تجلیل از کشاورزان برتر گندمکار و کلزاکار هرمزگان در همایش کشت پاییزه

۱۳۹۶/۰۶/۲۵ - ۰۸:۴۱:۳۷
کد خبر: ۶۱۳۱۳۰
تجلیل از  کشاورزان برتر گندمکار و کلزاکار هرمزگان در همایش کشت پاییزه
در همایش کشت پاییزه از 12 کشاورز گندمکار و کلزا کار هرمزگان تجلیل شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، احمد مرادی در همایش کشت پاییزه و تجلیل از کشاورزان نمونه استان  در بندرعباس افزود:باید با توجه به اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال پایدار به روستا و روستا نشینان توجه شود  .

وی اضافه کرد: دولت دو وظیفه  اساسی دارد  که یکی از آنها ارائه خدمات عمومی  و دیگر  ایجاد نظم در جامعه و دولت باید در قالب خدمات عمومی مشکلات بخش کشاورزی کشور را مرتفع سازد.

در ادامه این همایش معاون استاندار هرمزگان گفت : 50درصد جمعیت استان در روستا ها ساکن هستند و این جمعیت نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارند.

رئوفی  افزود : باید با برنامه ریزی مناسب   زیرساخت های روستاها را تقویت کرد تا از مهاجرت روستا نشینان جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه روستا بستر زندگی می باشد اظهار داشت : هرمزگان در تولیدانبه رتبه اول ، لیموترش رتبه دوم ، نارنگی رتبه سوم و پرتقال رتبه چهارم را در کشور دارد.

 رئوفی اذعان کرد : باید مشکلات بهره برداران از جمله بازار فروش محصولات ، مشکل بدهکاری کشاورزان به سیستم بانکی و بیماری هایی همچون جاروک جادوگر بطور جدی پیگیری  و مرتفع شود.

در ادامه این همایش رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : یکی از مشکلات بخش کشاورزی اصرار بهره برداران برای کشت های غیر اقتصادی و بصورت سنتی می باشد .

حیدری پوری تاکید کرد : اگر بخواهیم به یک کشاورزی پایدار ،شغل پایدار برسیم و همچنین ازمنابع آب وخاک خود بطور بهینه استفاده نماییم، باید از کشاورزی سنتی عبور کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 62هزار تن گندم  و بیش از 24هزارتن ذرت بصورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد اظهار داشت : طی سال های اخیر با اجرای برنامه های هدفمند موفق به ارتقاء درآمد کشاورزان و تولید محصولات استراتژیک شده ایم .

وی عنوان کرد : هرمزگان در انجام تعهدات  خود در حوزه کشاورزی درکشور جزء چهار استان برتردر کناراستان های خوزستان ، مازنداران  و قم  می باشد.

حیدری پوری با اشاره به اینکه کشاروزان هرمزگانی به سیستم بانکی حدود 380میلیارد تومان بدهکار هستند گفت : یکی از خواسته های بخش کشاورزی استان از مجلس شورای اسلامی  اختصاص ردیف بودجه ای برای احیاء باغ های فرسوده و غیر اقتصادی می باشد بطور مثال اگر در استان 20هزار هکتار ار نخیلات احیاء شود سالیانه حدود 100هزار تن محصول  خرما تولید خواهد شد و این یعنی ارتقاء ارزش افزوده درحوزه کشاورزی .

وی عنوان کرد : ارتقا ء ضریب مکانیزاسون در بخش کشاورزی یکی از مهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی می باشد.

این مقام مسئول اظهار داشت : سال گذشته 41دستگاه کارنده تهیه ودراختیار بهره برداران قرار گرفته وامسال هم25دستگاه دیگر در دستور کار داریم که خریداری ودر اختیار کشاورزان قرار دهیم.

حیدری پوری عدم وجود سند مالکیت اراضی کشاورزی را از مهمترین مشکلات بهره برداران برشمرد وافزود:در این خصوص دولت برنامه های خوبی را تدوین کرده و نیازمند همکاری کشاورزان برای سند دار کردن زمین های کشاورزی آنها می باشد.

در ادامه معاون بهبودتولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت : یکی از موفقیت های سازمان جهاد کشاورزی استان کشت محصول گندم وکلزا بر روی نوار تیپ با عملکرد بالا می باشد.

حسینی با اشاره به اینکه در دنیا 700میلیون تن گندم تولید می شود تاکید کرد: گندم به عنوان یک محصول استراتژیک مورد توجه دولت ها قرار دارد بطوری که استقلال خود را وابسته به تولید گندم می دانند.

وی افزود: هرمزگان علاوه بر تولید گندم موفق به تولیدگندم بذری شده است بطوری که در کشور رتبه اول تولیدگنم بذری را به خوداختصاص داده است.

حسینی خاطرنشان کرد : امسال کشت 12هزار و200هکتار گندم با پیش بینی تولید 53هزار تن در دستور کار قرار دارد .

وی یاد آور شد : به دلیل  اینکه بخشی از اراضی گندم به کشت کلزا اختصاص داده شده 5درصد نسبت به سال قبل تولید گندم کاهش خواهد داشت.

لازم به ذکر است در این همایش از جمعی ار کارشناسان و کارمندان نمونه  سازمان جهاد کشاورزی استان تجلیل شد.

نظر شما