در هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب مطرح شد:

کمبود بارش محدودیت های آبی را افزایش داده است

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۹:۲۴:۲۷
کد خبر: ۷۸۹۶۱۸
کمبود بارش محدودیت های آبی را افزایش داده است
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان عنوان کرد: کمبود بارش در پاییز و پیش بینی کمبود بارش در زمستان باعث تشدید محدودیت های آبی در استان شده است.

به گزارش خبرگز اری بُرنا در هرمزگان ؛ هوشنگ ملایی در هشتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب که با حضور استاندار هرمزگان و دیگر مسئولان استانی انجام شد بیان کرد: در 21 ماه گذشته هیچگونه بارش تاثیر گذاری  در حوزه آبریز سد های استان نداشته که این امر مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: در صورت بارش مناسب در فصل زمستان و وجود آب در مخزن  سدهای استقلال، شمیل ، نیان و آبگیری سد سرنی میتوان به تابستانی با تنش کمتر امیدوار بود.

این مقام مسئول با ارائه گزارشی از شرایط و وضعیت منابع آب های زیر زمینی استان هرمزگان گفت: با توجه به وجود 54 دشت ممنوعه در استان همچنین شرایط بحرانی دشت میناب توانستیم بعد از چهار دهه انتقال آب از میناب به بندرعباس را متوقف کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در ادامه افزود: تعداد 12 هزار و 332 چاه، چشمه و قنات در بندرعباس، میناب و خمیر وجود دارد که غالب انها غیر قابل بهره برداری هستند.

ملایی با تاکید بر اینکه تعداد چاه ها تنها در استان طی 45 سال اخیر به 23 هزار عدد رسیده تصریح کرد: افزایش 190 درصدی شوری آبخوان این بحران را برای ما پر رنگتر می کند.

وی در ادامه در خصوص اعلام بارندگی در استان اعلام کرد: کاهش بارندگی سال آبی 96-97 استان هرمزگان نسبت به دوره دراز مدت منفی 95 درصد و کاهش بارندگی حوزه های آبریز سدهای استان نسبت به بلند مدت منفی 92 درصد بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان درباره تغییرات حجم جریانهای سطحی سالانه استان گفت: در میزان جریان های سطحی سالانه نیز با 65 درصد کاهش رو به رو هستیم.

این مقام مسئول در یاداوری منابع تامین آب شرب شهرهای بندرعباس و بندر خمیر نیز عنوان کرد: در حال حاضر با میزان تولید هزار و 580 لیتر برثانیه آب بندرعباس و خمیر  از چاههای زیر دست سد  نیان، چاههای حاشیه سد شمیل، چاه قنات سد شمیل و سیستم جمع آوری نشت آب سد شمیل تامین می شود.

ملایی در بخش دیگری از این نشست در خصوص چاه های فاقد پروانه استان و بررسی موضوع نحوه پلمپ و انسداد چاهها بیان کرد: چاه هایی هستند که قبل از سال 85 حفر شده اند که در آمار وزارت نیرو وجود دارند و براساس قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه (مصوب سال 89 مجلس) مشمول پروانه هستند.

وی افزود: آمار این چاه ها در استان هرمزگان 4004 حلقه است که 2093حلقه از این چاهها تا کنون شناسایی و تشکیل پرونده انجام شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در 721حلقه از چاهها وضعیت اراضی نامشخص است که، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی بایستی تعیین تکلیف نمایند همچنین اراضی تحت پوشش304 حلقه از چاهها ( به وسعت 1821 هکتار) اراضی ملی اعلام شده است .

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان در مورد چاه های فرم پنج تشریح کرد: آمار این چاه ها در استان هرمزگان 4301 حلقه است، تعدادکل پرونده فرم5 برابر 4301 فقره بوده که 956 فقره مختومه شده و باقیمانده 3345 فقره میباشد و از این تعداد 459 فقره توسط کمیسیون آب زیرزمینی با حضور قاضی ، به فرم یک  اعاده شده اند و مشمول دریافت مجوز شده اند.

ملایی یاداور شد: عملکرد تعیین تکلیف چاه های فرم 5 در کل استان، کمیسیون آب زیر زمینی با حضور قاضی دارای رای صادره قاضی کمیسیون 40% مبنی بر اعاده به فرم یک و60% مبنی بر رد اعتراض می باشد.

وی با اشاره به انسداد 107 چاه و پلمپ 978 در سال 97 اظهار کرد: پرونده های زیادی به بخش قضایی برای تعیین تکلیف فرستاده شده است که تاکنون تعداد کل احکام و دستورات قضائی اخذ شده  تا پایان آبان ماه سال جاری هزار و 587 فقره بوده است.

این مقام مسئول در ادامه این جلسه و بررسی سومین دستورالعمل که ارائه برنامه منابع و مصارف آب سد جگین و بررسی درخواست فرمانداری جاسک در خصوص تامین آب اراضی شبکه آبیاری جگین بود مطرح کرد: برنامه تامین آب شرب از سد جگین در سال آبی 98-97 در حوزه آب شرب از سد جگین 3 میلیون مترمکعب، میزان آب کشاورزی 50 میلیون مترمکعب و میزان تبخیر سالیانه 19 میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با تاکید بر اتمام و تکمیل تصفیه خانه شهر میناب در راستای تامین آب شرب مردم این شهر بیان کرد: نیاز مصرفی شهر میناب 200 لیتر بر ثانیه است که بر اساس پیش بینی ها با اتمام تصفیه خانه میناب و رفع کمبود بودجه هزار میلیارد ریالی این برنامه محقق شود.

ملایی در پایان عنوان کرد: بخشی از سد سرنی برای آبگیری در صورت بارش اماده انتقال آب است که میتوان بسیاری از مشکلات آبی شهر میناب را رفع کرد.

گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد جلسه ای با حضور برخی از اعضای این شورا با استاندار هرمزگان تشکیل و در خصوص برخی از مشکلات مشترک بین دستگاهی تصمیمات لازم اتخاذ شود.

 

 

نظر شما