مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم عنوان کرد؛

شرایط بحران را مدیریت می کنیم

۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۳۳:۵۱
کد خبر: ۷۳۸۴۴۲
شرایط بحران را مدیریت می کنیم
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شرایط بحران و تحریم های جدید آمریکا را با هدف کاهش آسیب ها به طور جدی مدیریت می کنیم.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ حمید رضا مومنی در نشست هم اندیشی با جامعه فعالان اقتصادی قشم در سالن مرکز بین المللی رشد، اعلام کرد: در شرایط کنونی همه مشکلات کشور  در ستاد تدابیر ویژه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری به صورت مستمر و روزانه بررسی و تصمیم گیری می شود.

وی با اعلام اینکه برای عبور از وضعیت کنونی باید جامعه فعالان اقتصادی و سازمان منطقه آزاد قشم به یکدیگر کمک کنند، افزود: با هم افزایی و تدوین یک برنامه جامع می توانیم همه فعالیت ها را در شرایط بحران مدیریت و جهت دهی کنیم.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، تعطیل کردن محل کسب و کار راه عبور از مشکلات نیست بلکه باید با تشکیل یک کمیته، مشکلات را در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری جمع آوری و بررسی کنیم تا با انعکاس آن به مسئولان کشور، راه حل مناسب آن را پیدا کنیم.

وی همچنین از تشکیل ستاد ویژه استان هرمزگان برای احصاء مشکلات فعالان اقتصادی و طبقه بندی و اولویت بندی آنها با هدف مدیریت شرایط بحران و عبور از مشکلات یاد کرد.

*** رویکرد گردشگری به جزیره قشم 

مومنی با اشاره به جاذبه های فراوان و مهم گردشگری در جزیره قشم، افزود: رویکرد مسافران در سفر به جزیره قشم طی سه سال گذشته از خرید ارزان قیمت بازارها به حوزه صنعت گردشگری تغییر یافته است.

وی ادامه داد: این تغییر رویکرد به علت نبود توسعه متوازن در عرصه بازارها و مجتمع های تجاری ایجاد شده که می بایست برای آن چاره ای اندیشی کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در عین حال با اشاره به گردش مالی هشت هزار میلیارد ریالی بازار قشم و درگهان در نوروز 97 اعلام کرد: نبود هتل های مجهز و پنج ستاره و نبود برندهای بومی و آماده نشدن دیگر بسترهای لازم در سال های قبل، موجب مشکلات کنونی در این جزیره شده است.

او تصریح کرد: ظرفیت های اقتصادی قشم متاسفانه طی سال های گذشته با ابزار درست اندازه گیری نشده بود و مجوزهای متعدد مجتمع های تجاری موید این واقعیت است اما در سه سال و نیم گذشته با هدف مدیریت بحران توسعه بی رویه مجتمع های تجاری، از صدور مجوز ساخت این اماکن جلوگیری کرده ایم.

به گفته مومنی، هم اکنون پنج مجتمع تجاری در جزیره قشم با حدود چهار هزار واحد به مرحله پایانی رسیده اند و به دلیل ساخت و سازهای بی رویه مجتمع های تجاری، شاهد کساد کسب و کار همه بازاریان در این جزیره هستیم.

*** اهمیت تشکیل کمیته اقتصادی

وی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی باید کمیته ای با حضور نمایندگان بخش های مختلف فعالان اقتصادی جزیره و مدیران معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم تشکیل شود، افزود: این کمیته با هدف نزدیک کردن نقطه نظرات کارشناسانه و عبور از بحران ها باید هفته ای سه جلسه مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی جزیره را بررسی کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در عین حال از پیگیری جدی سازمان منطقه آزاد قشم برای حل موضوعاتی همچون ثبت سفارش کالا، نرخ ارز، مسائل مالیاتی و بیمه ای فعالان اقتصادی جزیره از طریق ستاد تدابیر ویژه کشور خبر داد.

او گفت: تشکیلات صنفی قوی در این جزیره هم می تواند از ظرفیت و موقعیت سازمان منطقه آزاد قشم برای دسترسی به دستگاه های مهم اجرایی کشور و انتقال مشکلات خود استفاده کنند.

*** برپایی جشنواره های فصلی در قشم 

مومنی گفت: فعالان اقتصادی نباید از سازمان منطقه آزاد قشم برای برپایی جشنواره های فصلی انتظار داشته باشند زیرا عملکرد ما در این حوزه ناموفق بوده و بهترین روش برگزاری جشنواره ها در زمان های مختلف از سوی خود فعالان اقتصادی است.

وی ادامه داد: با تشکیل یک صندوق و پرداخت سهمیه سالانه می توانید همانند کیش با ایجاد سفرهای ارزان قیمت و برپایی جشنواره های متعدد، به تقویت حوزه فعالیت های اقتصادی خود کمک کنید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در عین حال گفت: آماده ایم با حذف عوارض ورود در اسکله پهل به لافت در ایام برپایی جشنواره ها، به افزایش سفر مسافران به جزیره قشم کمک کنیم.

*** افزایش نیروی برق جزیره با افتتاح دو نیروگاه

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، این جزیره در اوج مصرف 231 مگاوات برق دارد و تا سال 1404 قرار است 200 مگاوات برق دیگر به ظرفیت برق این مطنقه اضافه شود.

وی با اعلام اینکه قطع برق موجب تحمل خسارات به فعالان اقتصادی می شود، تصریح کرد: تلاش می کنیم تا پایان امسال با راه اندزای دو نیروگاه و انتقال 340 مگاوات برق به شبکه، مانع از قطع برق در کل جزیره شویم.

شایان ذکر است در این نشست معاونان اقصادی و سرمایه گذاری، توسعه مدیریت، فنی و عمرانی و مدیران صنعت، معدن، تجارت، گمرک و ترانزیت، گردشگری، اصناف و بازرگانی، سرمایه گذاری، شهرسازی و همچنین مدیرعامل شرکت آب، برق و تاسیسات سازمان منطقه ازاد قشم هم حضور داشتند.

مباحث مربوط به دریافت مالیات، ثبت سفارش کالا، بدهای های مالیاتی، واردات خودرو، افزایش بهای آب و برق، بی ثباتی نرخ ارز، اهیمت برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای فعالان اقتصادی با هدف آشنایی با قوانین و مقررات کار در مناطق آزاد، افزایش میزان کالای همراه مسافر، جلوگیری از ورود کالاهای بنجل با هدف حرکت در مسیر برند سازی، افزایش زمان جواز کسب، برپایی جشنواره ها با هدف خروج از رکود اقتصادی و یکپارچه سازی دوایر خدماتی در قالب پنجره واحد از موضوعاتی بود که توسط فعالان اقتصادی پیش از سخنان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد.

کیهان عباسیان معاون اقتصادی و سرمایه گذرای سازمان منطقه آزاد قشم به همراه هرمز امیری مدیرکل گمرک و ترانزیت و امیر سلکی مدیر اصناف و بازرگانی هم در این نشست به سئوالات مطرح شده فعالان اقتصادی پاسخ دادند.

 

نظر شما