باید های روابط عمومی امروز

۱۳۹۷/۰۲/۲۷ - ۱۳:۵۲:۲۹
کد خبر: ۷۰۸۳۲۶
باید های روابط عمومی امروز
بدون تردید روابط‌عمومی به عنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کننده‌ای در افزایش آگاهی‌‌های آحاد جامعه، فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی، برعهده دارد.

سمیه قصمی مدیر دفتر روابط عمومی و اموزش همگانی شرکت اب فاظلاب هرمزگان در یادداشت ارسالی خود به مناسبت روز روابط عمومی به خبرگزاری برنا در در اورده است:

   و اکنون که اهمیت جایگاه روابط‌عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است بر همگان آشکار شده، نمی توان نقش آن را در پیشبرد اهداف‌ یک‌ نهاد یا سازمان، بهبود کیفی‌ و کمی‌ فعالیت ها‌ و افزایش‌ بهره‌ وری‌ از امکانات‌ و نیروی‌ انسانی‌ نادیده گرفت.

همواره شنیده ایم که روابط عمومی ها پل ارتباطی میان سازمان و مردم هستند اما باید دقت داشت که با اتکاء به دو اصل قابلیت و عاملیت روابط عمومی است که می توان به پل ارتباطی بودن روابط عمومی در مفهوم علمی و دقیق آن رسید.

شاید بیان این جمله که "روابط عمومی های ایران توجیه گر هستند" سخنی چندان گزافه نباشد و اینکه روابط عمومی ها باید به فکر اقناع کردن مخاطبانشان باشند تا پوشاندن مشکلات و کاستی های سازمان خود. اما ظاهرا با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات بویژه فراگیری شبکه های اجتماعی ، این واقعیت تلخ ِ توجیه گر بودن کم کم رنگ می بازد و روابط عمومی ها ناگزیر تحلیل گرایی، پاسخگویی شفاف و اقناع مخاطبان شان را به نقش توجیه گری صرف ترجیح می دهند. این بازنگری و تغییری اساسی است که عملکرد روابط عمومی های کشور در کلیه سطوح نیازمند آن است.

نکته دیگر اینکه؛ شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از موثرترین و به‌روزترین منابع اطلاعاتی  هستندکه روز به روز بیشتر در صنعت ها و کسب و کارها رسوخ کرده و ارتباطات و تعاملات انسانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند.  

در واقع شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بایدهای روابط عمومی امروز، این امکان را برای روابط عمومی ها ایجاد کرده که بتوانند تمرکز بیشتری روی مشتریان خود داشته باشند و تعاملات دوستانه‌تری با آنها برقرار سازند. همینطور مشتریان با داشتن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پیشنهادات و انتقادات خود را به راحتی بیان کنند. پس از آن نوبت متخصصان روابط عمومی است که خود را در فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی جای دهند و در نتیجه متخصصان روابط عمومی فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی را یکپارچه کرده و روند کار را با یک استراتژی هدفمند در دستور کار خود قرار دهند . بر خلاف گذشته که ارتباط بین شرکت و مشتری تقریبا یکطرفه بود و فقط شرکت محتوای خود را در معرض دید مشتری قرار می داد، امروزه می توانند راه‌های ارتباطی برای بازخورد گرفتن از سمت مشتری و شنیدن نظرات آنها را در اختیار داشته باشند. در حقیقت این مهم ترین ویژگی روابط عمومی های مدرن است که در آن  مدیران براساس خواسته ها و نیازهای مخاطبان خود گام برمی دارد تا از این طریق بتواند به اهداف سازمانی متبوع خود برسد. اینگونه روابط عمومی ها به جای واسطه گری در امر انتقال و یا انتشار اطلاعات سعی می کنند با تولید اطلاعات از بروز شایعات بر علیه سازمان جلوگیری کنند. بدون شک در قرن حاضر که قرن ارتباطات نامیده شده وجهان به مصابه دهکده ای بزرگ تصور شده است آنچه که بیش از هرچیز دیگری با ارزش تر است اطلاعات است که همچون کالایی گران قیمت مبادله می شود و کسی موفق تر خواهد بود که اطلاعاتش بیشتر از بقیه باشد .

اما واقعیت این است که ما برای رسیدن به روابط عمومی های نوین راه درازی را درپیش داریم و به عبارتی دیگر ما در حالی وارد قرن بیست و یکم می شویم که بسیاری از ویژگی های روابط عمومی های قرن بیستم ( روابط عمومی های سنتی ) را با خود حمل می کنیم در حالی که برای رسیدن به روابط عمومی های نوین ناگزیر از فرو گذاشتن و به فراموشی سپردن ویژگی های روابط عمومی های سنتی هستیم و برای آن که بتوانیم به هدف نهایی روابط عمومی که ( مهندسی افکار عمومی ، هدایت افکار عمومی و ترمیم افکار عمومی ) است ،برسیم باید ضمن کسب رضایت مدیران سعی کنیم با مخاطبان سازمان خود به تفاهم یعنی (درک مشترک ) برسیم و به عبارت دیگر داشتن نگرش مشترک لازمه رسیدن به تفاهم است.  

ضمن تبریک بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی «روابط عمومی و ارتباطات» به همه مدیران و همکارانم در روابط عمومی های دستگاه های اجرایی استان، توفیق روزافزون یکایک آنان را آرزومندم.

سمیه قصمی - مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان

 

 

نظر شما