مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور:

۲ میلیون سند از هرمزگان در کتابخانه ملی آرشیو شده است

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۸:۵۴:۱۵
کد خبر: ۸۰۱۱۶۷
مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور گفت: 2 میلیون سند ارزشمند از هرمزگان درمرکز آرشیو سازمان مرکز اسناد و کتابخانه ملی نگهداری و افزون بر 250 میلیون برگ هم امحا شده است.
به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛  معصومه رفیع پور در نشست خبری به مناسبت برگزاری کارگاه آموزشی حافظه جهانی اظهار داشت: بزودی هم سه میلیون برگ سند آرشیوی دیگر اداره های دولتی هرمزگان تا اردیبهشت ماه امسال به اداره کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوبشرق کشور ارسال می شود.

وی ادامه داد: در مجموع 12 میلیون برگ سند توسط این اداره کل نگهداری می شود و درپی رفع مشکل برای جزیره سیری

باهمکاری استانداری هرمزگان هستیم.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور اضافه کرد: اگر این اسناد را نتوان آرشیو و نگهداری کرد بخشی از تاریخ کشورپاک می شود و پژوهشگران و مورخان قادر به بهره گیری از آنها برای پژوهش های خود نخواهند شد.

رفیع پور ابراز داشت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی متولی اصلی و تخصصی آرشیو اسناد در کشور است و اگر سایر سازمان ها دست به این اقدام بزنند موازی کاری کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هیچ اداره دولتی و شرکت خصوصی وابسته به دولت حق امحاء اسناد خود را بدون مجوز مرکز اسناد و کتابخانهملی ندارد و اگر اسناد را بدون مجوز امحاء و از محل درآمد آن وسایل و تجهیزات مورد نیاز سازمان خود را تهیه کند دست به اقدام مجرمانه زده است.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور ابراز داشت: قانون برای چنین افرادی بین 6 ماه تا 2 سال حبس به عنوان مجازات تعیین کرده است.

رفیع پور خاطر نشان کرد: اسناد تاریخی مردم به صورت خرید، امانی و اهدایی تهیه و توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی آرشیو می شود ولی بسیاری از مردم اطلاعی از این موضوع ندارند، همچنین نشریات مختلف چاپی هم باید نسخه های خود را برای آرشیو به این مرکزارسال کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کارگاه آموزشی حافظه جهانی که چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری در بندرعباس برگزار می شود پرداخت و اظهار داشت: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی آشنا ساختن افراد علاقه مند به اسناد و میراث مکتوب با ویژگی های اسنادارزشمندی است که قابلیت ثبت در حافظه جهانی دارند.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور اضافه کرد: افراد شرکت کننده با پرونده سازی برای اسناد ارزشمند معرفی می شوند و می توانند برای ثبت آیین ها، نوارهای صوتی، نقشه ها، اسناد دستی و خطی و نقشه ها پرونده سازی کرده و برای ثبت در حافظه جهانی پیشنهاد دهند و هر سال تنها 2 اثر از هر کشور در حافظه جهانی به ثبت می رسد.

رفیع پور اشاره کرد: گواهی پایان دوره به کسانی که در این دوره رایگان 2 روزه شرکت کننده ، داده می شود.

شایان ذکر است کارگاه آموزشی حافظه جهانی در سالن بیمه ایران با ظرفیت 120 نفر برگزار می شود .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز