مرحله اول کاوش باستان شناختی شهر تاریخی کولغان قشم تکمیل شد

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۱۱:۳۱:۰۳
کد خبر: ۶۵۱۹۳۵
مرحله اول کاوش باستان شناختی شهر تاریخی کولغان قشم تکمیل شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از تکمیل مرحله نخست کاوش باستان شناختی شهر کولغان به عنوان یکی از محوطه های مهم دوران تاریخی این جزیره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سید محمد امین جعفری حسینی با اعلام این مطلب به خبرنگاران، گفت: خوانا سازی فضاهای معماری ضلع شمال شرقی، کاوش و لای روبی آب انبارها و تعیین حریم‌ محوطه به عنوان اهداف فصل اول کار گروه کاوش باستان شناسی در این محوطه تاریخی است که با اعتبار سازمان منطقه آزاد قشم اجرا شده است.

او ادامه داد: ساماندهی شهر تاریخی کولغان در مجاورت شهر قشم که بر روی صخره و مشرف به دریا بنا شده، فرصت ارزشمندی برای حوزه گردشگری این منطقه مهم توریستی کشور  می باشد.

جعفری حسینی با اعلام اینکه سال ۱۳۷۷ شهر تاریخی کولغان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: فصل اول کاوش باستان شناسی این محوطه توسط پارسا قاسمی باستان شناس و دانشجوی دکتری باستان شناسی دانشگاه پاریس در آذر ماه سال جاری با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی کل کشور آغاز شد.

به گفته وی، این محوطه تاریخی باحدود ۵۰ هزار متر مربع وسعت، براساس شواهد باستان شناسی موجود نشان از  شهری با کوچه ها و خیابان هایی دارد که با جهت شمالی - جنوبی و استحکامات دفاعی در بخش شمالی ساخته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: موارد فرهنگی دوران های مختلف، بخصوص دوران اسلامی در سطح محوطه دیده می شود که نشان از تداوم فعالیت های طولانی در این مکان دارد.

او گفت: مواد فرهنگی یافت شده از فصل اول کاوش باستان شناسی در این مکان نشان از تبادل تجاری و اقتصادی ساکنان این شهر با دیگر مناطق خلیج فارس و اقیانوس هند دارد.

جعفری حسینی اظهار کرد: محوطه شهر تاریخی کولغان پتانسیل بالایی برای یک سایت - موزه را داراست و موقعیت قرارگیری آن در ساحل شمال غربی شهر قشم و باغ موزه گیاه شناسی اهمیت آن را دوچندان کرده است.

او یادآور شد: سبک معماری و سفال های یافت شده در این شهر که به دوران ساسانی و اسلامی مربوط می شود نشان از حضور ایرانیان در شمال خلیج فارس و کنترل آبراهه هرمز در دوره های گذشته تاریخی دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از جلوه های معماری، برکه های آب، کانال دستکند، برج دیده بانی شهر تاریخی کولغان به عنوان فرصت مهمی برای سرعت بخشیدن به ساماندهی این محوطه با هدف جذب گردشگر نام برد.

بنا براین گزارش، عملیات ساماندهی شهر تاریخی کولغان در مجاورت شهر قشم در مسیر درگهان که چند ماه پیش با نصب سه تابلو و تعیین حریم آغاز شده بود با اجرای سنگ فرش در مسیر ورودی و ایجاد فضاهای معماری در حال تکمیل می باشد.

پایه ریزی شهر تاریخی کولغان در دوره ساسانیان انجام شده و سکونت و فعالیت های تجاری در این محوطه هم به دوره های میانه و‌ متاخر اسلامی مربوط می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز