معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان:

حفاظت از منابع آبی ضامن آرامش سالهای آینده است

۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۰۸:۱۹:۵۳
کد خبر: ۷۵۱۷۷۶
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان عنوان کرد: شرایط اقلیمی و خشکسالی های استان ضرورت حفاظت از این نعمت الهی را متضمن آرامش سالهای آینده کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛جمشید عیدانی در همایش طلایه داران تبلیغ که با حضور روحانیون در حوزه علمیه بندرعباس تشکیل شد در خصوص شرایط آبی استان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان هرمزگان و خشکسالی های مداوم در سالهای اخیر  همچنین پایین بودن متوسط بارندگی استان در شرایط بحران آب به سر می برد.

وی در ادامه بیان کرد: کاهش میزان باران در 40 سال گذشته بی سابقه بوده به گونه ای که تنها در سال گذشته 20 میلیمتر متوسط بارندگی داشته ایم.

این مقام مسئول افزود: در سال گذشته 238 میلیمتر متوسط بارندگی بوده که اکثر این بارندگی ها در حوزه غرب استان رخ داده، به صورت کلی رتبه نخست را در میزان کمبود بارش در کشور داریم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان درباره سد های استان و میزان ذخایر ابی انها نیز اظهار کرد: سه سد میناب، شمیل و نیان از سدهایی است که برای آبرسانی به شهر بندرعباس استفاده می شود سد جگین نیز که در حوزه شرق و شهرستان جاسک واقع شده نیز از سدهایی است که ذخیره اب خوبی دارد.

عیدانی اضافه کرد: سه سد استقلال، شمیل و نیان 600 میلیون متر مکعب میتواند اب ذخیره کند که به صورت کلی این سه سد 110 میلیون متر مکعب اب دارند، با اتمام احداث دو سد گابریک و سرنی حدود 240 میلیون متر مکعب به ذخیره اب استان اضافه می شود.

وی عنوان کرد: براساس پیش بینی های صورت گرفته سد سرنی در سال 98 به اتمام میرسد و سد گابریک که طی یک قرارداد چهار ساله به اتمام میرسد و بهره برداری از ان خروج اب از سرزمین جلوگیری می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان تصریح کرد: در حال حاضر سد استقلال تنهاهشت میلیون متر مکعب اب دارد همچنینسد های شمیل و نیان 98 میلیون مترمکعب ذخیره داشته اند که به هفت دهم میلیون مترمکعب رسیده است.

این مقام مسئول افزود: حجم مفید سد جگین 50 میلیون متر مکعب است که به دلیل تبخیر زیاد نمیتوان برای آن برنامه ریزی دقیقی داشت.

عیدانی در خصوص دشت های استان نیز بیان کرد: از 74 دشت استان 54 ممنوعه و تنها 20 دشت ازاد است که این 20 دشت یا شور هستند و یا منابع ابی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: در شهرستان های میناب و بندرعباس طی 22 سال یک میلیارد و 570 میلیون مترمکعب در این مدت کسری مخزن وجود داشته است همچنین سهم اب منطقه 85 درصد کشاورزی ، 12 درصد شرب و سه درصد صنعت است که از همین مقداری 88 درصد  آن از منابع اب زیرزمینی است.

این مقام مسئول تاکید کرد: در بحث اب کشاورزی و چاه هایی که مالک آنها کشاورزان هستند باید بر چگونگی مصرف آن تاکید شود و روحانیون معزز در این مسیر باید ما را همراهی و کمک کنندزیرا اینها بخشی از سفره های اب زیر زمینی هستند که هر گونه صرفه جوییدر مصرف انها به نفع آینده و حتی با ذخیره آبها در سالهای خود افراد بهره مند می شوند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان در ادامه یاداور شد: از سال 47 تا 79 وضعیت بارندگی استان مناسب بوده اما از سال 80 به بعدبارندگی به شدت کاهش پیدا کرده که با کاهش 65 درصدی مواجه بوده ایم، در واقع خشکسالی که گریبان استان را گرفته بخش اعظم ان به دلیل کاهش بارندگی و بخشی از ان به دلیل اضافه برداشت است.

عیدانی در تشریح همکاری روحانیون در ارتباط با مردم برای صرفه جویی و تغییر الگوی مصرف گفت:  روحانیون معزز در خطابه ها و ارتباطی که با مردم دارند سعی داشته باشند که رهنمود هایی را در رابطه با صرفه جویی در آب و تغییر الگوی مصرف به مردم ارائه کنند.

وی افزود: یکی از وظایف ذاتی شرکت آب منطقه ای تامین اب است اما با توجه به خشکسالی ها باید صرفه جویی و اقدامات لازم برای حفاظت و صیانت از اب برای سالهای اتی صورت بگیرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای هرمزگان در پایان بیان کرد: در این روزها و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان که شاهد حضور پر رنگ مردم در مساجد و تکیه ها و فضاهای مقدس هستیم روحانیون میتوانند بیشترین و بهترین کمک را داشته باشند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز