توسط ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی بندرعباس انجام می شود؛

ارزیابی و پیگیری مشکلات محلات بندرعباس با همکاری بین بخشی سازمانها

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۹:۳۷:۰۷
کد خبر: ۸۰۹۹۳۲
رییس ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی بندرعباس گفت: مشکلات محلات بندرعباس با همکاری گروه های دانشجویی ارزیابی سلامت جامعه مستقر در ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی بندرعباس بررسی و با جلب همکاری و هماهنگی بین سازمانهای مختلف پیگیری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ دکتر کورش هلاکویی افزود: نقش اپیدمیولوژی و اهمیت حضور دانشجویان این رشته در میدان، لمس مشکلات مردم و تدوین برنامه های عملیاتی (نسخه های حل مشکلات) راهگشای مشکلات جامعه و همراه بسیار خوبی برای دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با همکاری سازمانها و نهاد های دولتی خواهد بود.

رییس ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی بندرعباس با اشاره به دیدار دانشجویان و اساتید ایستگاه تحقیقات بندرعباس با آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس گفت: آیت الله نعیم آبادی مردی روشن فکر و عالم هستند و تا کنون کمک زیادی در راستای فعالیتهای مرکز تحقیقات بندرعباس نموده اند.

دکتر هلاکویی ابراز کرد: در دیدار با امام جمعه بندرعباس به ویژگی دوره آموزشی ارزیابی سلامت جامعه که در حقیقت برنامه عملیاتی تحقق توصیه های امام خامنه ای درخصوص تقویت روحیه دانشجویی توسط دانشگاه‌ می باشد، از جمله: شناختن محیط (اطلاع از مسائل جامعه)، صبور بودن، توجه به عقب ماندگی در عدالت (عدالت خواهی)، آرمان خواهی (با تاکید به اینکه آرمان‌ها در کوتاه مدت تحقق پیدا نمی کند)، علم پژوهشی و کاوش اشاره شد.

وی با بیان مهم ترین مشکلات منطقه چاهستانی ها، تختی و دوهزار بندرعباس از گذشته تا کنون، برای اجرای برنامه های عملیاتی (نسخه های حل مشکلات جامعه) خواستار جلب همکاری و هماهنگی بین سازمانهای مختلف شد.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: آیت الله نعیم آبادی در یک محیط صمیمی و ساده، ضمن تشکر و ابراز خوشحالی از برگزاری این دوره های آموزشی، در خصوص شناسایی و آشنایی با مشکلات جامعه، با تاکید بر تشکیل اتاق فکر جمعی و پیشگیری از کارهای توام با شتاب و عجله، آمادگی خود را جهت همکاری در هر زمینه ای اعلام کرد.

دکتر هلاکویی بیان کرد: پس از بررسی های بعمل آمده توسط تیم ایستگاه تحقیقاتی بندرعباس تصمیم نهایی برای تشخیص مشکلات در مناطق محله چاهستانی ها، درخت سبز و  دوهزار بندرعباس به ترتیب وجود زباله درخیابان ها و کوچه های محله چاهستانیها، فشارخون بالا در محله درخت سبز و تغذیه نامناسب در محله دو هزار بندرعباس اعلام شد.

وی عنوان کرد: در حقیقت تدوین پروپوزال های تحقیقاتی دانشجویان همان فرآیند تشخیص مشکل انتخاب شده دارای اولویت در سطح مناطق به منظور ارائه برنامه عملیاتی (نسخه) مدیریت آنها می باشد.

دکتر هلاکویی خاطر نشان کرد: پروپوزال های در حال تدوین دانشجویان که برای اجرا در بهمن 97 به منظور تدوین برنامه عملیاتی درسطح مناطق می باشند، عبارتند از گروه چاهستانی ها (مشکل: ریختن زباله در خیابان) بررسی سطح آگاهی، نگرش و عملکرد شهروندان درخصوص ریختن زباله در خیابان و عوامل موثر بر آن در منطقه چاهستانی ها، گروه تختی ( مشکل: پر فشاری خون): بررسی شیوع پر فشاری خون تشخیص داده شده و عوامل موثر بر آن در منطقه درخت سبز بندر عباس، و گروه منطقه دو هزار ( مشکل: تغذیه نامناسب): بررسی الگوی تغذیه ای بر اساس پرسشنامه یاد آمد 24 ساعته و عوامل موثر بر آن در منطقه دو هزار بندرعباس.

وی با اشاره به تغییر شکل و منطقه ای بودن مشکلات در شهر ها و روستاهها نسبت به گذشته اظهار کرد: مشکل فاضلاب خانگی و زباله در محله چاهستانیها با مشکلات گلشهر بندرعباس متفاوت است. مشکل سگ های ولگرد در ایسین موضوع مختص آن منطقه است.

رییس ایستگاه آموزش و تحقیقات بهداشتی بندرعباس تصریح کرد: آن چیزی که در سیستم بهداشتی امروز از جمله خانه بهداشت و مرکز بهداشتی می بینیم از سال 1972 بعنوان یک استراتژی انتخاب شد، واکسیناسیون، آموزش بهداشت مادر و کودک و کنترل بیماریهای بومی بعنوان یک نسخه جهانی پیچیده شده و امروز پس از گذشت 40 سال این نسخه جهانی شده است.

دکتر هلاکویی بیان کرد: بسیاری از دغدغه های سلامتی مردم مسائلی نیست که وزارت بهداشت مسئول آن باشد؛ شهرداریها و سایر نهاد های دولتی متولی آن هستند. و در اینجا نقش ایستگاههای آموزش و تحقیقات بهداشتی نیز تغییر یافته و با کمک و پشتیبانی دانشکده بهداشت ماموریت ها مشخص شده است.

وی یادآور شد: معاونت های اجتماعی در دانشگاههای علوم پزشکی با هماهنگی های بین بخشی بستری مناسب هستند برای تحقق رفع نگرانی که در فرمایشات امام خمینی (ره) بود. که می فرمایند مشکلات مردم را بررسی کنید و برای آنها راهکار بیابید.

 استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران ابراز کرد: سالها دانشجویان را برای مشخص کردن مشکلات و ایجاد فکر به نقاط مختلف در استانها و شهرها می بردیم؛ اما اکنون شکل مشکلات مردم تغییر پیدا کرده است.

دکتر هلاکویی با اشاره به توصیه های حضرت آیت الله خامنه ای به دانشجویان گفت: ایشان بر تقویت روحیه دانشجویی و شناخت محیط تاکید کردند؛ و صبور بودن، عدالت خواهی و توجه به عقب ماندگی در عدالت خواهی، نشان دادن آرمان خواهی به دانشجویان و اینکه یک شبه مشکلات حل نمی شود نکاتی است که می تواند به دانشجو آگاهی ببخشد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز