وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

آموزش امری ضروری برای تعاونی ها است

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۹:۰۲:۲۳
کد خبر: ۷۸۶۸۳۸
آموزش امری ضروری برای تعاونی ها است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آموزش امری ضروری برای تعاونی ها است، که اگر بتوانیم در این زمینه موفق عمل کنیم پیشروی بهتری خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ محمد شریعتمداری در نشست با اتحادیه های تعاونی و هیات رییسه اتاق تعاون هرمزگان افزود: کارهای خوبی در تهیه محتوای آموزشی تعاونی‌ها در دست اجراست اما منابع مالی مورد نیاز برای انجام آن امور کم است.

وی بیان داشت: مردمی‌کردن اقتصاد به‌وسیله تعاونی‌ها است و این امر مختص کشور ما نیست بلکه در کشورهای دیگر نیز شاهد سپردن امور اقتصادی به تعاونی‌ها هستیم.

وی افزود: در قانون اساسی کشور ما بر توجه به واگذاری خدمات به تعاونی‌ها تأکید شده است و در اوایل انقلاب اسلامی و در دوران حضور شهید بهشتی این امر بیشتر مورد توجه بود و بعدها وزارت خانه‌ای برای این مهم تشکیل شد تا سهم تعاونی‌ها احقاق شود.

شریعتمداری تصریح کرد: نگاه به تعاونی‌ها تنها به عنوان بنگاهداری درست نیست و باید به تعاونی‌های نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی ادامه داد: تعاونی‌ها به ارمغان آورنده مردمی سازی اقتصادی به جای خصوصی‌سازی آن هستند که سود حاصل از آن نصیب مردم می‌شود و مشارکت مردم را نیز در پی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: به دنبال آن هستیم با رویکرد جدیدی تعاونی مرزنشینان در کشور را مجدداً احیا کنیم که طی این مهم لیست وظایف تغییر خواهد کرد و قوانین آن را ابلاغ می‌کنیم که می‌تواند تا حد مناسبی از مشکلات این حوزه بکاهد.

وی اظهار کرد: تأکید قانونی وجود دارد که مدیریت در بخش واگذاری‌ها باید بخشی از طریق تعاونی‌ها انجام پذیرد که تا کنون محقق نشده است، همچنین تکلیف قانونی داریم که 25 درصد از اقتصاد کشور را به تعاونی‌ها واگذار کنیم که این امر نیز تا کنون محقق نشده و یکی از دلایل آن اتصال همین دو موضوع به یکدیگر است که امیدواریم طی سال‌های آینده این وضع را بهبود ببخشیم و اختیارات بیشتری را به تعاونی‌ها واگذار کنیم.

شریعتمداری اضافه کرد: در مجموعه وزارت تعاون باید از امکاناتی که موجود هست، استفاده بهتری کنیم و کمتر وزارت خانه‌ای داریم که صندوقی برای حمایت و ضمانت مجموعه‌های اقتصادی را مجموعاً در کنار خود داشته باشد و با توجه به این اختیارات وسیع باید هم‌افزایی از این امکانات را صورت دهیم.

وی عنوان کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجموعه آموزشگاهی فنی و حرفه‌ای را در اختیار دارد و می‌توانیم در استان‌هایی که مورد نیاز است آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را انجام دهیم و کارها را از این طریق واگذار کنیم که اقدامات گسترده‌ای را در این زمینه می‌توان صورت داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: توصیه می‌کنم در شورای برنامه‌ریزی استان کمیسیون ویژه توسعه تعاونی‌ها شکل گیرد و در شرایط ملی نیز به دنبال آن هستم که این کمیسیون در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها برای افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد ایران تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان که در کنار دریا قرار دارد توسعه دریا محور سال‌های سال شعار مورد پذیرش جامعه است و وقتی به حاشیه جنوبی خلیج‌فارس می‌رویم می‌بینیم با سرمایه‌گذاری در ساحل چه اقدامات مثبتی را صورت داده‌اند اما در مرزهای خودمان که سواحل مناسب‌تر است و دسترسی‌های بهتری دارد متأسفانه بهره‌وری‌های کافی صورت نگرفته است.

شریعتمداری افزود: پیشنهاد‌هایی از سوی مسئولین تعاونی‌های هرمزگان در این نشست مطرح شد که برخی از آن‌ها نیاز به بررسی‌های بیشتر ملی دارند و بسیاری از آن‌ها قابل عمل هستند.

وی بیان کرد: تعاونی‌های دانش بنیان باید مورد توجه هرمزگان قرار گیرد که امیدوارم این اقدام مورد توجه مسئولین استان هرمزگان قرار گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: شاید تعداد کمی از تعاونی‌های مسکن با مشکل بر خورده‌اند که حجم قابل‌توجهی را ندارد اما در جامعه این سخن وجود دارد که تعاونی‌های مسکن نتوانسته‌اند موفق باشند که این‌گونه نیست و تعداد اندکی نا موفق بوده‌اند.

شریعتمداری در پایان گفت: تعاونی‌ها برای تقویت فعالیت‌های خود با توجیه نمایندگان مجلس می‌توانند بودجه خود را افزایش دهند و باید بتوانیم با توجیه بیشتر نمایندگان در فصل بودجه از اختیارات آن‌ها استفاده مطلوب‌تری را ببریم.

مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان نیز در این نشست به فعالیت تعاونی های استان اشاره و اضافه کرد: حدود سه هزار تعاونی در بخش های مختلف اقتصادی استان با یک میلیون عضو و اشتغال 80 هزار نفر فعالیت دارند.

محمدعلی سلیمی افزود: 80 درصد صید ابزیان استان، صد درصد حمل و نقل مسافر و بار دریایی، حمل70 درصد مواد سوختی، تولید 47 تن مرغ گرم توسط تعاونی های استان انجام می شود که این یک ظرفیت برای استان است که باید این حوزه را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه یکی از سیاستهای اصلی وزارتخانه، برون سپاری و واگذاری کار مردم به خودشان است، گفت: در بخش تعاون نیز اغلب امور مربوط به تعاونی ها به اتاق تعاون واگذار شده است.

رییس اتاق تعاون استان نیز راه اندازی میز قطر، بازارچه الرئیسی قطر،  راه اندازی خط کشتیرانی از بندر جاسک به عمان را  از فعالیتهای اتاق تعاون استان ذکر کرد و گفت: طرح مطالعاتی استفاده از بندر چابهار به هندوستان نیز در دست اقدام است.

عباس سالاری افزود: از 43 تعاونی مرزنشینان در استان هرمزگان، 25 تعاونی فعال هستند که حدود شش میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند  که وی خواستار معافیت مالیاتی این تعاونی ها شد.

وی افزایش 300 درصدی اشتراک آب و برق را مشکلات تعاونی های مسکن مهر عنوان کرد و  خواستار بسته های تشویقی در این خصوص شد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکتهای شستا زیرمجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هستند، کارتهای بازرگانی خود را از اتاق تعاون دریافت کنند که این امر برای توانمندی اتاق تعاون می تواند موثر باشد.

در این نشست مدیران اتحادیه های تعاونی مشکلات خود را مطرح و در خصوص برخی مسایل پیشنهاداتی را ارایه کردند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز