معاون آب و آبفای وزیر نیرو در هرمزگان:

آب‌شیرین‌کن‌ها منشا تحول در استان هرمزگان خواهد شد/ پایان انتقال آب از شرق استان به بندرعباس

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۷:۵۵:۱۸
کد خبر: ۸۱۴۳۳۹
آب‌شیرین‌کن‌ها منشا تحول در استان هرمزگان خواهد شد/ پایان انتقال آب از شرق استان به بندرعباس
معاون وزیر نیرو در سفر به استان هرمزگان در نشستی با مدیران صنعت آب این استان به بررسی چالشها و مشکلات آبی هرمزگان پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛"قاسم تقی زاده خامسی" در این نشست عنوان کرد: استان هرمزگان توانسته با توجه به کمبود آب و خشکسالی های پی در پی راهکارهای مناسبی را برای برون رفت از این معضل داشته باشند.

وی در ادامه افزود: آب‌شیرین‌کن هایی که در استان هرمزگان در حال ساخت است و چندین فاز آن به بهره برداری رسیده، منشا تحولات بسیار بزرگی در صنایع، تولید و آب شرب این استان خواهد بود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای انجام مصوباتی که در تهران و در نشست های مختلف نهایی شده، این طرح‌ها باید با سرعت بیشتری پیش برود.

تقی زاده در مورد تامین آب بندرعباس و خمیر از شرق استان بیان کرد: بر اساس تصمیمات انجام شده هیچ‌گونه آبی برای آب شرب نباید از شرق استان به بندرعباس و خمیر داده شود و باید راهکارهای اجرایی دیگری همچون آب‌شیرین‌کن مورد تاکید و کارایی قرار بگیرد.

معاون آب و آبفا وزیر نیرو  تاکید کرد: به لحاظ پدافندی نیز باید آب سدهای استقلال میناب و شمیل و نیان مورد توجه باشند و آب برای هیچ گونه مصرفی از شرق به بندرعباس انتقال نیابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بحث زمین های کشاورزی و چاه های مربوط آنها گفت: بخش کشاورزی یکی از بزرگترین الویت هاست که باید با توجه به مشکلات راه حل های مناسبی برای تامین منابع آنها در نظر گرفته شود.

تقی زاده خامسی در پایان به بخشی از پیشرفت ها و موفقیت های حاصله در صنعت آب در جهت خودکفایی کشور پرداخت و افزود: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی وزارت نیرو در صدد است با برنامه ریزی ها و اقدامات مناسب پایداری اقتصادی در این حوزه را افزایش دهد.

در ادامه این نشست "هوشنگ ملایی" مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان ضمن ارائه گزارشی جامع از وضعیت منابع آب استان، اظهار کرد: با طرح مسائل و چالش‌های صنعت آب استان در این نشست رهنمودهای موثر و مفیدی در جهت مشکلات در این حوزه ها ارائه شود.

وی در ادامه با اشاره به دو دهه خشکسالی، مهم‌ترین چالش منابع آب استان را کاهش بارندگی و برداشت آب عنوان کرد و افزود: از 74 دشت در استان در حال حاضر54 دشت ممنوعه شدند وهمچنین 30 درصد از چاههای استان نیز یا خشک شده یا دارای دبی بسیار پایین می باشد که غیرقابل استفاده است.

این مقام مسئول در این جلسه با ارائه گزارشی از شرایط سد ها، چاه ها همچنین وضعیت آبرسانی در استان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با استفاده از آبشیرینکن ها و شرایط جوی مناسب بتوانیم نیاز آبی استان را تامین و شرایط متعادلی را برای استان به وجود بیاوریم.

گفتنی است در این نشست دیگر مدیران صنعت آب و برق به بیان مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود پرداختند همچنین مصوبات این جلسه در راستای پیگیری قرائت شد.

 

 

 

نظر شما