معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس خبر داد:

عضویت بندرعباس در کمیته‌های بازآفرینی شهری و تدوین ضوابط و مقررات کلانشهرهای کشور

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۲:۰۶:۵۲
کد خبر: ۸۴۴۰۶۵
عضویت بندرعباس در کمیته‌های بازآفرینی شهری و تدوین ضوابط و مقررات کلانشهرهای کشور
معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس گفت: با توجه به ساحلی بودن شهر بندرعباس و مسائل و مشکلات خاص خود از منظر ساحلی بودن و همچنین وجود 43 درصد بافت ناکارآمد و سکونتگاه غیر رسمی، شهرداری بندرعباس در کمیته‌های«بازآفرینی شهری» و«تدوین ضوابط و مقررات» عضو شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، اصغر حسینی‌پور با اشاره به برگزاری نشست معاونین شهرسازی شهرداری‌های کلانشهرها در مشهد مقدس و اولین حضور شهرداری بندرعباس در این نشست، اظهار کرد: این نشست سراسری با حضور نمایندگان معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد و طی آن پیرامون ماده ۱۴ قانون زمین شهری(اراضی و باغات واقع در حریم شهرها)، بلندمرتبه‌سازی، موارد مرتبط با حریم شهرها و غیره مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری قطعی درباره این موضوعات در کمیسیون‌های تخصصی، افزود: در این نشست مصوب شد که چهار کمیته شامل«طراحی و معماری شهری»،«توسعه شهری، حریم، محیط زیست و تاب‌آوری»،«بازآفرینی شهری» و«تدوین ضوابط و مقررات» راه‌اندازی شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس ادامه داد: با توجه به ساحلی بودن شهر بندرعباس و مسائل و مشکلات خاص خود از منظر ساحلی بودن و همچنین وجود 43 درصد بافت ناکارآمد و سکونتگاه غیر رسمی، شهرداری بندرعباس در کمیته‌های«بازآفرینی شهری» و«تدوین ضوابط و مقررات» عضو شده است.

حسینی‌پور همچنین با اشاره به سایر موضوع‌های مطرح شده در این نشست پیرامون ضوابط بلند مرتبه سازی، خاطرنشان کرد: در این ارتباط نیز مقرر شد در شهرهایی که در طرح جامع و یا تفصیلی آنها پهنه‌هایی برای بلندمرتبه‌سازی اختصاص یافته، همان ضوابط ملاک عمل باشد و مابقی موارد این ضابطه که به صورت یک ضابظه عام تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده، ملاک عمل قرار بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این ضابطه به سه صورت نقطه‌ای، خطی و پهنه‌ای تنظیم شده که برای هر کدام از حالات مذکور ضابطه مخصوص به آن تنظیم شده است.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس عنوان کرد: معاونین شهرسازی کلانشهرها بر این باور هستند که با توجه به ظرفیت بسیار بالای مهندسی معماری و شهرسازی شهرداری‌های کلانشهر ایران، بهتر است هر گونه ضوابط و مقررات و قوانین در خصوص صنعت ساخت و ساز با هماهنگی و مشورت این شهرداری‌ها تنظیم شود تا از بروز مسایل و مشکلات بعدی جلوگیری صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: سازمان نظام مهندسی، یک سازمان مستقل بوده و با توجه به تعداد  مهندسین خود ظرفیت بسیار خوبی در جهت کمک به شهرداری دارد و این شهرداری‌ها هستند که باید ساز و کاری ترتیب دهند تا از این ظرفیت استفاده بهینه صورت بگیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در غیر این صورت، حذف سازمان نظام مهندسی از سیکل پروانه ساختمانی و کنترل نقشه توسط شهرداری باعث افزایش تعداد پرسنل شهرداری خواهد شد که این مسئله با سیاست دولت مبنی بر کوچک‌سازی ادارات دولتی مغایرت دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری بندرعباس اظهار کرد: با تعامل خوبی که بین سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان در سال‌های اخیر ایجاد شده، برررسی نقشه‌های معماری در شهرداری به صورت توأم با کارشناسان نظام مهندسی و نقشه‌های سازه و تاسیسات کلا در سازمان نظام مهندسی کنترل می‌شود.

حسینی‌پور با اشاره به سایر مصوبات این نشست دو روزه، گفت: تشکیل کمیسیون‌های ماده پنج در شهرداری‌های کلانشهر، اجازه تنظیم قرارداد و بررسی طرح‌های توسعه شهری به کلانشهرها بجای طی پروسه طرح در شورای عالی شهرسازی و اصلاح قراردادهای تیپ جهت انجام پروژه‌های طرح‌های تفصیلی و جامع از مصوبات این نشست بوده است.

وی افزود: علاوه بر این موارد، تاخیر در ابلاغ ضوابط بلندمرتبه‌سازی و اخذ نظریه مشورتی معاونین شهرسازی کلانشهرها و تشکیل کمیته‌های مشترک میان معاونین شهرسازی کلانشهرها و معاونین شهرسازی ادارات راه و شهرسازی استان‌های مربوطه از دیگر مصوبات آخرین نشست معاونین شهرسازی کلانشهرها بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز