معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان:

درختان گازرخ در هرمزگان شکوفه باران شدند

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۰۷:۳۶:۴۱
کد خبر: ۶۹۳۷۱۱
درختان گازرخ در هرمزگان شکوفه باران شدند
حبیب اله حاتمی گفت :گونه گازرخ با نام علمی Moringa peregerina ،درختی به ارتفاع 10-4 متر،با برگهای پراکنده و تنک و سبز رنگ با گلهای صورتی مایل به سفید بسیار زیبا و میوه کپسول است

به گزارش خبرگزاری برنا درهرمزگان : حبیب اله حاتمی گفت :گونه گازرخ با نام علمی  Moringa peregerina  ،درختی به ارتفاع 10-4 متر،با برگهای پراکنده و تنک و سبز رنگ با گلهای صورتی مایل به سفید بسیار زیبا و میوه کپسول است این گونه  که در ایران محدود به هرمزگان و سیستان بلوچستان،حد فاصل بشاگرد تا مرز پاکستان  بین دو حد ارتفاعی 100 تا 1500 متر از سطح دریا در نواحی کوهستانی و تپه ماهور می باشد.

وی افزود : گازرخ یک گونه همیشه سبز بوده که با آغاز بارش های پاییزی و کاهش شدت گرما ،رشد رویشی خود را با رشد سرشاخه آغاز و تا شروع گرما رشد ادامه دارد.

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: گل دهی گازرخ از اواخر سال گذشته تا فروردین ماه آغاز بهار طبیعت ادامه دارد و به اوج زیبایی می رسد ،وقوع بارندگی در طول دوره گلدهی ،تلقیح گلها را با مشگل مواجه نموده ،بذر های این گونه در نیمه دوم خرداد شروع به رسیدن نموده و در اواخر خرداد بذرها ریزش می نمایند.

حاتمی گفت :برگ ، شاخه ،میوه  و پوست و تفاله میوه علوفه خوبی برای دام هایی نظیر بز و گوسفند است. از این گیاه میوه آن به عنوان آجیل ،مصرفی خوراکی دارد.گلهای آن برای پرورش زنبور عسل  و تهیه عسل دارویی بسیار مناسب است .ساقه درخت صمغی ترشح می کند که سفید رنگ بوده و در برابر هوازدگی به رنگ قرمز یا قهوه ای در می آید و در چارچوب نقش و نگار روی پارچه  پنبه ای و چیت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز