رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در بندرعباس:

۸۰۰ هزار کودک زیر ۵ سال در فاز نخست طرح مبارزه با فلج اطفال واکسینه می شوند

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۸:۱۶:۰۴
کد خبر: ۸۰۴۸۵۱
دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاحیه طرح واکسیناسیون فلج اطفال در بندرعباس از واکسینه شدن 800 هزار کودک زیر 5 سال در فاز نخست اجرای این طرح در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ دکتر گویا افزود: این عملیات در دو فاز و 4 مرحله انجام خواهد شد فاز نخست استانهای جنوب شرقی کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و تقریبا بخش جنوبی استان کرمان را تحت پوشش قرار می دهد و در این مرحله 800 هزار کودک نیز واکسینه خواهند شد.

وی ابراز کرد: هدف از اجرای این طرح در راستای ریشه کنی فلج اطفال در سطح جهان است؛ چند کشور دنیا از جمله پاکستان و افغانستان که ویروس فلج اطفال در این دو کشور وجود دارد و همچنین همسایگی کشور ما با این دو کشور که احتمال ورود این ویروس به کشور وجود دارد؛ واکسیناسیون تا ریشه کنی کامل این بیماری ادامه دارد.

دکتر گویا اظهار داشت: با توجه به بالا بودن حجم تردد مردم در مرزها که روزانه صدها نفر از این دو کشور مهمان کشور ما هستند و همچنین مسافرانی که از کشور ما به آن کشور ها مسافرت می کنند طبیعی است؛ بایستی مراقب باشیم و اجازه ندهیم ویروس فلج اطفال به کشور ما وارد شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: 18 سال است که این بیماری در کشور نداشتیم و این افتخار یزرگ و بین المللی محسوب می شود. به نوعی ما در سالهای آخر ریشه کنی فلج اطفال هستیم و بایستی برای این مسئله و تلاش هایی که هزاران نفر از همکاران ما در سراسر کشور می کنند تا این بیماری در کشور ما مشاهده نشود؛ قدردان این عزیزان باشیم و این موضوع ارزش فوق العاده زیادی دارد.

وی عنوان کرد: اینکه ما نگران هستیم به دلیل وضعیت این بیماری در دنیا است؛ متاسفانه در سال 2018 موارد این بیماری در دنیا نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است؛ این افزایش ما را بر این می دارد که با دقت نظر بیشتری فعالیت های خودمان را ادامه دهیم و اجازه ندهیم که حتی خدای ناکرده یک کودک در کشور ما مبتلا به این بیماری شود و آن موقع کار برای ما بسیار دشوار خواهد شد؛ خوشبختانه چنین اتفاقی تا به حال رخ نداده و اطمینان داریم با همکارانی که داریم این اتفاق رخ نخواهد داد.

دکتر گویا با اشاره به اینکه قطره فلج اطفال قابل استفاده در کشور، تولید داخل است؛ گفت: قطره فلج مورد استفاده در طرح ملی واکسیناسیون تولید داخل کشور است، که یکی از افتخارات کشور در موسسه انستیتو رازی ایران است.

گویا خاطر نشان کرد: مرحله نخست این طرح از 6 تا 9 بهمن و مرحله دوم از 4 تا 7 اسفند آغاز خواهد شد اما در فاز دوم این عملیات در سایر استانها، خصوصا استانهایی که در نیمه شمالی قرار دارد آغاز می شود که به شکل دیگری انجام خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز