معاون فنی اداره کل بنادر هرمزگان اعلام کرد:

ایجاد زیرساخت جهت تسهیل تردد گردشگران دریایی

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۱۰:۴۹:۵۶
کد خبر: ۸۶۰۳۲۲
ایجاد زیرساخت جهت تسهیل تردد گردشگران دریایی
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: تعمیرات اساسی و زیرآبی و نصب یک فروند اسکله فلزی شناور در بندر تیاب به منظور ایجاد زیرساخت جهت تسهیل در تردد گردشگران دریایی به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ "محمدرضا پوررجبی" در این رابطه اظهار داشت: مبلغ کل پروژه شامل اعتبار ساخت سازه اسکله و هزینه  تعمیرات اساسی و زیرآبی اسکله فلزی شناور و نصب آن در بندر تیاب، سه میلیارد ریال بوده و طی مدت دو ماه به انجام رسید.

وی افزود: با توجه به ضرورت انجام تعمیرات زیرآبی سازه و بدنه و عرشه این اسکله و همچنین نیاز بندرگاه تیاب به اسکله فلزی شناور مجزا، پس از بررسی های کارشناسان فنی و جانمایی جدید، اسکله مذکور به بندرگاه منتقل و نصب شد. 

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان انجام هیدروگرافی حوضچه بندرگاه، تعیین جانمایی جدید و گود برداری محل اجرای فونداسیون بتنی به ابعاد 6 متر طول، 2 متر عرض و یک متر ارتفاع را به عنوان بخشی از اقدامات صورت گرفته در این پروژه دانست.

پوررجبی فرآیندهای تعمیرات اساسی و زیرآبی این پروژه را شامل داکینگ، خزه تراشی، گریت بلاست کامل سازه، تعویض ورق به همراه تقویت سازه و عرشه، تعمیرات پل دسترسی، تهیه و نصب زینک اندهای حفاظتی و همچنین تهیه و نصب ضربه گیر عنوان کرد.

"مهدی بروغنی" رییس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی نیز طی اظهاراتی با تشریح مشخصات فنی این پروژه، خاطرنشان کرد: اسکله فلزی شناور بندر تیاب دارای بدنه ای از جنس فولاد دریایی است که طول آن شش متر، عرض 2.1 متر، ارتفاع 1.2 متر و ارتفاع عرشه آزاد یک متر می باشد.

وی طول پل دسترسی(پله ) را که مجدداً تعمیر شده، ۱۲ متر، عرض 0.8 متر و وزن یک تن اعلام کرد.

بروغنی هدف از اجرای این پروژه را ایجاد زیرساخت لازم جهت تسهیل در تردد مسافر و گردشگر در بندر تیاب دانست و گفت: این پروژه، در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و توسعه فرصت های شغلی دریایی برای جوانان بومی منطقه مخصوصاً شرق استان صورت گرفته است.

وی اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم در عملیات انتقال، تعمیرات و نصب این اسکله فلزی شناور را 12 نفر دانست.

رییس اداره تعمیر و نگهداری تجهیزات دریایی بندر شهید رجایی خاطرنشان کرد: با سرمایه گذاری های سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه ایجاد اسکله ها و توسعه زیرساخت ها در بندر تیاب، طی دو سال اخیر ظرفیت پذیرش مسافر و گردشگر در این بندر به نحو قابل ملاحظه ای افزایشیافته است.

شایان ذکر است، بندر تاریخی تیاب مهم‌ترین منطقه ساحلی شهرستان میناب است که گمرک آن طییک و نیم ‌قرن اخیر از جمله فعال‌ترین گمرکات جنوب کشور بوده است. این بندر در گذشته یکی از بنادر مهم خطه جنوب ایران از لحاظ فعالیت‌های تجاری، توریستی، ماهیگیری و فعالیت‌هایوابسته به دریا محسوب می‌شده و همچنین فعال‌ترین مرز دریایی برای صادرات و واردات کالاها در منطقه شرق استان بوده است.

بندر تیاب طی سه دهه اخیر به دلیل بروز مشکلات ناوبری استفاده از ظرفیت‌های آن دچار موانعی شده بود بر همین اساس، طرح تبدیل این بندر کوچک به یک بندر مدرن چندمنظوره سال ۹۰ با تأمین اعتبار از منابع داخلی سازمان بنادر در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان قرار گرفت.

گفتنی است، جاذبه‌های توریستی این بندر مانند وجود انواع پرندگان دریایی، چهار هزار هکتار جنگل‌های مانگرو (حرا) و تالاب بین‌المللی۴۵ هزار هکتاری از جاذبه‌های گردشگری بندر تاریخی تیاب است.

شایان ذکر است، تمدن هرمز کهنه (میناب فعلی همجوار با رودخانه تاریخی آنامیس) که در تاریخ بنای آن را به اردشیر بابکان ساسانی و یا حتی قبل از آن نسبت می‌دهند، همچون تمدن بین‌النهرین شهرتی جهانی داشته است. بندر تیاب به عنوان میراث بندری و دریایی باقی‌مانده از این تمدن روزگاری پرفراز و نشیب را تجربه کرده و بازرگانانش با بنادر هندوستان و شرق آفریقا، داد و ستد دریایی داشته‌اند.

 

نظر شما