مدیر کل امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی:

اجتماعی شدن سلامت و جلب مشارکت مردمی از موضوعات اساسی جامعه است

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۹:۰۲:۵۷
کد خبر: ۸۱۳۴۶۱
مدیر کل امور اجتماعی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کارگاه آموزشی – مشورتی استقرار و پایدار سازی کانون های سلامت محله در جزیره قشم گفت: از موضوعات اساسی در اجتماعی شدن سلامت موضوع مشارکت مردمی و حمایت طلبی از سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی است.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛دکتر سمانه زمانی افزود: راه اندازی کانون های سلامت محله نمونه ای از تیپ ایده آل مشارکت طلبی مردمی در سطح محلات است که در این کارگاه با مرور کانون های سلامت محلات، کارشناسان مشکلاتی را که در فیلد به آن بر می خورند با کمک یکدیگر بررسی و راهکار مناسبی برای آن پیدا می کنند.

 

وی با اشاره به حمایت طلبی و جلب مشارکت سازمانها و ادارات در موضوع اجتماعی شدن سلامت ابراز کرد: مسئولیت پذیری و همنچنین مشارکت فعال در حوزه سلامت، نیازمند مشارکت فعال همه دستگاه های اجرایی، و همه افراد جامعه است. لذا تشکیل مجامع سلامت از سطح محله تا مجمع ملی و همچنین پیاده سازی ساز و کار مناسب گامی اساسی در بحث اجتماعی شدن سلامت است.

دکتر زمانی اظهار داشت: استانداری، فرمانداری و زیر مجموعه آنها نقش اساسی در فرآیند مشارکت مردم و بخش اجرایی دارند؛ لذا در مجمع ملی سلامت، نقش همه گروهها از جمله سازمانها، نهادها و دستگاههای اجرایی و همه افراد و گروه‌های اجتماعی در بخش سلامت لحاظ شده است.

مدیر کل امور اجتماعی وزارت بهداشت تصریح کرد: شنیدن صدای مردم و مطالبه گری مدنی موضوعی است که در راه اندازی کانون های محلات و مجامع سلامت به آن توجه ویژه ای شده است لذا نظرات و درخواست ها و مشکلات مردم  از محله تا سطح استان و نهایتا سطح  ملی منتقل خواهد شد.

دکتر زمانی با اشاره به اجرایی شدن فاز نخست راه اندازی کانون های محلات در کشور عنوان کرد:در فاز نخست ۱۵ درصد محلات واقع در شهر و روستا کانون سلامت محلات راه اندازی شده است؛ در هدف گذاری ها راه اندازی بیش از ۷ هزار کانون سلامت محلات در کشور مطرح است که با اولویت محلات محروم و حاشیه شهرها این طرح در حال اجرا می باشد. و پیش بینی شده است که مطالبات موضوعات مرتبط با سلامت هر استان از طریق کانون سلامت محله شکل گیرد.

وی اضافه کرد: هماهنگی های بین بخشی که می تواند در تسریع اجرایی شدن موضوع کمک زیادی کند از طریق معاونت های اجتماعی دانشگاههای علوم پزشکی با سایر سازمانها و دستگاههای اجرایی در حال انجام است.

دکتر زمانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۱۶۱ کانون محله در کشور تشکیل و راه اندازی شده است افزود: نمایندگان منتخب مردم در کانون محلات بعنوان یکی از اعضای مجمع سلامت استان هستند؛ و می توانند صدای مردم را از سطح محله به سطوح بالاتر از طریق کانون و مجمع سلامت منتقل کنند.

مدیر کل امور اجتماعی وزارت بهداشت ابراز کرد: با توجه به اینکه سلامت امری فراگیر است و در ابعاد جسمی، روانى، اجتماعى و روحی، عاطفى خلاصه می شود؛ لذا باید سایر سازمانها با محوریت استانداری و فرمانداریها نسبت به مشارکت در امر سلامت با وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی همکاری نمایند.

وی با تاکید بر اینکه تمام دنیا به دنبال اجتماعی کردن مباحث مختلف در جامعه هستند؛ گفت: اگر قرار است در موضوعی به موفقیت برسیم ناگزیریم برای مردم جامعه سهم قائل شویم؛ رفتار هوشمندانه رفتاری است که در آن مشارکت مردم در اولویت باشد؛ اگر این موضوع انجام نشود ناگزیر خواهیم بود در شرایطی سخت و با سرعت بیشتری کار کنیم و در نهایت خروجی مناسبی نخواهیم داشت.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز