دانش آموزان در برخی از مناطق انتظار مهرماه را نمی کشند

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۸:۰۷:۲۸
کد خبر: ۶۰۴۷۲۴
دانش آموزان در برخی از مناطق انتظار مهرماه را نمی کشند
درب های زنگ زده و شکسته سرویس بهداشتی و نبود مایع دستشویی نمی تواند نوید بخش آموزش بهداشت باشد .برخی شیرهای آب هم خراب است وآب چکه می کند و با این شرایط نمی توان به دانش آموزان در مورد صرفه جویی و کم آبی آموزش داد، وقتی که روی سقف یک مدرسه منبع آب زنگ زده ای قرار داشته باشد، نمی توان آب سالمی را ذخیره سازی کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،مدارس در مناطق روستایی و حاشیه ای بقدری رنگ  پریده هستند که دیگر نه تنها دانش آموزان که حتی معلمان هم رغبتی برای ورود به این مدارس را ندارند،مدارسی که حتی رنگ آمیزی وزیباسازی نشده اند و سال ها می گذرد و دیوارها رنگی رابرچهره نمی بینند.

"بهداشت" ،گمشده ی مدارس حاشیه ای وروستایی

مدارسی که برای مهرماه آماده نیستند

تاکمتر از یک ماه دیگر ماه مهر ،ماه شروع مدارس از راه می رسد وشعرهای آغاز زنگ مدرسه به گوش می رسد وشادی دانش آموزان را می بینیم.اما دانش آموزان مناطق محروم شاید چندان شادنباشند. برخی از آنها توان خرید لباس وکیف وکفش ونوشت افزار را ندارند وبرخی توان پرداخت هزینه هایی که مدارس بابهانه های مختلف از والدین مطالبه می کنند راندارند وباعث می شود برخی از اعضای یک خانواده پرجمعیت ،ترک تحصیل کنند.

بسیاری از  مدارس حاشیه ای و روستایی هم برای پذیرایی از دانش آموزان آماده نیستند. دانش آموزان دربرخی از مناطق انتظار مهرماه را نمی کشند. مدارس در مناطق روستایی و حاشیه ای بقدری رنگ  پریده هستند که دیگر نه تنها دانش آموزان که حتی معلمان هم رغبتی برای ورود به این مدارس را ندارند.مدارسی که حتی رنگ آمیزی وزیباسازی نشده اند.سال ها می گذرد و دیوارها رنگی رابرچهره نمی بینند .مدارسی که بایستی جذاب باشند، اما ظاهرشان هم دافعه ایجاد می کنند ورغبتی برای ورود به آنها وجود ندارد.درحالیکه زیبایی   وطراوت بیرونی ،نشاط درونی را نشان می دهد .انتظار این است که دیوار بیرونی وداخلی مدارس رنگ آمیزی ونقاشی شوند و تصاویر ونوشته های جذاب برآنها نقش بندد که اینگونه نیست ودانش آموزان دوباره وارد مدارسی کسل کننده می شوند که حتی ظاهرش شاداب وجذاب نیست. دیوارهایی که گاهی دودگرفته است .برخی دیوارها هم شکاف هایی دارند.شکاف هایی که از زلزله برآنها نقش بسته است ویا پیامی از فرسودگی دارند و فریاد می زنند که بزودی فرومی ریزیم واین فریاد را مسئولان نمی شنوند.اقدام نمی شود ومنتظرمی مانند تافروبریزند وبعد در برنامه بازسازی قراربگیرند. زیرا همواره عادت کرده ایم که درمان کنیم وبه پیشگیری چندان اهمیتی نداده ایم، حتی اگربه قیمت جان دانش آموزان باشد.

آموزش در گرما

درحالیکه حداقل نیمی از سال تحصیلی را دانش آموزان در گرما بسرمی برند ونیاز است که کولر فضای کلاس را خنک کنند، بسیاری از کولر کلاس ها پاسخگوی نیازها نیست ودانش آموزان ومعلمان عرق ریزان دراین کلاس ها می نشینند وبجای توجه تمام به معلم ودرس،بایستی خودشان راباد بزنند ویاعرق ،خود را خشک کنند. کلاس هایی که گاهی بیش از چهل نفر یعنی بطور تقریبی دوبرابر وضعیت استاندارد را در خود جای داده اند وچنین دانش آموزانی که بااین وضعیت درس می خوانند بطور یقین نخواهند توانست جزو نفرات برتر کنکور سراسری باشند که تاکنون هم به اثبات رسیده است وبرای متولیان این بخش هم چندان تفاوتی نمی کند که باشندیاباشند وبه همین دلیل هم اقدامی نمی کنند .

این گرما منحصربه کلاس درس نمی شود.حتی نمازخانه و آزمایشگاه و... هم بدون کولر هستند ویاکولر به اندازه کافی در این مدارس وجود ندارد .دانش آموزان بایستی در هوای گرم وغرق در عرق نماز بخوانند که این موضوع باعث بیزاری از نماز خواندن وقطع ارتباط باخالق می شود.درحالیکه انتظار است که نمازخانه مدارس ،زیباترین ،خنک ترین وخوشبوترین مکان مدارس باشد تا دانش آموزان میل ورغبت داشته باشند وانتظار بکشند که زودتر وقت نماز شود وآنها به داخل نمازخانه های مدارس رهسپار شوند، اما در عالم واقع کمتر چنین صحنه ها وشرایطی را می بینیم.

میزوصندلی های شکسته

وضعیت میزوصندلی ها هم در این مدارس چندان رضایتبخش نیست.گاهی نشیمنگاه میزها وصندلی ها بطور کامل شکسته ویا از جایش درآمده است و دانش آموزان وحتی معلمان براحتی نمی توانند بر روی این میزوصندلی ها بنشینند و بطوریقین هم نمی توانند به درس توجه چندانی کنند. اینکه گفته می شود تاقبل از مهر مدارس آماده می شوند ،درواقع اینگونه نیست و دانش آموزان گاهی شرایط نشستن مناسبی هم ندارند.میزوصندلی هایی که گاهی شکسته اندوگاهی پوسته پوسته شده اند وحتی براحتی نمی توان کتاب ودفتر را روی این میزها گذاشت ونوشت وخواند ومیزها باعث پارگی کتاب ودفتر می شوند.

سرویس های بهداشتی وآبخوری ها

سرویس های بهداشتی وآبخوری ها که درواقع بایستی مکانی مناسب برای آموزش بهداشت به دانش آموزان باشند، اما اینگونه نیست.درب های زنگ زده و شکسته سرویس بهداشتی و نبود مایع دستشویی نمی تواند نویدبخش آموزش بهداشت باشد.برخی شیرهای آب هم خراب است وآب چکه می کند وبااین شرایط نمی توان به دانش آموزان در مورد صرفه جویی و کم آبی آموزش داد. وقتیکه روی سقف یک مدرسه منبع آب زنگ زده ای قرار داشته باشد، نمی توان آب سالمی را ذخیره سازی کرد. اگر که می خواهیم بهداشت وسلامتی رابه دانش آموزان آموزش دهیم ،بایستی شرایطش راهم فراهم نمود وآموزش هابصورت عملی باشد.

اگر می خواهیم در مورد اهمیت صبحانه خوردن و شیرنوشیدن آموزش دهیم، سهمیه شیر را با تاخیر ندهیم که گاهی شیرها فاسد شوند.

گزارشگر : علی زارعی

نظر شما