جایگاه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در تولید صنایع فلزی کشور

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۱۰:۴۶:۱۸
کد خبر: ۷۷۴۸۶۸
توسعه اقتصادی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است، طی سال‌های گذشته، مناطقی تحت عنوان مناطق ویژه اقتصادی باهدف جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شکل گرفتند. هریک از این مناطق بسته به مزایای خود توانستند موفقیت‌های متفاوتی را در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کسب کنند و در ادامه با شکل‌گیری صنایع در این مناطق سهم به‌سزایی در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بهره‌گیری از مزایای خود همانند دسترسی آسان به آب‌های آزاد؛ دسترسی به منابع عظیم انرژی نفت و گاز؛ خطوط ارتباطی مناسب شامل دسترسی به خطوط راه‌آهن؛ فرودگاه بین‌المللی و همجواری با بنادر شهیدرجایی و بندر شهید باهنر؛ وجود کارخانجات آب‌شیرین‌کن؛ همجواری با نیروگاه برق بندرعباس و.... توانسته طی این سال‌ها در جذب سرمایه‌گذاران موفق عمل کند.

میزان سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

این منطقه، به‌دلیل مزیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، یکی از فرصت‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر با ارائه مشوق و مزیت‌های خود سعی در جذب سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع معدنی و فلزی داشته است. به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد این منطقه، سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای اروپایی تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه از خود نشان داده‌اند.

حدود 3 میلیارد و 311 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به مرحله بهره‌برداری رسیده که از این میزان 50 میلیون دلار سرمایه خارجی بوده است.

همچنین یک میلیارد و 424 میلیون میلیارد دلار طرح در منطقه درحال احداث است و درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جهت احداث پروژه‌های جدید هستیم که این میزان حدود یک میلیارد و و 496میلیون دلار است.

سهم منطقه ویژه در تولید فلزات پایه در استان هرمزگان و کشور

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر سهم به‌سزایی در تولید محصولات حوزه صنایع معدنی و فلزی در استان هرمزگان و کشور دارد و بدین ترتیب مزایایی همچون ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را برای این استان به همراه داشته است.

سهم این منطقه در تولید فولاد، شمش آلومینیوم و شمش روی کشور به‌ترتیب عبارت است از: سهم 18 درصدی در تولید فولاد کشور و 100 درصدی در تولید فولاد استان هرمزگان، سهم 56 درصدی از تولید شمش آلومینیوم کشور و 100درصدی از تولید شمش آلومینیوم استان هرمزگان، سهم 13درصدی از تولید شمش روی کشور و 90 درصدی از تولید شمش روی در استان هرمزگان

 

 

نظر شما