۹ دی روز پاسداری از باورها و ارزشهاست

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۶:۲۰:۲۰
کد خبر: ۶۵۶۴۵۹
۹ دی روز پاسداری از باورها و ارزشهاست
به مناسبت روز ۹ دی تراب ذاکری فعال سیاسی استان نظر خود را در مورد این واقعه و حوادث پس از انتخابات ۸۸ بیان نمود:
به نظر شما  روز ٩ دی به چه دلیل به وقوع پیوست ؟

٩ دی روزیست که مردم در اعتراض به شکسته شدن خطوط قرمز نظام و ارزشهای قدسی، به خیابان ها آمدند و از آنچه برایشان باور و ارزش بوده و هست پاسداری کردند.

نظرتان در مورد فتنه ٨٨ چیست؟

اگر واژه فتنه را بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد حوادث پس از انتخابات ٨٨ مورد مداقه قرار دهیم متوجه میشویم که ایشان آنچه را در منویات خود داشتند عبارت بود از حفظ و در جهت قانون حرکت کردن همه فعالیت های مرتبط با انتخابات وحوادث بعد از آن و هر چه غیر از این مسیر است فتنه است.

بنده معتقدم عواملی باعث بروز و ظهور آن اتفاقات بود که از سوی هر دو طرف بازنده و برنده ایجاد شد ، ایجاد هیجانهای انتخاباتی و همچنین اتهام زنی های بدون اسناد حقوقی و محکمه پسند در ایام تبلیغات و در رسانه ملی و اعلام قطعی برنده انتخابات قبل از شمارش آرا ، اتفاقاتِ موثرِ قبل از انتخابات بود که متاسفانه اثرات روانی خود را در حوادث روز بعد از انتخابات و تا ماه های بعد از آن بر جای گذاشت.

از طرف دیگر توهین رئیس سابق دولت به طرفداران رقیب و از دیگرسو عدم کنترل و مدیریت احساسات و هیجانات که بنده معتقدم برخی آگاهانه و برخی دیگر ناآگاهانه بود بر روی دادن آن حجم از حوادث بی اثر نبود .

از طرف دیگر بر طبل “تقلب” خواندن انتخابات امری غیرقانونی بود که باز میزان هیجانات را تشدید میکرد و این هم سهم قابل توجهی در بروز آن حوادث داشت ،

به هر ترتیب بنده معتقدم که آنچه متاسفانه هم در زمان تبلیغات و هم از روز بعد از انتخابات روی داد نتیجه مدیریت احساس و هیجان کاذب بر این روند سیاسی بود .

در این بین نقش رسانه های دشمنان و بر طبلِ تقلب کوبیدن در گوش و روان مردم ادعای تقلب را تکرار کردن امری موثر بود .

حال آنکه این امکان فراهم بود که با تدبیر بیشتر و همچنین حاکمیت قانون و با رویکردی مدبرانه و منطقی تر بعد از انتخابات این امکان فراهم می آمد که آن صحنه عظیم سیاسی با آن میزان از مشارکت به چنین صحنه های تلخی مبدل نشود . بنظرم اعتراضات باید قطعا در چارچوب قانون و از مجرای نظم قانونی پیگیری میشد .

عده ای نباید سکوت میکردند ، عده ای نباید تشویق میکردند ، عده ای هم نباید اعتراضات را به سُخره میگرفتند ، همه باید در جهت آرامش کشور و اجازه میدادند موضوع از طریق مراجع ذی صلاح و حاکمیت قانون بررسی میشد.

در مورد ادامه اعتراضات چند روز نخست بعد از انتخابات ۸۸ چه نظری دارید ؟

در مورد ادامه اعتراضات فقط یک نکته را عرض میکنم ؛ فرمایشات مقام معظم رهبری در روز جمعه بعد از انتخابات بعنوان فصل الخطاب مسائل باید مورد توجه همه قرار میگرفت که متاسفانه اینگونه نشد و خسران و ضرر بیشتری متوجه کشور شد .

بطور صریح و شفاف تصور خود را در مورد ادعای تقلب در انتخابات اعلام نمایید؟

در روز انتخابات و در فرآیند رای گیری از مردم چیزی بعنوان تقلب گسترده که بتواند نتیجه انتخابات را کلا متحول کند و جای برنده و بازنده را عوض کند روی نداده است ، اما تخلفات قبل از انتخابات بر روی موضوع گمراه کننده ادعای تقلب از طرف بازنده انتخابات نقش موثری داشت.

و سخن پایانی ؟

ابراز امیدواری میکنم که آرامش و برادری همواره بین همه دلسوزان نظام برقرارد شود ، اختلافات به حداقل برسد و با اعتماد بین دلسوزان جمهوریت و اسلامیت نظام ، بیشتر بتوان مشکلات مردم و کشور را با همدلی و در کنار هم حل کرد .

تراب ذاکری

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز