یادداشت مشاور عالی استاندار هرمزگان؛

داشتن افق و چشم انداز؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر جهت حرکت و پیشرفت سازمان ها

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۷:۱۸:۲۹
کد خبر: ۷۴۳۵۶۹
داشتن افق و چشم انداز؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر جهت حرکت و پیشرفت سازمان ها
مشاور عالی و رئیس گروه مشاوران استاندار هرمزگان در یادداشتی بر ضرورت داشتن افق و چشم انداز برای حرکت و پیشرفت سازمان ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در  هرمزگان ؛محمدباقر کشفی مشاور عالی استاندار هرمزگان در این یادداشت آورده است:داشتن افق و تعیین چشم انداز، از ضرورت های اجتناب ناپذیر جهت عملکرد موفق سازمان ها و دستگاه هاست. مدیر برای اینکه بتواند نقش خود را به معنای واقعی ایفا کند باید با تعیین چشم انداز، آینده کاری مجموعه تحت مدیریت خود را ترسیم کند.

انسان هایی که برای زندگی خود چشم انداز و قله هایی به جهت مادی و معنوی تعریف می کنند، انسان های هدفمند در زندگی خواهند بود. این موضوع در عرصه مدیریت نیز صادق است و مدیران فاقد چشم انداز، با روزمرگی امور سازمان خود را به پیش می برند و معلوم نیست که مجموعه آنها قرار است به چه نقطه ای برسد.

برای تعیین چشم انداز، ابتدا باید با احصای وضع موجود مشخص کنیم که دارای چه ظرفیت ها، امکانات و فرصت هایی هستیم و از سوی دیگر نیز باید معلوم کنیم که با چه تهدیدات، چالش ها و ضعف هایی روبرو هستیم. با لحاظ کردن این واقعیت ها خواهیم توانست برای رسیدن به نقطه مطلوب هدف گذاری و برنامه ریزی کنیم.

برای موفقیت در کار، اولویت گذاری با عنایت به محدودیت های مختلف و همچنین تعیین نقشه راه که معلوم کند از کدام مسیر می خواهیم به نقطه مطلوب برسیم، لازم و ضروری است.

لازمه تحقق اهداف تعیین شده در چشم اندازهای سازمان ها این است که عزم و اراده جدی در این خصوص ایجاد شود و مدیر از امکانات و منابع در اختیار خود به شکل مطلوب و مناسب جهت دستیابی به افق ترسیم شده بهره ببرد و در این راه نیاز است که بر نحوه انجام کار نیز کنترل و نظارت صورت گرفته و کارها اثرسنجی شوند.

حرکت بر مبنای برنامه جهت دستیابی به افق و چشم انداز در سازمان موجب ساماندهی امورات جاری و جلوگیری از اتلاف منابع، امکانات و زمان خواهد شد. در غیر این صورت سازمان ها با برنامه روزی مواجه شده و سرگردان خواهند بود.

بدون داشتن چشم انداز، اقدامات و عملکرد دستگاه ها قابل ارزیابی و رصد علمی نیست و حرکتی به سمت پیشرفت اتفاق نمی افتد و در نهایت بی انگیزگی در میان نیروهای سازمان و نارضایتی جامعه مخاطب را به همراه خواهد داشت.

گام برداشتن براساس افق و چشم انداز، موجب نشاط، پویایی و حرکت جهت دار در دستگاه های اجرایی می شود و کارها در چارچوب مشخص و برای رسیدن به اهداف تعیین شده، انجام می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز