پیام مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران به هفته هنر هرمز در تهران

۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۸:۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۴۴۵۱۶
پیام مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران به هفته هنر هرمز در تهران
دکتر ارمغان بهداروند، مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در پیامی هفته هنر هرمز در تهران را بعنوان یک فرصت ویژه و ارزشمند برای هنردوستان دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، در متن این پیام آمده است :

" تئاتر " این کهن هنر ارجمند ، مولود آیین ها و آدابی است که بهروزی و خوش فرجامی انسان را به دنبال داشته اند . آدابی که تبلور اصالت و هویت فردی و اجتماعی و آیین هایی که تجلی خداپرستی و انسان دوستی بوده است. سرزمین ما ایران از جمله غنی ترین اقلیم هایی است که به مدد تنوع جغرافیایی و قدمت تاریخی و به سبب قرابت قلبی مردمانش با دین و جلوه های مذهبی ، زادگاه آیین های دیدنی است که اکنون به عنوان میراثی بی بدیل به روزگار ما ارزانی شده است و حفظ و پاسداشت این غنیمت و تلاش برای روزآمدی آن در زندگی امروز ، اولویتی اجتماعی است . تئاتر به این گنجینه اندیشیده است و به مدد همین دانش مکتوب و نامکتوب . روایت گر ارجمندی مردمان ایران زمین و این مرز و بوم بوده است.

شناخت ایران و جاذبه های اقلیمی آن از ضرورت های روزگار ماست ، پیشینه شناسی مردمانی که در وضع و کشف علوم ، تمدن ، تدین و فرهنگ از معدود ملل بنام و باقی هستند.باید به عنوان نهضتی که خردمندانه به تعالی و ترقی ایران توجه دارد مورد حمایت قرار گیرد که سربلندی و تفاخر این مردم پیش از هر چیز به هویت ایرانی اسلامی خود است که همواره به نیکی از آن یاد شده است.

هرمزگان از مهمترین معتبرترین مناطقی است که به واسطه جغرافیایی بکر و جاذبه های طبیعی و ازمنه تاریخی و به مدد همسایگی با فرهنگ دیگر ملل ، نام و نشان متمایزی دارد و از این میان " جزیره هرمز" جلوه گاه بی بدیل سرمایه های معنوی و میراث باستانی و تاریخی و پایتخت آیین ها و آداب این خطه خطیر است.

در آیین نکوداشت این سرزمین ، تئاتر محشور است و مسئولانه خواهد کوشید تا با بهره مندی از الگوهای اقلیمی و پدیده های آیینی ، معرف هرمز باشد. رمز و رازهای نهفته در آیین های زار ، لیوا ، سحرگونگی موسیقی ، تلون البسه و بهرمندی از طبیعت ، تنها گوشه ای از فرهنگ و هنر این خاک پرگهر است که باید به هم و همت تئاتر بازآفرینی و دوباره خوانی شود که در عصر صنعت و سرعت به فراموشی و زوال دچار نگردد. اکنون که به برکت میلاد پیامبر رحمت ، فرصت بازخوانی و بازشناسی این اقلیم عزیز در پایتخت فراهم شده است ، سزاوار است که صحنه روشنی فراهم گردد که به آوازهای سور و آواهای سوگ و مجلس آیین درمانی مزین شود تا بیش از پیش از این پیکره نازنین که همواره و از دیرباز فخر مردمان ایران زمین بوده است به تماشا آید. چنین باد.

گفتنی است : هفته هنر هرمز با برنامه های مختلف و متنوع فرهنگی ، هنری ، آیینی ١١ الی ١٦ آذر ماه در مجموعه تئاتر باران تهران میزبان علاقه مندان است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز