طرح های خلاقانه، اقتصاد صنایع دستی قشم را متحول می کند

۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۹:۲۴:۴۴
کد خبر: ۸۳۹۷۱۱
مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طرح ها و ایده های خلاقانه، اقتصاد صنایع دستی بومی جزیره را متحول می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛  طاهره شهرکی با معرفی نفرات برتر مسابقه "خلاقیت در طراحی صنایع دستی نوروزی قشم"  اظهار داشت: هدف از برگزاری این مسابقه، تحول در حوزه صنایع دستی ، ترغیب و تشویق هنرمندان به اصلاح ،  تغییر کاربری محصولات و ارایه محصولات جدید با تاکید بر حفظ المان های بومی  و طرح های سنتی برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر فرهنگ غنی جزیره قشم بوده است.

 

به گفته وی، سمیه قادری از روستای کووه ای با اثر برگزیده کوسن و رومیزی گلابتون دوزی، فاطمه موید عبدی از روستای گورزین با اثر منتخب کیف سوزن دوزی و صغری تیزپر از شهر قشم با هنر دستی سبد حصیری تلفیق با چرم نفرات نخست تا سوم این مسابقه بودند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: بانوان قشم با ۵۵ اثر هنری در رشته های گلابتون دوزی، خوس دوزی، شَک بافی، زری بافی، حصیربافی، نقاشی روی صدف، زیور آلات صدفی، زیورآلات سوزن دوزی، کار های تلفیقی با چوب، چرم و قلاب بافی در این مسابقه شرکت داشتند.

شهرکی در توضیح بیشتر عنوان کرد: این آثار توسط بانوان هنرمند و کارآفرین شهرهای قشم و سوزا و 10روستای جزیره شامل؛ برکه خلف، مسن، کووه ای، طولا، لافت،گورزین، چاهوشرقی، طبل، زینبی و هلر برای شرکت در این مسابقه ارایه شد.

وی ایجاد خلاقیت در صنایع دستی بومی و بسته بندی استاندارد را راهگشای فروش پایدار در حوزه صنایع دستی دانست و افزود: محصولات ارائه شده در مسابقه "خلاقیت در طراحی صنایع دستی نوروزی قشم" شامل رومیزی، کوسن، کیف، کفش، تابلو صدفی، تابلو گلابتون دوزی، سبدهای حصیری، زیورآلات، دیوارکوب و جعبه چوبی بود که حاصل تلفیق طرح های تاریخی و نوین محسوب می شد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: آثار برگزیده با گذشتن از دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند و معیار این انتخاب؛ خلاقیت و نوآوری در محصول ( در طرح، روش تولید، و مواد اولیه)، حفظ اصالت، قیمت مناسب، قابلیت تولید انبوه  و بازار پسند بودن و کاربرد در زندگی روزمره بوده است.

شایان ذکر است، برندگان نخست تا سوم مسابقه "خلاقیت در طراحی صنایع دستی نوروزی قشم" ضمن سفارش عمده تولید و خرید انبوه توسط سازمان منطقه آزاد قشم به صنعتگران معرفی می شوند تا آثار برگزیده خود را به تولید انبوه رسانده و وارد بازار کنند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز