بررسی تاثیر معماری ایران بر معماری منطقه شرق آفریقا در قشم

۱۳۹۷/۰۵/۲۴ - ۰۸:۱۲:۴۶
کد خبر: ۷۴۰۹۷۳
بررسی تاثیر معماری ایران بر معماری منطقه شرق آفریقا در قشم
تاثیر تاریخچه معماری ایران و جامعه محلی بر معماری کشورهای منطقه شرق آفریقا با حضور مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقا دانشگاه تهران، مدیر ژئوپارک جهانی قشم و مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در  هرمزگان ؛ مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقا دانشگاه تهران در سالن مرکز بین المللی رشد قشم در حضور مهمانانی از کشورهای آفریقایی تانزانیا، اوگاندا، کنیا، گینه، سومالی، کامرون و نیجریه که در دانشگاه جامعه المصطفی قشم تحصیل می کنند، گفت: معماری در کشورهای شرق آفریقا بویژه در سومالی، تانزانیا و موزامبیک متاثر از هنر معماری ایرانی است.

امیر بهرام عرب احمدی اعلام کرد: تاریخجه معماری ایرانیان در کشورهای شرق آفریقا به حدود یکهزار سال پیش و زمان مهمترین مهاجرت تاریخی شیرازی های اصیل مربوط می شود.

وی ادامه داد: حدود 38 استقرارگاه شیرازی ها در جنوب شرق آفریقا شناسایی شده که کیلوا، کومور، پمبا، زنگبار، فامیا و مومبا مهمترین آنهاست و مردم کشورهای شرق آفریقا همچنان در گفتار خود از افزون بر 500 واژه فارسی به ویژه در نام غذاها، سبزیجات، لوازم خانگی استفاده می کنند.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهانی دانشگاه تهران گفت: گروه دوم ایرانیان که با مهاجرت به کشورهای شرق آفریقا توانستند آثار معماری کشورمان را در این منطقه از کره زمین به یادگار بگذارند، بلوچ ها هستند که هم اینک حدود 30 هزار نفر آنان درچند کشور آفریقایی در حوزه های مهم اقتصادی فعالیت می کنند.   

او اظهار کرد: گروه اندکی از علمای شیعه هم با مهاجرت به آفریقا به ویژه مجمع الجزایر زنگبار در بخش فرهنگی و تمدنی این بخش از آفریقا اثرگذار بودند.

عرب احمدی گفت: بخشی از مردم کشورهای شرق آفریقا خود را شیرازی الاصل می دانند و انتخاب یک روستا به نام شیراز نشان از علاقمندی آنان به این شهر از استان فارس دارد.

وی اعلام کرد: ایرانیان از بدو ورود به منطقه شرق آفریقا با احداث مساجد، عمارات با شکوه، منازل و آرامگاه های ستون دار توانستند معماری ایرانی را به بهترین شکل و به صورت علمی و تجربی به بومیان آفریقایی معرفی کنند.

به گفته مدیر گروه مطالعات جنوب آفریقای دانشگاه تهران، برخی از مساجد ساخته شده در کشورهای آفریقایی با ستون ها و گنبدهای زیبا که به طور هنرمندانه و ظریف تزئین شده اند به مساجد شیرازی ها شهرت دارند.

وی از مسجد جامع کیلوا با 40 ستون در 4 ردیف که این مکان عبادی را به چند بخش مساوی تقسیم کرده و مسجد کیزیمکازی زنگبار به عنوان شگفت انگیز ترین بناها و هنر ویژه معماری ایرانی در شرق آفریقا نام برد.

عرب احمدی همچنین بیان داشت: ساخت چهار حمام ایرانی موسوم به حمام کیدیچی، کیزبمبانی، حمامنی بزرگ و حمامنی کوچک در زنگبار نیز از دیگر اآار معماری شیرازی ها محسوب می شود.

علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم هم در این نشست، گفت: یکی از اصول مهمی که یونسکو برای ژئوپارک های جهانی از جمله ژئوپارک قشم تبیین کرده، بررسی و واکاوی فرهنگ و تمدن ها در مناطق دارای ژئوپارک جهانی می باشد.

وی اعلام کرد: جزیره قشم و ژئوپارک جهانی این منطقه رابطه تاریخی و فرهنگی قوی با کشورهای شرق آفریقا و هند دارد و مصمم هستیم ریشه های فرهنگی و تاریخی و آداب و رسوم این جزیره با کشورهای مختلف را در سلسله نشست های بعدی در این جزیره واکاوی کنیم.

عبدالرضا دشتی زاده رییس میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم هم در سخنانی کوتاه، گفت: براساس مطالعات مردم شناسی مشخص می شود دریانوردان جزیره قشم حدود 100 سال پیش با کشتی های بادبانی به کشورهای آفریقایی سفر می کردند.

وی ادامه داد: علاقمندیم ارتباطات فرهنگی کشورهایی که در دوره های مختلف اعم از آفریقایی و آسیایی  با ایران و جزیره قشم ارتباط داشته اند را مُستندنگاری کنیم.

بنا به  این گزارش، نشست بررسی تاثیر معماری ایران بر معماری منطقه شرق آفریقا به همت مدیریت ژئوپارک جهانی قشم با هدف واکاوی تاریخچه مناسبت های فرهنگی و اجتماعی جزیره قشم و سواحیل آفریقا شامگاه دیروز در سالن مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز