سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان:

کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد//صادرات دو میلیون و ۲۸۰ هزار دلاری صنایع دستی از هرمزگان

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۱۷:۲۵:۲۰
کد خبر: ۷۱۶۶۸۱
کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد//صادرات دو میلیون و ۲۸۰ هزار دلاری صنایع دستی  از هرمزگان
سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان عصر امروز در جمع خبرنگاران گفت:کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، اشکان مختاری با بیان اینکه ۴۲ رشته صنایع دستی در استان هرمزگان فعال است گفت:  حدود بیست صنایع دستی استان هرمزگان از این میزان به برند تبدیل شده اند.

وی با اشاره به نام گذاری سال۹۷ توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی گفت: با جرات می توان گفت کالایی ایرانی تر از صنایع دستی در ایران وجود ندارد.

مختاری از لنج سازی استان هرمزگان به عنوان یکی از شاخه های مهم صنایع دستی استان هرمزگان یاد کرد که ثبت جهانی شده است.

این مقام مسؤل با بیان اینکه دو میلیون و ۲۸۰ هزار  دلار صنایع دستی  از استان هرمزگان در سال گذشته صادر شده است گفت:امید است در سال جاری این میزان به بالغ بر سه میلیون دلار برسد.

سرپرست  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با بیان اینکه بالغ بر ۶۸ هزار نفر در  حوزه صنایع دستی استان هرمزگان مشغول به فعالیت هستند گفت: خوشبختانه در استان به ویژه در روستاهای استان شاهد وجود شانزده مرکز خلاقانه صنایع دستی هستیم که امید است به زودی این میزان به بالغ بر بیست مرکز برسد.

وی از بحث بسته بندی صنایع دستی به عنوان یکی از مباحث مهم حوزه صنایع دستی استان خواند و گفت: به زودی شصت ویترین جهت نمایش صنایع دستی هرمزگان در  ادارات استان  قرار خواهد گرفت.

اشکان مختاری همچنین از سند نگاری مراکز گردشگری استان هرمزگان تا دو ماه آینده خبر داد و تصریح کرد: امید است در سال ۹۷ اطلس گردشگری استان هرمزگان و ظوابط توسعه گردشگری استان هرمزگان به رشته تحریر در آید که این مهم نقش بسزایی در ارتقای گردشگری و تقویت  زیر ساخت های این حوزه را خواهد داشت.

این مقام مسؤل با تاکید بر اینکه  جزیره هرمز به تنهایی قابلیت ثبت جهانی را دارد تصریح کرد: خوشبختانه نگاه مسؤلان استان هرمزگان و نگاه ویژه ریاست جمهور و استاندار هرمزگان تخصیص اعتبار بیست میلیارد تومانی برای حوزه گردشگری به ویژه در منطقه مکران و جزایر استان رقم زده است.

وی همچنین ازوجود دو هزار و ۶۰۰ شی تاریخی در مخزن موزه خلیج فارس استان هرمزگان خبر داد که خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته این مهم در حال ساماندهی است.

مختاری با بیان اینکه کمترین سرانه تولید شغل با میانگین ۱۲تا۱۶ میلیون تومان به صنایع دستی اختصاص دارد گفت: این سازمان به خوبی پذیرای عزیزان علاقه مند به فعالیت در حوزه تولید صنایع دستی است و تسهیلاتی با نرخ سود چهار تا شش درصد در اختیار این عزیزان قرار می گیرد.

سرپرست  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه در سال ۹۵ بیش از بیست اثر تاریخی فرهنگی مرمت شده است گفت: در سال ۹۷ نیز بیش از سی اثر تاریخی و فرهنگی در دستور کار مرمت قرار دارد و در این راستا از سه کارشناس متخصص این امر برای دستیابی به بهترین نتیجه استفاده می گردد.

وی با تایید این مهم که ۷۲ گنبد معبد هندوها و همچنین بخش عظیمی از ساختمان این معبد در سال های هشتاد تا ۹۱ دستخوش تغیرات و مرمت غیر اصولی بوده است با بیان اینکه روند مرمت اصولی و با حفظ اصالت آن آغاز شده است گفت: نقاشی های روی دیوار معبد هندوها نیز در ادامه روند اصولی مرمت این معبد به  زودی آغاز  خواهد شد.

این مقام مسول همچنین از ساخت مستند زندگی هنرمند برجسته هرمزگانی "خالو قنبر راستگو" با همکاری صدا و سیمای مرکز خلیج فارس خبر داد.

گفتنی است در این نشست از لباس رسمی و فرم اداری که مزین به هنر صنایع دستی استان هرمزگان است رو نمایی شد.

خبرنگار : کاظم محمدیان مصمم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز