عفیفی پور اعلام کرد:

۱۳ میلیون فرآورده نفتی در بندر خلیج فارس جابجا شد/ رشد ۶۰ درصدی بانکرینگ در سال جاری/کاهش واردات و افزایش سوخت رسانی به کشتی ها

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۸:۴۲:۳۴
کد خبر: ۷۶۵۵۹۷
۱۳ میلیون فرآورده نفتی در بندر خلیج فارس جابجا شد/ رشد ۶۰ درصدی بانکرینگ در سال جاری/کاهش واردات و افزایش سوخت رسانی به کشتی ها
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج فارس، از رشد ۶۰ درصدی سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) و کاهش ۵۰ درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در  هرمزگان، "اله مراد عفیفی پور" با بیان اینکه بندر خلیج فارس زیرمجموعه ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی محسوب می شود، اظهار داشت: از ابتدای سال ۹۷ تا آغاز مهرماه جاری، بیش از ۱۳ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۳۵۳ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در حیطه نظارتی بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد.

وی افزود: ۱۳میلیون و ۱۲۹ هزار و ۲۵۱ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۵۵۴ هزار تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

عفیفی پور بیان کرد: در این بندر، عملیات جابجایی انواع فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در این دوره زمانی، ۶۲ هزار و ۱۹۷ تن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۷ میلیون و ۹۸۰هزار و ۸۲۸ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

سوخت رسانی به کشتی ها ۶۰ درصد افزایش یافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه دو شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در بندر خلیج فارس طی نیمه نخست سال جاری بالغ بر ۳۵۸ هزار و ۲۴۴ تن بوده که در همسنجی با مدت مشابه سال قبل ۶۰ درصد افزایش داشته است.

وی عمده دلایل این افزایش عملیات را برطرف شدن محدودیت‌های شرکت نفت در تحویل سوخت به شرکت‌های بانکرینگ کننده و بازاریابی بیشتر این شرکت‌ها دانست.

کاهش ۵۰درصدی واردات به دلیل افزایش تولید داخلی

عفیفی پور تصریح کرد: حجم واردات فرآورده های نفتی در شش ماه گذشته به رقم ۶۷۲ هزار و ۳۰۰ تن رسیده که به دلیل افزایش توان تولید داخلی، شاهد کاهش ۵۰ درصدی واردات این فرآورده ها در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

پهلوگیری ۸۵۶ شناور در بندر خلیج فارس

وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۸۵۶ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفت که از این تعداد، ۶۷۰ فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۱۸۶ فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

بهره مندی از ۹ پست اسکله نفتی با آبخور ۷,۵ متر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح ظرفیت ها و توانمندی های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۹ پست اسکله نفتی و ۲ پست اسکله خدماتی، با ظرفیت آبخور متوسط ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن، و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

برنامه های توسعه ای بندر خلیج فارس

به گفته عفیفی پور، در حال حاضر ۱۱ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش ۴۰۰ هزار مترمکعب در این بندر در حال فعالیت بوده و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای در آینده‌ای نه چندان دور و با احداث مخازن نفتی با ظرفیت نگهداری یک میلیون و ۵۰۰هزار متر مکعب، تعداد شرکت‌های فعال مستقر در این بندر به بیش از ۲۰ شرکت خواهد رسید که زمینه فعالیت شرکت‌های مختلفی در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده های نفتی را در بزرگترین بندر تجاری ایران فراهم می‌نماید.

وی احداث کریدور خطوط لوله انتقال فراورده‌های نفتی، احداث سه پست اسکله ۱۰۰ هزارتنی، ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی- نفتی، مظروف‌سازی قیر، احداث مخازن LPG و همچنین احداث یک پالایشگاه کوچک را به عنوان برنامه های آتی بندر خلیج فارس برشمرد.

 

نظر شما