در روز طبیعت ،طبیعت را قدربدانیم

۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۱۱:۵۸:۳۳
کد خبر: ۸۲۸۷۶۱
در روز طبیعت ،طبیعت را قدربدانیم
در روز 13 فروردین که روز طبیعت نامگذاری شده است بر اساس سنت دیرنیه ایرانیان با گذراندن اوقات در طبیعت بر این باورند که سبزه ها و درختان سبب شادابی روح و روان می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در روز طبیعت علاوه بر لذت بردن از این نعمت خدادادی تلاش کنیم به طبیعت کمترین آسیب وارد شود.

امید ذاکری با اشاره به پشت سرگذاشتن دو دهه خشکسالی در استان  افزود: آب یک عنصر گرانبها است و باید دقت کنیم که پسماندها را در آب رها نکنیم که سبب آلودگی آب شود زیرا آّب های جاری به پشت سدها میروند و مشکلاتی در نگه داری سدها ایجاد می کنند.

وی با بیان اینکه  بارش های خوب امسال سبب رویش  نهال های جدید در طبیعت شده است و برای کمک به تجدید نسل گیاهان باید مراقب باشیم نهال های جدید آسیب نبینند و برای تکثیر و استمرار حیات گیاهان گل های گیاهان را نچینیم زیرا این گلها تولید بذر می کنند و چیدن گل گیاهان خودرو سبب کاهش تولید بذر و آسیب به تجدید نسل گیاهان می شود .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از مردم خواست در روز طبیعت با همراه داشتن کیسه های زباله برای جمع آوری پسماندها به ویژه پسماندهای قابل بازیافت  مانند کاغذ و شیشه رابا خود برگردانند تا کمک شایان توجهی به پاکیزه نگه داشتن طبیعت و حفظ زیبایی های ظبیعت شود زیرا پسماندها باعث آلودگی خاک می شود که  اثرات زیست محیطی به همراه دارد.

ذاکری افزود : مردم برای گرم کردن غذا از منزل پیکنیک به همراه داشته باشند تا در طبیعت آتش روشن نکنند که سبب آتش سوزی شود.

وی گفت: با توجه به اینکه برگ گیاهان محل غذاسازی گیاهان است سعی کنیم به شاخ و برگ گیاهان آسیب نرسانیم و سرشاخه های گیاهان قطع نشود زیرا برگ ها  محل غذاسازی برای تولید غذا گیاهان و جانوران گیاه خوار است

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: مردم به منظور جلوگیری از آسیب به مراتع  از رفت و آمد در مراتع خودداری کنند و از جاده ها رفت و آمد کنند.

ذاکری افزود: طبیعت یک سیستم به هم پیوسته است که شامل گیاهان ،خاک ،درختان ،سنگ ها ،صخره ها ،رودخانه ها ،آبراهه ها و آب است که این اجزا برای اینکه به طور سالم به ما خدماتی مانند تولید اکسیژن ،ایجاد تفریجگاه ،کاهش گرد و غبار و کاهش آلودگی هوا برسانند نیازاست که به صورت سالم کار کنند.

وی گفت: اگر بهره برداری غیر اصولی ایجاد کنیم سبب  اثرات ناگواری مانند آلودگی هوا ،گرد و غبار ،سیل های ویرانگر و مخرب که  تاثیر بهره برداری بیش از حد و تخریب در طبیعت است  می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: طبیعت ،جنگل ها و مراتع امانتی هستند که از گذشتگان به ما رسیده و این امانت را با استفاده درست به نسل های آینده تحویل دهیم .

ذاکری گفت: هم استانی ها عزیز می توانند در صورت بروز هر گونه حادثه ،تخریب ،تصرف و آتش سوزی در طبیعت ،گزارشات خود را ازطریق  سامانه تلفنی 1504 اطلاع دهند تا همکاران در کمترین زمان ممکن در محل حضور یابند.

لازم به ذکر است که هرمزگان دارای  یک میلیون و 100 هزار هکتار جنگل و بیش از 4 میلیون هکتار مراتع است که تقریبا حدود 300 هزار هکتار رویشگاه گیاهان دارویی استان است که جز ذخایر ژنتیکی است که باید در حفظ و حراست از این گیاهان دارویی برای استفاده نسل های آینده کوشا باشیم .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز