دیدار مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا با استاندار هرمزگان

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۰۸:۴۴:۰۹
کد خبر: ۷۰۲۵۱۷
دیدار مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا با استاندار هرمزگان
پدرو آلونسو، مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان بهداشت جهانی که برای گفت و گو با مقام های سیاسی کشورمان و کسب تجربه های موفق جمهوری اسلامی با این بیماری به ایران سفر کرده پیش از ظهر امروز، یکشنبه با حضور در هرمزگان با استاندار این استان دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان دکتر احمد رئیسی؛ رییس اداره کنترل مالاریا وزارت بهداشت در نشست مشترک با استاندار هرمزگان که با حضور مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا (WHO)، رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در استانداری هرمزگان برگزار شد، گفت: افتخار داریم که می توانیم جزو 20 کشور موفق دنیا در حذف مالاریا دستاوردهای خود را در اختیار سازمان بهداشت جهانی "WHO" قرار دهیم.

دکتر رییسی افزود: در سال های گذشته بیش از 98 هزار مورد مالاریا بومی در کشور وجود داشت که هم اکنون با تلاش وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی در کشور توانستیم این موارد را به 67 مورد کاهش دهیم که اکنون این موارد به حدی پراکنده است که جستجوی آن کاری بسیار سخت و دشوار است.

وی در این نشست از رونمایی کتاب سیر موفقیت جمهوری اسلامی ایران در حذف مالاریا طی مراسمی در تهران خبر داد و ابراز کزد: سه شنبه 11 اردیبهشت با حضور استاندار هرمزگان، جمعی از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهداشت جهانی این کتاب که جزو دستاورد های کشور در حذف مالاریا می باشد، رونمایی خواهد شد.

دکتر همتی، استاندار هرمزگان گفت: با اقدامات بسیار خوب مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان موارد مالاریا در استان کاهش چشمگیری داشته و فقط شاهد موارد مالاریا از نوع وارده "اتباع بیگانه غیر مجاز" در استان هستیم. هم اکنون شرایط بسیار خوبی در کشور حاکم است.

پدرو آلونسو مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان بهداشت جهانی گفت: مالاریا یکی از مشکلات دنیاست؛ بیش از 90 کشور دنیا با بیماری مالاریا درگیر هستند و انتقال این بیماری در این کشور ها صورت می گیرد.

الونسو با اشاره به آمار شیوع مالاریا سالانه در دنیا افزود: بیش از 200 میلون نفر در دنیا به مالاریا مبتلا می شوند که از این تعداد، 500 هزار نفر با مرگ مواجه می شوند. تعدادی از وزرای بهداشت دنیا برای مبارزه و حذف این بیماری به صورت مشترک یک برنامه استراتژیک تا سال 2030 تدوین کرده اند.

وی تصریح کرد: تعداد کمی از کشور های دنیا هستند که وضعیت خوبی دارند و به سمت حذف می روند؛ ایران این مسیر را بخوبی طی کرده و موارد مالاریا را به خوبی کاهش داده است.

مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: ما در این مأموریت که از طرف WHO به ما محول شده است به ایران آمده ایم تا پیشرفت های ایران را ببینیم و به عنوان تجربه در اختیار سایر کشور ها قرار دهیم.

الونسو عنوان کرد: یکی دیگر از اهداف ما تشویق مسئولان و تصمیم گیران کشور است تا این راه را ادامه دهند تا جایی که موارد مالاریا به صفر برسد و بازگشتی نداشته باشد و این حمایت را ادامه دهیم تا به نتیجه قابل قبول و حذف کامل برسیم.

 

وی با اشاره به اینکه مراقبت ها باید تداوم داشته باشد، خاطر نشان کرد: کشورهایی مثل سریلانکا پس از تلاش های بسیار موارد مالاریا خود را به 17 مورد رساندند؛ اما پس از چند سال دوباره این موارد به یک میلیون مورد رسید. تاریخ نشان داده است اگر پیگیری مستمر نباشد، مالاریا بازگشت پذیر است و باید مراقب باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز