در هفتمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مطرح شد؛

انتقال بازار پرنده فروشی کارگزاری بندرعباس به مکانی مناسب / برخورد با وارد کنندگان فضولات حیوانی خام و مضر به استان

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۱۱:۵۸:۰۰
کد خبر: ۸۰۳۱۶۵
هفتمین کارگروه سلامت و امنیت غذایی هرمزگان با دستورکار ساماندهی وضعیت عرضه مرغ زنده و کنترل ورود کود حیوانی خام به مزارع کشاورزی در استان تشکیل جلسه داد.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ دکتر محمد جانباز مدیر کل دامپزشکی هرمزگان در ابندای جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت تولید مرغ زنده و عرضه طیور در هرمزگان گفت: زنده فروشی مرغ مشکلات و عواقب زیادی از جمله بروز بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و آنفلوانزای پرندگان را به همراه خواهد داشت.

دکتر جانباز از دیگر عوامل تهدید کننده سلامت جامعه را تردد غیر مجاز و بدون مجوز خودروهای حمل مرغ زنده؛ فرآورده های دامی، کود، تخم مرغ و نهاده های دامی عنوان کرد و افزود: باید برای برخورد با این معضل یک اراده جدی در بین ارگانها باشد؛ نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید بصورت قاطع با این افراد برخورد کند و از تردد این خودروها در استان جلوگیری نماید.

وی عرضه پرندگان و سایر موجودات زنده در بازار کارگزاری بندرعباس را مخاطره آمیز دانست و اظهار داشت: سالهاست این بازار غیر مجاز در روزهای جمعه اقدام به فعالیت می کند و متاسفانه هیچ عزم جدی در این خصوص نبوده، هر چند در مقطعی بحث بر ساماندهی و انتقال این بازار به محلی جدید و خارج از شهر بود اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.

دکتر جانباز ابراز کرد: باغ پرندگان بندرعباس از مکانهای مهم و گردشگری شهر بندرعباس است که نیازمند توجه و نظارت جدی بهداشتی است. با توجه به اینکه در این باغ گونه های مختلف پرندگان نگهداری می شود و بخشی از پرندگان این باغ نیز از بازار کارگزاری تهیه شده، لازم است؛ یک ناظر فنی و بهداشتی در باغ مسقر شود و پرندگان بصورت دوره ای غربالگری شوند.

دکتر کاووس دیندارلو معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: وقتی صحبت از سلامت است نباید سایر مسائل و مشکلات باعث عدم توجه به موضوع مهم سلامت شود؛ لذا باید اصل قضیه که تامین سلامت مردم است فراموش نشود.

دکتر داودی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان با طرح این سوال از دیدگاه یک شهروند گفت: آیا دامپزشکی برای کسانی که قصد نگهداری حیوان در منزل دارند چه برنامه ای داشته و دارد؟ اگر قرار باشد من پرنده ای در منزل نگهداری کنم باید بازاری وجود داشته باشد همان طور که در سایر استانها وجود دارد. دامپزشکی باید سلامت مرغ یا حیوانات مورد نظر خانگی را تایید کند.

دکتر داودی با تاکید اینکه باید از ورود مرغ های زنده غیر قانونی و بدون مجوز به استان جلوگیری کرد اظهار داشت: با ایجاد محل های فروش رسمی حیوانات با نظارت دقیق و اطلاع رسانی و آموزش، مردم می توانند حیوانات خود را تهیه و نگهداری نمایند.

مهندس ماشاالله مریدی مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به کودهای حیوانی مورد استفاده در برخی از شهرستانهای استان از جمله پارسیان و بندرعباس گفت: متاسفانه کود های مورد استفاده در کشاورزی جزو فضولات حیوانی خام است که بدون مجوز به مزارع کشاورزی منتقل می شود.

مهندس مریدی افزود: حداقل 6 ماه مدت زمانی است که فضولات حیوانی باید مراحل فرآوری خود را طی کند تا بتوان بعنوان کود حیوانی مناسب در مزارع کشاورزی از آن استفاده کرد.

وی اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده مشخص شد رابطه نزدیکی بین کود خام حیوانی که از استانهای دیگر وارد استان می شود و بیماری های اسهالی وجود دارد یکی دیگر از مشکلات این کودها بوی بد و تجمع مگس در محل دپو یا مزارع کشاورزی است.  

مریدی اظهار داشت: هر جایی که تهدیدی علیه سلامت عمومی باشد باید ورود پیدا کرد، لذا ورود کودهای خام به استان باید توسط نیروی انتظامی کنترل شود، و کسانی که بدون مجوز دامپزشکی اقدام به حمل کود های حیوانی می کنند باید با آنان برخورد شود.

معاون دادستان بندرعباس گفت: در بحث جابجایی بازار فروش پرنده در کارگزاری ضمن توجه جدی به بهداشت و سلامت شهروندان در پیگیری و انتقال این بازار به خارج از آمادگی خود را با سایر ارگانهای ذیربط اعلام می دارد.

پسندیده افزود: در برنامه های دامپزشکی  و همچنین قوانین مقرر شده که در زمان مشاهده هر گونه تخلف به کمک نیروی انتظامی ورود پیدا کنند؛ در غیر اینصورت و به محض عدم همکاری دستگاه قضا نیز وارد عمل خواهد شد.

مهندس احمد پویافر مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: شهرداری بندرعباس با دقت نظر بیشتر باغ پرندگان بندرعباس را که از مکانهای تفریحی شهر است مدیریت کند. موضوع فروش پرندگان در بازار سنتی کارگزاری و باغ پرندگان دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر هستند.

مهندس پویافر بیان کرد: کسانی که در بازار کارگزاری اقدام به فروش پرندگان می کنند فقط در ساعات خاصی پرندگان خود را به محل عرضه می آورند؛ پس محل نگهداری این موجودات در جای دیگری است؛ باید پس از انتقال این بازار به محل دیگر موضوع نگهداری و سلامت حیوانات مد نظر باشد.

وی ضمن تقدیر از مجموعه شهرداری بابت راه اندازی باغ پرندگان در بندرعباس تصریح کرد: با توجه به اهمیت سلامت پرندگان و درنهایت تامین سلامت بازدید کنندگان، شهرداری به پیمانکار باغ پرندگان تکلیف کند که ضوابط بهداشتی را رعایت نماید.

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان از مدیران شهرستانی خواست موضوع ورود و استفاده فضولات دامی خام به مزارع کشاورزی را با حساسیت بالا در کارگروه شهرستانی مطرح کنند و با انجام اقدامات قانونی به شدت با متخلفین برخورد شود.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان یک تکلیف اعلام می کنیم اجازه ورود فضولات دامی خام به استان ندهید؛ اقدامات بازدارنده لازم برای رعایت اصول بهداشتی و سلامت جامعه صورت گیرد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز