مدیر کل شیلات هرمزگان:

هیچ شناوری با مالکیت چینی درآبهای هرمزگان فعالیت صیادی ندارد

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۱۲:۴۲:۲۳
کد خبر: ۶۹۳۹۰۹
هیچ شناوری با مالکیت چینی درآبهای هرمزگان فعالیت صیادی ندارد
مدیر کل شیلات هرمزگان ضمن تکذیب اخبار و شایعه پراکنی های اخیر در بین مردم که شناورهای چینی در دریا و آبهای هرمزگان در حال فعالیت هستند گفت: خوشبختانه این شناورها مالکیت ایرانی داشته و تنها کشور سازنده آنها چین است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سید پرویز محبی با اشاره به خدمه ی گاها چینی این شناورها گفت: فعالیت این شناورها که طی سال های اخیر به ناوگان صیادی جمهوری اسلامی ایران افزوده شده اند برای ملوانان ایرانی نا آشنا بوده که برخی شناورها برای آموزش شیوه راهبری فنی صید خود از خدمه چینی استفاده کرده اند و با توجه به خرید شناورها از کشور چین با خدمه چینی موجود در شناورها قرار داد بسته اند  که آن هم در حال جایگزینی با نیرو های آموزش دیده ایرانی است.

وی افزود: البته در همه شناور های بزرگ دنیا از نیروهای مجرب خارجی استفاده  می شود و این امر در عرصه های بین المللی طبیعی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالعه اولیه ذخایر فانوس ماهیان از پشتوانه پنجاه ساله پژوهشی برخوردار است تصریح کرد:پس از مطالعات و تحقیقات به عمل آمده مشخص گردید آبهای جنوب کشور در حوزه دریای عمان از ذخایری بالغ بر دومیلیون تن برخوردار است که با توجه به عمر کوتاه این گونه از ماهیان بین 300تا400هزار تن از آن قابل برداشت است.

تنها یک بیستم ظرفیت قابل برداشت فانوس ماهیان هم صید نشده است

مدیر کل شیلات هرمزگان در همین راستا تصریح کرد صید تجاری این ماهیان از سال 1378 با فعالیت دو فروند کشتی آغاز گردید که با توجه به ظرفیت خوب این فانوس ماهیان و امکان هدر رفت آن در صورت عدم صید در حال حاضر تعداد آنها به حدود 100فروند رسیده است.

محبی میزان صید این آبزیان در سال 95 را بالغ بر 15هزار تن خواند و افزود: این میزان در سال 96 به بیست هزار تن رسیده است و هنوز تا رسیدن به مرز ظرفیت قابل برداشت فاصله زیادی باقیست به طوری که می توان گفت میزان برادشت صورت گرفته فعلی فقط نزدیک به یک بیستم ظرفیت  قابل صید است.

وی ابراز داشت بر اساس سیاست ها و برنامه ریزی های سازمان شیلات ایران در پایان برنامه ششم صید 100هزار تن از این آبزیان در دریای عمان قابل انتظار است که این مهم در راستای خود کفایی کشور در  رابطه با تولید پودر ماهی و قطع واردات آن گامی مهم و ضروری است.

محبی افزود :این در حالی است که برای تهیه غذای ماهیان پرورشی در کشور تا ۱۰۰ هزارتن پودر ماهی وارد می شود و حداقل صید ۵۰۰ هزارتن ماهی ریز به عنوان مواد اولیه برای تهیه ۱۰۰ هزارتن پودر لازم است.

شبکه های مجازی غرض ورزانه اقدام به شایعه سازی و جو سازی می کنند

برخورد انتظامی و امنیتی لازمه برخورد با آزار دهندگان روان صیادان

مدیر کل شیلات هرمزگان در ادامه با بیان اینکه متاسفانه برخی از شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و همچنین یکی از روزنامه ها با کنار هم گذاشتن مطالب قدیمی و همچنین تصاویر غیر مرتبط اقدام به تشویش اذهان عمومی کرده است که این غرض ورزی ها با هدف بر هم زدن آرامش جامعه صیادی 30هزار نفره استان است و بدون شک از طریق مراجع ذی صلاح در حال پیگیری این مهم و علت این جو سازی ها هستیم.

محبی با اشاره به خبرکذب منتشر شده در فضای مجازی مربوط به درگیری و تیر اندازی بین صیادان سنتی هرمزگان و کشتی های صید صنعتی  گفت: این خبر کذب پس از انتشار با تکذیب مسئولین اداره بنادر و دریانوردی ،دریابانی و همچنین شیلات همراه شد تنها باعث اتلاف وقت و انرژی دستگاه های اجرایی برای تحقیق و رسیدن به کذب بودن شد.

وی افزود: ادامه این روند شایعه پراکنی می تواند تبعات جبران ناپذیری را برای کشور به ویژه استان هرمزگان و صیادان داشته باشد  چرا که جمعیت صیادی استان بخش عظیمی از استان هرمزگان را شامل می شود که این شایعات رزق و روی و مسایل معیشتی آنها را هدف گرفته است و روان صیادان را آذار می دهند.

هیچ کشتی ماهیگیری با مالکیت چینی اجازه ورود به آب های سزمینی ایران را ندارد

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه آب های سرزمین تعریف شده است و هیچ کشتی خارجی برای صید اجازه ورود به آبهای سرزمینی ایران را ندارد.

وی تصریح کرد: این شناورها در اعماق بالای 2۰۰ متری صیادی می کنند و در جاسک، قشم و بندرعباس فقط تخلیه ماهی و تدارکات شناورها انجام می شود.

 

اقدامات نظارتی خوبی ازسوی  شیلات صورت گرفته است

تشدید برخوردهای قهری با شناورهای متخلف

در ادامه معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان با بیان اینکه در رابطه نظارت بر صید فانوس ماهیان و همچنین کنترل هرچه بیشتر صید این شناورها پیگیری برای اصلاح آئین نامه شناورهای صید فانوس ماهیان از سوی مجموعه شیلات صورت گرفت که تعیین فاصله ده مایلی از ساحل،اجباری شدن به کارگیری نیروی انسانی در شناورها،برگزاری جلسات و تشکیل کنسرسیوم های مختلف از اهم تغییرات ایجاد شده در آئین نامه صید شناورهای فانوس ماهیان بوده است.

مسعود بارانی در ادامه نصب تجهیزات کنترل دریایی آنلاین بر روی کلیه شناورهای صیادی،نظارت های سرزده از طریق کارشناسان شیلاتی و نیروهای یگان حفاظت منابع آبزین شیلات، نظارت بر تخلیه صید کلیه کشتی های صیادی در بنادر و اسکله ها توسط کارشناسان شیلات، برخورد با شناورهای مختلف و طرح پرونده های آنها در کمیسون های رسیدگی به تخلفات صیادی و اعمال محرومیت،ارجاع پرونده شناورهای گاها متخلف به مراجع قضایی و قرار دادن جرایم سنگین برای آنها را از اهم اقدامات نظارتی شیلات هرمزگان خواند.

وی رسیدگی به بالغ به 100 پرونده که منجر به محرومیت از صید بیش از 60فروند شناور با مجموع هزار و 423 روز منع صید و همچنین معرفی 26شناور متخلف به دادگاه از اهم برخوردهای صورت گرفته در سال 96 خواند.

 

نظر شما