برگزاری دومین نشست علمی بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس در بندرعباس

۱۳۹۷/۰۲/۱۱ - ۱۱:۳۱:۱۷
کد خبر: ۷۰۳۰۰۹
برگزاری دومین نشست علمی بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس در بندرعباس
دومین نشست علمی بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس با حضور اساتید ، مورخان ، پژوهشگران بین المللی ملی و استانی به مناسبت روز ملی خلیج فارس و هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، علیرضا درویش نژاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ، به عنوان میزبان این نشست ضمن تاکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق پیرامون خلیج فارس گفت : خلیج فارس در حوزه های مختلف آنقدر گوناگونی و تنوع دارد که فقط بخش کوچکی از آن مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

وی افزود : اصولا بیشتر کارهای تحقیقی انجام شده در زمان معاصر کتابخانه ای و برگرفته از منابع مکتوب خارجی و سفر نامه می باشد و لازم است که توجه ویژه ای به تحقیق و پژوهش های میدانی در حوزه خلیج فارس صورت گیرد.

دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فرهنگی – هنری خلیج فارس اذعان داشت : خوشبختانه طی دهه گذشته تاکنون میزان آثار تحقیقی و پژوهش و آثار مکتوب در حوزه های مختلف خلیج فارس رشد قابل توجهی داشته اما این میزان باید افزایش بیشتری یابد.

در ادامه، دکتر محمد باقر وثوقی مورخ و پژوهشگر مطرح خلیج فارس در حوزه بین المللی به رشد و افول بندرعباس از زمان صفویه تا معاصر پرداخت و گفت : بندرعباس در زمان صفویه به اوج جایگاه استراتژیک خود در خلیج فارس دست یافت اما این جایگاه در سلسله قاجاریان رو به افول نهاد و در زمان پهلوی اول و دوم به بیشترین انزوای تجاری و اقتصادی رسید اما در چهل ساله انقلاب دوباره به جایگاه خود دست یافت.

وی اتکا بر استعدادهای بومی در توسعه هرمزگان را شرط اصلی و اساسی در رسیدن هرمزگان به جایگاه واقعی خود دانست و افزود : این منطقه از ظرفیت های انسانی ، محیطی و جغرافیایی بی نظیری برخوردار است و هر دولتی که بر این ظرفیت ها اتکا کرده است توانسته روه فراوانی نصیب کشور کند.

استاد علی رضایی از پژوهشگران فرهنگی حوزه خلیج فارس از دیگر سخنرانان این نشست بود که به ظرفیت ها و مباحث فرهنگی در فرهنگ عامه خلیج فارس و اتحاد فرهنگی این خطه با توجه به گوناگونی و پراکندگی جمعیتی پرداخت.

دکتر منصور صفت کل دکتر عبدالکریم مشایخی ، دکتر محمد حسن نیا ، دکتر نجف جوکار و... از دیگر سخنرانان این نشست علمی بودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز