دکتر همتی در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان:

افزایش بهره وری و توسعه گلخانه ها باید رویکرد بخش کشاورزی باشد

۱۳۹۷/۰۳/۲۸ - ۰۹:۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۱۹۰۰۵
افزایش بهره وری و توسعه گلخانه ها باید رویکرد بخش کشاورزی باشد
ستاندار هرمزگان گفت: افزایش بهره وری در سطح کشت موجود و توسعه گلخانه ها باید رویکرد اصلی بخش کشاورزی در هرمزگان باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، دکتر فریدون همتی در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان هرمزگان که همزمان با هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، با اشاره به نقش مهم و استراتژیک بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور، عنوان کرد: کشور ما و به خصوص استان هرمزگان با پدیده خشکسالی مواجه است که با توجه به وابستگی کشاورزی و تامین امنیت غذایی به آب باید این بخش مهم و استراتژیک را به شکلی راهبری کنیم که تحت تاثیر این پدیده با ضعف رو به رو نشود.

وی کشاورزی را یکی از بخش های مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: باید چشم اندازی روشن و برنامه ای دقیق برای این بخش داشته باشیم تا بتوانیم با ارتقا بهره وری تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم که این امر نیازمند هماهنگی و شناخت دقیق نسبت به این مقوله است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه سیاست دولت افزایش بهره وری در سطح کشت موجود در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: هرمزگان در حوزه آبیاری قطره ای از استان های پیشتاز است به شکلی که از 160 هزار هکتار اراضی کشاورزی این استان، بیش از 100 هزار هکتار تحت آبیاری قطره ای قرار گرفته است.

همتی ادامه داد: برنامه ریزی داشته ایم که 200 طرح آبخوان داری و آبخیزداری چند منظوره در هرمزگان با تکیه بر جوامع محلی در سال جاری اجرایی شود که حفظ خاک، تامین آب شرب روستاها، تغذیه دشت ها، جلوگیری از فرسایش خاک و پر کردن حجم مفید سدها با مهار روان آب ها از اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه باید پنج هزار هکتار گلخانه کشت محصولات کشاورزی در هرمزگان راه اندازی شود، اضافه کرد: این گلخانه ها با مصرف آب کمتر محصولات با کیفیت تولید می کنند و باید رویکرد خود را به سمت توسعه گلخانه ها قرار دهیم.

استاندار هرمزگان خواستار ایجاد تشکلی حرفه ای و تخصصی برای هدایت و بازاریابی داخلی و خارجی جهت فروش فرآورده ها و محصولات کشاورزی تولیدی هرمزگان شد و بیان داشت: برای تحول در اقتصاد و زندگی روستائیان باید در بخش کشاورزی به طور جدی گام برداریم و برنامه های آموزشی و توجیهی در این بخش داشته باشیم.

همتی با تاکید بر اینکه مدیریت عالی استان هم به مقوله تامین آب شرب و هم آب کشاورزی توجه دارد، اظهار داشت: در این دولت به طور جدی پیگیر راه اندازی آب شیرین کن ها در استان هرمزگان هستیم که بخشی از آن در سال جاری افتتاح می شود.

وی دشت میناب را از دشت های بسیار مهم استان برشمرد و با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت دشت میناب برای بنده بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: با راه اندازی آب شیرین کن ها به تدریج استفاده از آب سد میناب برای تامین آب بندرعباس کاهش خواهد یافت.

استاندار هرمزگان افزود: با توجه به شرایط کمبود منابع آب باید همگی کمک کنیم تا وضعیت تامین آب در سال جاری در استان مدیریت شود و با درایت و عقلانیت و تکیه بر بخش های علمی، کشاورزی هرمزگان در سال آینده حرکت رو به رشدی خواهد داشت.

همتی با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی در هرمزگان آمادگی کامل داریم، عنوان کرد: جوانان ما باید به فکر کارآفرینی باشند چون دولت شرایط را با اختصاص تسهیلات برای اجرای ایده های آنان فراهم کرده است و آمادگی داریم از طرح های کارآفرینی هر جوان تحصیل کرده ای در بخش کشاورزی و شیلات حمایت کنیم.

وی گفت: هرمزگان در بخش شیلات برای پرورش میگو و ماهی در دریا ظرفیت عظیمی دارد و جامعه باید به حرکت درآید و از منابع و امکانات اختصاص یافته از سوی دولت برای کارآفرینی بهره ببرد.

استاندار هرمزگان تاکید کرد: برای عبور از شرایطی که دشمن می خواهد با خروج از برجام برای ما ایجاد کند، همه باید در یک صف واحد باشیم و اتحاد خود را حفظ کنیم و از مزیت های موجود برای افزایش تولید بهره ببریم تا هم در کشور از کالای داخلی استفاده شود و هم بتوانیم این محصولات را صادر کنیم.

همتی بیان داشت: فرآیند صدور مجوزها نیز باید کوتاه، تسهیل و تسریع شود تا این امر نیز مزیت دیگری برای استان هرمزگان باشد.

 

نظر شما