صباغی زاده مطرح کرد:

تمام زیرساخت ها برای ورود تجار ایرانی به بندر سویق فراهم می شود

۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۰۷:۲۹:۰۶
کد خبر: ۷۶۵۰۷۳
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس گفت: در سفر اخیرمان به عمان رایزنی های خوبی با مسولان بنادر عمان به ویژه بندر السویق انجام شد و بنا به مذاکراتی که صورت گرفت مقرر شد تمام زیرساخت ها برای ورود کشتی های ایرانی به بندر السویق در آینده ای نه چندان دور فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در  هرمزگان، محمدامین صباغی زاده در حاشیه دیدار خود با فیصل بن عبدالکریم البلواشی مدیر امور بنارد در وزارت حمل و نقل عمانو دیگر مسئولان بندر السویق اظهار داشت: نزدیکی بندر سویق به بندر جاسک واقع در هرمزگان می تواند مرودات تجاری با این کشور را وارد مرحله تازه ای سازد.

وی افزود: ما در این سفر سعی کردیم در خصوص تعرفه ها در بنادر عمان رایزنی هایی صورت دهیم که مسئولان عمان نیز قول دادند در اسرع وقت به وضعیت تعرفه ها رسیدگی کنند.

صباغی زاده با بیان اینکه بندر سویق به لحاظ نزدیکی به آب های استان هرمزگان برای ما بسیار حائز اهمیت است، بیان داشت: زیرساخت ها در بندر جاسک در حال فراهم شدن است و امید می رود بندر السویق نیز به زودی پذیرای بارج و شناورهای  فلزی باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر بندر السویق پذیرای لنج های چوبی است که بنا به گفته مسولان عمانی طی هشت تا 9 ماه  آینده زیرساخت ها برای ورود کشتی های آهنی و بارج نیز فراهم می شود.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و عمان بیان داشت: در ایران برای صادرات عوارضی از صادرکننده دریافت نمی شود و انتظار ما این است که عوارض کمتری از سوی دولت عمان از تجار ایرانی گرفته شود.

صباغی زاده تصریح کرد: بسیاری از تجار برای اینکه عوارض کمتری پرداخت کنند مجبور می شوند مسیر دورتری را تا شارجه طی نمایند و این در حالی است که بندر السویق از لحاظ مسافت بسیار نزدیک  و به صرفه تر است اما به دلیل عوارض بالا تجار ترجیح می دهند به شارجه بروند.

ریییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس بیان داشت: بندرجاسک یکی از بنادری است که با توجه به بعد مسافت با بنادر عمان به ویژه بندر سویق برای حمل و نقل مسافری نیز برنامه ریزی شده است و امیدواریم دولت عمان نیز برای راه اندازی این خظ مسافری  با ما همکاری های لازم را داشته باشد.

 

فیصل عبدالکریم البلوشی مدیر امور بنادر در وزارت حمل و نقل عمان نیز در این نشست گفت: بندرالسویق یک بندر ماهیگیری و صیادی است که بنا به شرایط خاصی که دارد بخشی از این بندر را تجاری کرده ایم.

 

وی افزود: ما از اینکه توجه تجار ایرانی به این بندر زیاد شده است بسیار خوشحالیم و با برنامه ای که برای این بندر در نظر گرفته شده ظرف 9 ماه آینده زیرساخت های لازم را برای توسعه این بندر مهم فراهم خواهیم کرد.

 

البلواشی ادامه داد: ما برای توسعه این بندر مناقصه گذاشته ایم که بر اساس این مناقصه 260 متر فضا به این بندر اضافه خواهد شد.

این مسوول تصریح کرد: 20 هکتار از اراضی اطراف این بندر که قبلا مسکونی بوده مجوزها لازم را گرفته ایم که این 20 هکتار به ساخت انواع انبار وسوله ها توسط بخش خصوصی اختصاص می یابد.

البلواشی افزود: ساخت جاده ساحلی برای حمل و نقل کالاها، توسعه زیرساخت های بندری، امکان پهلوگیری کشتی های فلزی، استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای توسعه بندر و ... از برنامه هایی است که برای توسعه این بندر نهادینه شده است

در این نشست علاوه بر رییس اتاق بازرگانی بندرعباس، رییس اتاق بازرگانی اهواز ومستشار سفارت ایران در عمان نیز حضور داشتند.

همچنین در پایان این نشست نیز بازدیدی میدانی از امکانات و زیرساخت های بندر السویق با حضور مسئولان این بندر صورت پذیرفت.

در پایان این نشست مقامات بندر عمان قول مساعد برای فعال شدن بندر خصب را به همتای ایرانی خود اعلام کردند.

 

 

 

 

 

نظر شما