هرمزگان قطب تولید میگو پروری کشور

هرمزگان رتبه اول تولید میگوی‌پرورشی کشور

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۰۸:۱۰:۲۲
کد خبر: ۶۶۵۴۵۴
هرمزگان رتبه اول تولید میگوی‌پرورشی کشور
معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران درکارگروه تخصصی تکثیرومولد سازی میگو با حضور مدیر کل شیلات هرمزگان،مدیرکل امور میگو سازمان شیلات ایران،مدیران کل شیلات استان های میگوپرور،جمعی ازمسولین و بهره برداران شیلاتی به میزبانی شیلات هرمزگان برگزار شد از هرمزگان به عنوان قطب میگو پروری کشور یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، دکتر حسین عبدالحی در این کارگزوه با اشاره به میگومولد و اهمیت آن گفت: میگوی مولد به عنوان کلید فرایند تکثیر و تولید بچه میگو و همچنین  به عنوان نهاده اصلی درمراکز تکثیر میگو دارای  نقش و جایگاه ویژه ای در فعالیت های آبزی پروری میگو است.

وی با بیان اهمیت میگو مولد تصریح کرد: مشارکت شیلات در راه اندازی و ساخت گلخانه مولد سازی بخش خصوصی و همچنین اصلاح و راه اندازی پایلوت های مولد سازی در مراکز آموزش و ترویج بخش شیلات جهت مولدسازی و تامین بخشی از مولدین مورد نیاز فعالیت تکثیر میگوی کشور جهت پشتیبانی از تولید میگو  و غیره در دستور کار معاونت ابزی پروری سازمان شیلات ایران قرار دارد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات کشور حفاظت از سرمایه گذاری های انجام شده و توسعه پایدار پرورش میگو در کشور،جلوگیری ازانتقال بیماری های میگو از منابع خارجی،کاهش وابستگی به واردات مولد از منابع خارجی و خروج ارز، بالابودن قیمت میگوی مولد منابع خارجی و مشکلات حمل و نقل  و تلفات مولدین، کاهش هزینه های تولید مراکز تکثیرمیگو،امکان به گزینی و اصلاح نژاد مولدین و تولید نسل برتر،امکان برنامه ریزی زمانی بهتر برای تولید بچه میگو توسط مراکز تکثیر و ... را از اهم اهداف مولدسازی میگو وانامی در کشور خواند.

وی در خصوص واردات میگوی مولد گفت : در سال 95 شاهد بیشترین میزان واردات میگوی مولد در طی ده سال اخیر با اهم اهداف مطروحه بوده ایم که خوشبختانه در سال 96 بیشترین میزان پیش مولدین (نر و ماده) وانامی جمع آوری شده در کشور جهت مولدسازی از سال 83 تاکنون را شاهد بوده ایم که این نشان از اهیمت تولید مولد و همچنین توجه شیلات ایران به تولید مولد در داخل کشور به ویژه در سال های اخیر است.

عبدالحی با اشاره به آمارجمع آوری پیش مولد سال 1396-1397 گفت:این آمار نشان می دهد در کل کشور بالغ بر 68هزار پیش مولد جمع آوری شده است که بالغ بر 32هزار از این میزان در استان هرمزگان بوده است که بیانگر اهمیت استان هرمزگان در جمع آوری پیش مولد میگو در صنعت میگو پروری کشور است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در طراحی و راه اندازی تولید مولدین میگوی اصلاح شده،انجام مولدسازی سنتی از سوی مولدسازان میگو، عدم انجام پروژه های به گزینی و اصلاح نژاد کاربردی از سوی  مراجع ذیربط،کاهش قابلیت های ژنتیکی مولدین میگو ،عدم وجود خوراک کنسانتره خاص مولدسازی میگو در کشور،واردات کرم خونی وغذای کنسانتره لاروی، سیست آرتمیا وغیره و عدم تولید در داخل کشورعدم انتقال فن آوری و دانش روزآمد از طریق تبادل تجربیات کشورهای صاحب فن در زمینه مولدسازی و تکثیر میگو و ... را از اهم چالش های مولدسازی و تکثیر میگو در کشور خواند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز