در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۹:۱۸:۵۳
کد خبر: ۶۶۴۳۰۹
برگزاری جلسه هم اندیشی ارتقاء کیفیت مشارکت کشاورزان در مدیریت بهره برداری آب

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، در جهت افزایش مشارکت کشاورزان در مدیریت و بهره برداری از منابع آب جلسه هم اندیشی با حضور سازمان جهاد کشاورزی ، نظام صنفی کشاورزان ، دبیر خانه کشاورز و همچنین مدیرعامل ، معاونین و مدیران آب منطقه ای هرمزگان درسالن جلسات این شرکت برگزار شد.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در این نشست با بیان اینکه ، مدیریت منابع آب بدون همکاری و مشارکت کشاورزان و بهره برداران ممکن نیست اظهار داشت : در راستای صیانت و حفاظت از منابع آب استان همکاری جهاد کشاورزی ، صنف و خانه کشاورز در امر مدیریت بهره برداری و مصرف بهینه منابع آب لازم و ضروری است .

دکتر هوشنگ ملایی با اشاره به ترغیب کشاورزان برای به کار گیری و رعایت الگوی کشت مناسب گفت : در افزایش بهره وری و صرفه جویی میزان آب ، تقویت بیشتر سطح همکاری نظام صنفی با آب منطقه ای مورد تاکید می باشد.

وی افزود : در این راستا راه اندازی تشکل آب بران که اعضای آن بهره برداران منطقه هستند گام مهمی محسوب می شود و از این به بعد خود کشاورزان برای استفاده بهینه از منابع آب موجود تصمیم گیری خواهند کرد.

در ادامه این جلسه عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان استان هرمزگان ضمن تشکراز دغدغه مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان در خصوص رفع معضلات و مشکلات قشر زحمتکش کشاورزان ، تصریح نمود : مشارکت متولیان آب و صنف و جهاد کشاورزی می تواند در تقویت و توانمند سازی بخش کشاورزی استان بسیار موثر باشد.

وی افزود : با ارائه الگوی کشت مناسب جایگزین می توان سطح کشت را پایین آورد و نگرانی کشاورزان را نیز رفع نمود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در این جلسه بیان کرد : در راستای جلوگیری از اضافه برداشت آب می توان مشکلات مالی کشاورزان در خصوص نصب کنتورهای حجمی بر روی چاههای کشاورزی با تخصیص اعتبارات مرتفع نمود.

ایشان اضافه کرد : برای رسیدن به کشاورزی پایدار باید الگوی کشت متناسب با وضعیت آبی استان رعایت شود.

مهندس رازمند مجری طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی استان نیز در این نشست با اشاره مهمترین چالشهای حفاظت منابع آب گفت : تعیین تکلیف چاههای کشاورزی ، اضافه برداشت و انتقال آب چالشهای بزرگی برای منابع استان ایجاد کرده است .

دکتر ملایی در پایان با تاکید بر تشکیل کارگروه آب ، جهاد کشاورزی و نظام صنفی کشاورزان اظهار داشت : دبیرخانه کارگروه بررسی مسائل آب استان  در شرکت آب منطقه ای هرمزگان تشکیل می شود و مسائل ، راهکارها و طرح های پیشنادی د راین کارگرمورد بررسی می گیرد و جهت اجرایی شدن ارائه می گردد.

 

نظر شما