نقش تغذیه در کاهش تمایل به مصرف سیگار

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۰۸:۲۹:۳۲
کد خبر: ۷۱۰۱۹۳
نقش تغذیه در کاهش تمایل به مصرف سیگار
تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان داده است که در هر 8 ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهد و بر اساس همین نتایج، چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به کشیدن سیگار نمایند) که بیش از 70 درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می افتد) و به مدت 20 سال یا بیشتر به این رفتار ادامه دهند، دست کم 16 نوع سرطان در بدن بر اثر استعمال دخانیات ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان تحقیقات نشان می دهد که:

•  برخی از ترکیبات به ویژه سبزی ها به دلیل قلیایی کردن محیط خون، سبب کاهش دفع نیکوتین بدن می شوند.  بنابراین میل به  استعمال دخانیات را کاهش می دهند.  عکس این قضیه نیز صادق است.  یعنی مصرف برخی مواد مانند چای و گوشت به ویژه گوشت قرمز به علت ادرار آور بودن و اسیدی کردن محیط خون، باعث افزایش دفع نیکوتین شده و تمایل به مصرف سیگار را در افراد سیگاری افزایش می دهد.

 •به دلیل اینکه در افراد سیگاری استعمال دخانیات سبب افزایش استرس اکسیداتیو و تولید رادیکال های آزاد و فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک و کادمیوم در بدن می شود و برای کاهش میزان این مواد در بدن نیاز به مواد آنتی اکسیدان ها نظیر ویتامین C و E و سلنیوم است، مصرف منابع غذایی این مواد مغذی مانند میوه ها و سبزی ها باید در وعده های غذایی افراد سیگاری بیشتر باشد.

همچنین، لبنیات (شیر، ماست، کشک، دوغ) به طور رقابتی مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف مواد لبنی در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.

• داشتن الگوی غذایی صحیح شامل مصرف میوه ها و سبزی ها، حبوبات، گوشت سفید (ماهی و مرغ)، لبنیات کم چرب، انواع مغز دانه ها شامل گردو، بادام، پسته و فندق تازه و بی نمک و همچنین استفاده از میان وعده های مناسب در کنار وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام از عوارض کشیدن سیگار می کاهد.

• داشتن تنوع غذایی، استفاده کافی از مایعات (به صورت منظم هر ساعت یک لیوان)، کاهش مصرف افراطی چای و قهوه جهت کاهش اضطراب پس از ترک سیگار و جایگزین کردن آن با لبنیات کم چرب، همواره با مواد نشاسته ای نظیر نان و ماست و یا نان و پنیر، شیر و عسل یا شیر و خرما و افزایش فعالیت فیزیکی روزانه همراه با نفس عمیق در کاهش عوارض سیگار بسیار مؤثر است.

تغذیه در شرایط ترک سیگار

افرادی که موفق به ترک سیگار شده اند، برای جلوگیری از چاقی پس از ترک سیگار، لازم است توصیه های تغذیه ای ویژه ای را رعایت کنند.  با توجه به این که پس از ترک سیگار، اشتهای فرد افزایش و سوخت و ساز بدن کاهش می یابد، طبیعتاً کالری دریافتی بدن زیاد شده و افراد مستعد اضافه وزن و چاقی می شوند.

در شرایط ترک و پس از آن باید مصرف برخی مواد غذایی شامل میوه ها، سبزی ها، لبنیات کم چربی و حبوبات افزایش یابد و بهتر است مردان این ترکیبات را در وعده های غذایی خود بگنجانند.  استفاده از این مواد غذایی تمایل به کشیدن سیگار را کاهش می دهد و از طرف دیگر این مواد کم کالری بوده و در نهایت سبب جلوگیری از اضافه وزن و چاقی ناشی از ترک سیگار می شود.  در کنار رعایت روش های فوق الذکر، افزایش فعالیت های روزانه مثل پیاده روی تند همراه با تنفس عمیق بسیار مؤثر است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز