در آستانه روز جهانی دریانورد رخ داد؛

رکورد شکنی تیم دریایی بندر شهید رجایی

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ - ۱۰:۰۰:۲۳
کد خبر: ۸۶۲۳۹۴
رکورد شکنی تیم دریایی بندر شهید رجایی
معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اعلام خبر موفقیت آمیز بودن عملیات پایلوتیج، یدک کشی و داکینگ یک فروند نفتکش سوپرتانکر غول پیکر 320هزار تنی در بندرعباس گفت: تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با رقم زدن این اتفاق، در آستانه روز جهانی دریانورد(25 ژوئن) رکورد شکنی کردند.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ؛ "اسماعیل مکی زاده" اظهار داشت: عملیات داکینگ سوپرتانکر Dore در مجتمع کشتی سازی بندرعباس( ایزوایکو) با موفقیت به انجام رسید.

وی افزود: این کشتی متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفت‌کش غول‌پیکر» (معادل به انگلیسی: VLCC) است که 333 متر طول و 320 هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) دارد.

مکی زاده تصریح کرد: عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتکش های سوپر تانکر به علت آبخور بالای آنها (22.5 متر) و محدودیت های مانوری اینگونه شناورها، تنها در پایانه های دریایی مخصوص مانند جزیره خارگ صورت می گیرد.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تصریح کرد: عملیات ورود کشتی ها به حوضچه خشک (داکینگ) از پیچیده ترین عملیات های مانوری کشتی ها بوده که با توجه به ابعاد قابل توجه کشتی سوپر تانکر Dore، برنامه ریزی دقیق توسط تیم عملیاتی بندر متشکل از راهنمایان، یدک کش ها، ملوانان طنابگیر و کارشناسان دریایی بندر شهید رجایی انجام و اجرایی شده است.

مکی زاده اظهار داشت: برای نخستین بار است که عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور ایران انجام شده و تا پیش از این نوع شناورها جهت انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در کشورهای خارجی مراجعه می کرده اند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان یادآور شد: سال گذشته نیز، تیم عملیات دریایی بندر شهید رجایی با انجام عملیات داکینگ تانکرهای نفتکش 100هزار تنی، چندین بار در این زمینه رکورد شکنی کرده بود که امسال با داکینگ سوپر تانکر 320هزار تنی، این رکورد جهش چند برابری یافته است.

وی اضافه کرد: تیم پایلوتیج (راهنمایی کشتی) اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با مرکزیت بندر شهید رجایی متشکل از نیروهایی با تجربه و دانش بالا در سال‌های اخیر موفق به انجام کارهای ویژه ای در زمینه هدایت کشتی ها شده که اغلب آنها به نحوی زمینه خودکفایی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده است.

مکی زاده بیان کرد: این تیم 35 نفره پایلوت به عنوان دریانوردانی زبده، کارآزموده و زبردست، سکانداران پرافتخار ایران زمین در عرصه پرریسک و حساس صنعت دریانوردی این سرزمین هستند که سالانه انجام بیش از 10هزار مورد عملیات راهنمایی کشتی های اقیانوس پیمای ورودی و متردد به بنادر استان هرمزگان را بر عهده دارند.

شایان ذکر است، سوپرتانکرها بزرگترین نفت‌کش‌های نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند که شامل نفت‌کش‌های غول‌پیکر و نفت‌کش‌های کوه‌پیکر می‌شوند.

به نفت‌کش بزرگی که ظرفیت آن از 160هزار تن (DWT) تا 320 هزار تن (DWT) باشد، «نفت‌کش غول‌پیکر» (معادل به انگلیسی: VLCC) و به نفت‌کش‌های بسیار بزرگ که ظرفیت آن‌ها بیش از 320 هزار تن (DWT) است «نفت‌کش کوه‌پیکر» (معادل به انگلیسی: ULCC) گفته می‌شود. این کشتی‌ها می‌توانند تا دو میلیون بشکه (320هزار متر مکعب) نفت را جابه‌جا کنند.

 

نظر شما