مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان:

خیرین کتابخانه ساز در حوزه غرب خوب عمل کرده اند

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۱۰:۲۷:۳۵
کد خبر: ۷۷۴۴۲۷
مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان گفت : خیرین کتابخانه ساز در حوزه غرب استان خوب عمل کرده اند .
به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ حجت الاسلام محمد ذاکری در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی  ادامه  داد : در حوزه مرکزی و شرق هرمزگان این مهم باید تقویت شود. 

حجت الاسلام ذاکری با بیان اینکه راه اندازی کتابخانه سیار در دستور کار اداره کل کتابخانه ‌های عمومی استان هرمزگان قرار دارد، اضافه کرد : نخستین کتابخانه خیری در قلات پایین بندرعباس نیز تا دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

وی راه اندازی مخزن کتاب، سالن مطالعه، سالن کتاب کودک و سرویس بهداشتی را از اولویت های ساخت یک کتابخانه عمومی عنوان کرد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان یادآور شد: در صورت تامین اعتبار و مشارکت نهادها امکان ساخت سلف سرویس و سایر خدمات رفاهی وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه 100 روستای بالای یکهزار و 500 نفر جمعیت در این استان بدون کتابخانه هستند، عنوان کرد : هم چنین در حوزه شهرستان بندرعباس 50 محله وجود دارد که نیاز به ساخت و تجهیز کتابخانه دارند که از این تعداد 22 مورد در شهر بندرعباس قرار دارد.

وی ابراز داشت: در راستای توسعه کتابخانه ها ساخت کتابخانه در این تعداد روستا جزو برنامه بلند مدت کتابخانه های عمومی استان هرمزگان قرار دارد. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی این استان را شامل دو بخش کوتاه مدت و بلند مدت اعلام کرد و اظهار داشت : فرهنگسراهای روستایی به نهاد کتابخانه های عمومی واگذار می شود. 

حجت الاسلام ذاکری بیان داشت : در بحث توسعه کتابخانه اولویت نخست کتابخانه های عمومی این استان تبدیل فرهنگسرای روستایی به کتابخانه است. 

وی افزود: از 43 فرهنگسرای روستایی شناسایی شده در سطح هرمزگان، بین 10 تا 15 مورد در یک برنامه بلند مدت شش ساله به عنوان کتابخانه های روستایی مورد تجهیز و بهره برداری قرار می گیرد.

به گفته مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان، برای سالجاری نیز تجهیز 10فرهنگسرای روستایی در برنامه نهاد کتابخانه های عمومی هرمزگان قرار دارد. 

حجت الاسلام ذاکری در ادامه شعار هفته کتاب و کتابخوانی سالجاری را «حال خوش خواندن» اعلام کرد و تصریح کرد: برای این هفته 8 کتابخانه آماده افتتاح داریم که 5 مورد آن در قشم قرار دارد. 

این مسئول ادامه داد: در هفته کتاب وکتابخوانی کتابخانه خیری طاشکوییه حاجی آباد،حکیم عمرخیام کهتویه بستک و کتابخانه مرکزی شهرستان بندرلنگه به بهره برداری می رسند.

وی از کتابخانه مرکزی بندرلنگه به عنوان بزرگترین و زیباترین کتابخانه موجود در سطح استان هرمزگان یاد کرد که برای تکمیل آن افزون بر20 میلیارد ریال هزینه شده است. 

به گفته وی، در اجرای این طرح توجه ویژه‌ ای به معماری ایرانی اسلامی با رعایت مسائل اقلیمی، انطباق با فرهنگ و سنت ‌های بومی هرمزگان شده که می ‌تواند به عنوان یکی از عناصر هویت ‌بخش شهری بندرلنگه معرفی شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان از دیگر برگزاری های هفته کتاب خوانی به ویژه برنامه های تقدیر از کتابداران و اعضای فعال کتابخوانی در 23 آبان اشاره کرد.

ذاکری با اشاره به قدمت کتابخانه شهدای بندرعباس گفت: این کتابخانه که اخیرا به کتابخانه شهدای رسانه تغییر نام یافت به جمع کتابخانه ها برمی گردد زیرا هیچ عنوان دیگری نمی تواند جایگزین آن شود.

وی ابراز داشت : کتابخانه شهدا 7 هزار و 500 متر زیربنا به عنوان نخستین کتابخانه بندرعباس با قدمتی بیشتر از 40 سال، به عنوان هویت فرهنگی این شهر به شمار می رود.

این مسوول در حوزه فرهنگی گفت: این کتابخانه خاطرات خوبی از کتاب و کتابخوانی را در خاطرات مردم ثبت کرده لذا تلاش های ما در راستای بازگرداندن این کتابخانه به اهل کتاب است و منتظر اقدام موثر شورای شهر هستیم. 

حجت الاسلام ذاکری در خصوص نیم درصد شهرداری ها به اداره کل کتابخانه ‌های عمومی نیز بیان داشت: بیشتر شهرداری ها بابت این نیم درصد بدهکار هستند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان پرداخت بدهی شهرداری ها به کتابخانه ها را حق مردم و اهل کتاب دانست و گفت: درصورت نپرداختن ما می توانیم طبق قانون به صورت متمرکز اقدام کنیم و این هزینه ها از بودجه شهرداری کسر می شود. 

وی با اشاره به نقش رسانه ها در راه اندازی نهضت کتابخوانی اظهار داشت:  کتابخانه مرکزی بندرعباس با 7 هزار مترمربع بزرگترین مجموعه کتابخانه ای جنوب کشور به شمار می رود که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حجت الاسلام ذاکری گفت: از 60 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده برای تکمیل این طرح مهم فرهنگی تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است.

وی ادامه داد: احداث این طرح در 5 طبقه شامل بخش‌ های کودک، هرمزگان‌ شناسی، مخزن کتاب، نابینایان و ناشنوایان، پژوهشگران و محققان، نگهداری کودکان، سالن مطالعه در پارک جنگلی بندرعباس طراحی شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی هرمزگان تعداد کتاب های موجود در سطح استان هرمزگان را 751 هزار و 573 عنوان کتاب اعلام کرد و افزود: در 7 ماهه امسال 79 هزار و 787 عنوان کتاب به امانت برده شده که 55 هزار و 613 عنوان کتاب در بخش ادبیات و 24 هزار و 174 مربوط به حوزه علوم اجتماعی است.

شایان ذکر است ؛ تعداد کتابخانه های استان هرمزگان 71 باب است که از این تعداد 56 مورد کتابخانه نهادی و 15 باب نیز مشارکتی است.

در شهرستان بندرعباس 17 کتابخانه وجود دارد که 10 باب نهادی و 7 باب مشارکتی است.

از این 17 باب 5 باب در خود شهر بندرعباس وجود دارد. 

تعداد اعضای فعال کتابخانه های استان هرمزگان 55 هزار و 621 نفر است و 135 کتابدار نیز در سطح کتابخانه های این استان فعالیت دارند.

جمیله دبیری نیا

 

نظر شما