در آینده ای نزدیک و با اتکا به شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد:

تولید نورد گرم بومی سازی شده در فولاد هرمزگان

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۷:۲۹:۰۱
کد خبر: ۷۹۶۴۸۵
تولید نورد گرم بومی سازی شده در فولاد هرمزگان
یکی از شرکت های موثر و بزرگ در صنعت فولاد که سهم هشت درصدی از تولید این محصول را در بازار بر عهده دارد شرکت فولاد هرمزگان است که با ظرفیت اسمی تولید 1.5 میلیون تن تختال عزم خود را بر تحقق تولید با کل ظرفیت اسمی در سال جاری جزم کرده است .

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ در آستانه برگزاری نمایشگاه بومی سازی صنعت فولاد ، مهندس فرزاد ارازنی در گفتگو با چیلان از اهمیت بومی سازی و تاثیرگذاری آن در خودکفایی صنعت فولاد و عدم نیاز به خارج از کشور گفت

به گفته وی این شرکت با ایجاد یک دپارتمان مستقل بومی‌سازی در در ساختار رسمی خود، توجه به بومی سازی را بیش از پیش در برنامه‌ها قرار داده است.این بخش در قالب گروه‌های کاری، با گروه بهره‌برداری و بخش خرید و R&D همکاری کرده و سعی می‌کند با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع داخلی کشور، نیازهای داخلی شرکت را برطرف نماید. در وقاقعوظیفه این بخش شناسایی مسیرهای مختلف برای تامین قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات وارداتی است تا بتوان در داخل کشور اقدام به تولید آن کرد .

از نگاه ارزانی ، بومی‌سازی در زمینه مواد اولیه، قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلاتی که مصرف عمومی در صنایع کشور دارند در میان مدت سبب خودکفایی کشور می‌شود .

.مدیر عامل فولاد هرمزگان در این گفت و گو با اشاره به اینکه بومی‌سازی در اشتغال‌زایی موثر است، تصریح کرد: این موضوع موجب می شود نهادها، شرکت‌ها و تولید‌کنندگان جدیدی به چرخه اقتصاد اضافه شوند.وی با بیان اینکه در زمان تحریم، بومی‌سازی معنای عمیق تری پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در واقع تحریم فرصت بسیار مناسبی برای بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و ماشین‌آلات مهیا می‌کند، زیرا به‌واسطه بومی‌سازی می‌توان نیازها را با توجه به توانایی‌های موجود برطرف کرد.

وی نمایشگاه بومی‌سازی را فرصت بسیار مناسبی برای گردهمایی شرکت‌ها و تولید‌کنندگان مختلف دانست، و تاکید کرد در این نمایشگاه ، شرکت‌ها می‌توانند با توجه به نیازهای خود با دستاوردهای سایر فعالان صنعت فولاد آشنا شوند و می‌توانند نیازها و توانایی‌های خود را باهم به اشتراک بگذارند و این فرصت بسیار مناسبی برای ردوبدل کردن اطلاعات خواهد بود.

وی در ادامه اشاره ای به پروژه های های جدید فولاد هرمزگان در حوزه بومی سازی داشت و طراحی و ساخت آب‌شیرین‌کن دریا به روش جذبی با استفاده از انرژی خورشیدی، طراحی و ساخت ابزار لبه یاب هوشمند مورد استفاده در فرآیندهای فرزکاری و ماشین کاری ، فعال نمودن کاتالیست های مستعمل واحد احیا مستقیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی و ساخت کریستالیزاتور را اهم این پروژه ها دانست .

.

ارزانی همچنین ،  بومی سازی محصولات تولیدی در راستای نیاز های صنعتی کشور را از اولویت های شرکت فولاد هرمزگان دانست .

وی در پاسخ به اینکه چه محصولاتی را در راستای بومی سازی نیازهای صنعتی کشور تولید کرده اید این محصولات را اینگونه برشمرد :

گریدMB: جهت مصرف در بدنه بیرونی خودرو با کیفیت سطحمناسب

گرید P460NL1 :  فولاد الیاژی استحکام بالا که جهت استفاده در مخازن تحت فشار در دمای پایین از قبیل مخازن نگهداری و حمل میعانات سوختی  کاربرد دارد

گرید A516 GR60-70:  فولاد کربنی گرم  نوردیده  ، که بیشترین کاربرد آن در صنایع مخزن سازی و دیگهای بخار است ،

گریدKR-A- GL-A: فولاد آلیاژی جهت استفاده در کشتی سازی که مقاومت ویژه در مقابل املاح و آب شور دریا دارد. کاریرد آن در صنایع دریایی ،تعمیر کشتی و زیر دریایی یا پمپهای حفاری نفتی، سکوهای نفتی ، اسکله سازی میباشد.

گرید34CrMo4-42CrMo4 :فولاد پرکربن الیاژی عملیات حرارتی پذیر حاوی کروم و مولیبدن که این فولاد سختی پذیری بالا و مقاومت به خستگی و سایش بالایی دارد . این گرید کاربرد وسیعی در صنایع ماشین سازی، صنایع سنگین، نفت و گاز ،مخازن CNG  ، ساخت انواع پیچ با استحکام بالاو چرخ دنده دارد

گرید API X52 -60 : فولاد آلیازی گرم نورد دیده که برای انتقال نفت ، گاز در محیط های شیرین کاربرد دارند.

گریدS690Q : فولاد الیاژی استحکام بالا در شرایط کوئنج و تمپر که قابل استفاده در تجهیزات معدن کاری ، قطعات جرثقیل، سکوهای حفاری، سد سازی پل ها است.

گریدCK45 1%Cr-CK50 : فولاد پرکربن عملیات حرارتی پذیر که به دلیل مقاومت در برابر سایش در ساخت ابزارها و قطعات در صنایع مختلف کاربرد دارد از قبیل قطعات اتومبیل و موتور ، قطعاتی مانند بوش و میلنگ ، شافتها و غلتکهای صنعتی.

گرید :S460   فولاد الیاژی استحکام بالا که کاربرد آن در صنایع دریایی ، ورقهای مقاوم در برابر سایش ، دیگهای بخار مخازن تحت فشار،  کشتی سازی، سد سازی و همچنین در ساخت سازه های ثابت دریایی مانند سکوهای نفتی کاربرد دارد.

وی با تاکید بر اینکه این تختالها از کیفیت مناسب برخوردار بوده و توانسته اند در محصول نهایی پس از نورد، استانداردهای ملی و بین المللی روی ورق های تولیدی را پاس نمایند.  گفت  : فولاد هرمزگان طی مذاکرات فنی مستمر و بازدید از شرکتها از طریق واحد فروش، این گریدهای فولادی را در برنامه توسعه سبد محصولات خود قرار داده و با استفاده از دانش فنی مناسب و مهارت تولید تختال،  هر یک از این گریدها را تولید کرده است .

مهندس ارزانی با اشاره به 12 دی ماه سالروز افتتاح شرکت فولاد هرمزگان ، تلاش کارکنان این شرکت را در خلق رکوردهای پی در پی و تلاش به سیر تعالی و سرامدی در صنعت فولاد را قابل ستایش خواند و افزود در 9 ماهه امسال تولید آهن اسفنجی 11 درصد و تولید تختال 5.4 درصد رشد داشت  این درحالیست که در سال جاری تا کنون دو بار رکورد تولید ماهیانه اسلب با 135128 تن در فروردین و 135699 تن در خرداد و یکبار تولید ماهیانه آهن اسفنجی با 158241 تن در خرداد شکسته شد .

نظر شما