماری های غیر واگیر از جمله HIV ایدز داشته باشیم.

دکتر صفری؛ مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر استان با اشاره به وضعیت بیماری HIV ایدز در استان گفت: بندری بودن اکثر شهرستان های استان و ارتباط زیاد با کشورهای همسایه خلیج فارس، وجود مناطق آزاد تجاری و تردد زیاد گروههای در معرض خطر و پرخطر و ورود اتباع بیگانه پرخطر که منتظر تمدید ویزا می باشند، مهاجر پذیری و آب و هوای مناسب در پاییز و زمستان باعث روی آوردن معتادین و کارتن خواب ها و زنان ویژه به این استان شده است؛ تنوع فرهنگی و تنوع الگوهای رفتار پرخطر در استان هرمزگان، شغل های کاذب فراوان و پر درآمد (قاچاق سوخت، قاچاق کالا و مشروبات الکلی، قاچاق مواد مخدر و قاچاق دام) که ارتباط مستقیم با رفتارهای پرخطر جنسی، اعتیاد و زندان دارد، از جمله مواردی است که نقش تعیین کننده ای در شیوع بالای بیماری در استان دارد.

وی عملکرد برنامه کنترل HIV در سال 1395 در راستای تحول بهداشت را چشمگیر دانست و افزود: راه اندازی پایگاه سیار آموزش و اطلاع رسانی اچ آی وی در شهرستان های مختلف (اتوبوس ایدز)، برگزاری همایش روز جهانی ایدز برای دانشجویان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در آذرماه سال 95، فعال سازی و انجام کلیه آزمایش های مرتبط با HIV در آزمایشگاه قطب معاونت بهداشتی (الایزا و وایرال لود) و ادغام برنامه کنترل اچ آی وی در نظام شبکه با آموزش رویکرد نوین HIV با تشکیل هسته آموزشی به صورت آبشاری در سطوح مختلف (ادغام فعالیت مرتبط با HIV در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت) از سال گذشته بخشی از عملکرد این واحد در سال ۹۵ بوده است.

دکتر صفری اظهار داشت: تشکیل نخستین جلسه کمیته نظارت بر اجرای برنامه چهارم استراتژیک کنترل ایدز (SIP) با حضور ارگان های مرتبط در استان کرمان در سال 95 تشکیل شد. همچنین سند پیشگیری و کنترل بیماری ایدز و عفونت اچ آی وی در استان هرمزگان در کارگروه ساغ خردادماه 96 به تصویب رسید.

وی یادآور شد: ادغام برنامه پیشگیری از انتقال بیماری ایدز مادر به نوزاد (PMTCT) در مراکز و پایگاههای جامع سلامت حاشیه شهر و بیمارستان ها از ابتدای سال 96، فعال سازی مرکز جامع سلامت در زندان بندرعباس و انجام مطالعه سرولوژیک رفتاری در بین زندانیان شهرستان بندرعباس و تکمیل نیروهای مورد نیاز مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری از محل برنامه حاشیه شهر (راه اندازی مراکز قشم و رودان) از دیگر برنامه های انجام شده در برنامه تحول حوزه بهداشت است.

دکتر صفری استراتژی های چهارمین برنامه استراتژیک کشوری ایدز را، آموزش و اطلاع رسانی، پیشگیری از  انتقال خون و تأمین سلامت خون، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی و ترویج استفاده از کاندوم، تشخیص، مراقبت و درمان STD (بیماری های منتقله از راه تماس جنسی)، توصیه به انجام تست، مشاوره و آزمایش تشخیصی اچ آی وی، پیشگیری از طریق انتقال مادر به کودک، مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی، حمایت و توانمند سازی، تقویت نظام مراقبت اپیدمیولوژیک و مدیریت داده ها و تقویت زیرساخت ها (قوانین، دستورالعمل ها  و برنامه ریزی و مدیریت، فراهم آوردن امکان ارائه خدمات در مراکز و تیم های سیار و توانمند سازی نیروهای انسانی) عنوان کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز