مدیرکل بنادر هرمزگان اعلام کرد:

آبادانی جزیره رنگین کمانی با تکیه بر دانش مهندسی و تولیدات داخلی

۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۰۸:۰۲:۵۸
کد خبر: ۸۷۱۰۱۵
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با تشریح طرح توسعه زیرساختی بندرگاه هرمز با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مصالح عمرانی تولید داخل، از لایروبی کانال دسترسی این بندر به حجم ۱۷۲هزار متر مکعب و احداث دایک حفاظتی و دیواره ساحلی به طول ۱۰۰۰ متر خبر داد.
به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ "اله مراد عفیفی پور" در این رابطه اظهار داشت: با توجه به روند افزایش تردد مسافران و گردشگران دریایی در مسیر بندر شهید حقانی به جزیره هرمز و وجود مشکلات تردد شناورهای بزرگ به علت کافی نبودن عمق آبخور کانال دسترسی و ورودی بندر، طرح لایروبی بندر چند منظوره هرمز در دستور کار اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان قرار گرفت.

وی ادامه داد: این طرح شامل دو بخش اصلی لایروبی کانال دسترسی به حجم ۱۷۲هزار متر مکعب و احداث دایک(دیواره) حفاظتی و دیوار ساحلی به طول حدود یکهزار متر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از جمله دلایل اصلی احداث این دیواره ساحلی را حفاظت از  کاهش  رژیم رسوب گذاری در بخش های لایروبی شده و حفاظت از ساحل موجود، برشمرد و در همین رابطه توضیح داد: ساحل پیرامون بندرگاه که در ضلع غربی شهر قرار دارد، در بسیاری از بخش ها دچار خرابی و فرسایش شده و این عامل به نوبه خود منجر به بازگشت مصالح به دریا و تشدید رسوب گذاری در ناحیه ورودی و کانال می شود.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: در طرح اجرای دیواره ساحلی، برآوردهای کارشناسی حاکی از این بود که حدود ۱۳هزار متر مربع ژئوتکستایل (صفحه های مصنوعی پلاستیکی برای استحکام بخشی دیواره ساحلی) در راستای ایجاد زیرساخت لازم جهت جلوگیری از شسته شدن مصالح و نشست سنگ های فیلتر و آرمور مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود در خصوص تامین نمونه های خارجی و نیز رونق بخشی به تولیدات داخلی در راستای اصل اقتصاد مقاومتی، در چندین مرحله نمونه های متعددی با نظارت کارشناسان واحد مهندسی عمران این اداره کل  توسط یکی از کارخانجات داخلی تولید شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: در نهایت، پس از انجام آزمایش های فنی و مقاومتی در آزمایشگاه های معتبر و ذیصلاح، ژئوتکستایل مورد نیاز پروژه با کیفیت و مشخصات فنی مشابه نمونه های خارجی از تولید کنندگان داخلی تامین شد

 

نظر شما
پرونده ویژه