معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خبر داد :

اجرای مصوبه جلسه شورای فنی استان

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۸:۳۰:۲۸
کد خبر: ۸۷۳۱۰۱
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از بازدید و بررسی آخرین وضعیت مجموعه ورزشی خلیج فارس توسط کارشناسان دفتر فنی استانداری هرمزگان خبر داد و بر ضرورت رفع نواقص و اجرایی شدن مسئولیت های دستگاه های متولی ملی و استانی تا رفع نواقص تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان؛ رضا مدرس عنوان کرد: عملیات اجرایی پروژه احداث ورزشگاه ۲۰ هزار نفری بندرعباس با کارفرمایی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور در سال ۱۳۸۲ در زمینی به مساحت حدود ۱۱ هکتار با سطح اشغال ورزشگاه در حدود ۶۲ هزار مترمربع آغاز و درنهایت در تاریخ ۱۷ آبان سال ۱۳۸۹ پس از ۱۴ سال از تاریخ تصویب با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی افتتاح شد.

 وی، اضافه کرد: ساخت این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۶ با اعتباری بالغ بر ۲۲۰ میلیارد ریال به طول انجامید اما با توجه به گذشت هشت سال از تاریخ افتتاح  مجموعه ورزشی خلیج فارس دارای نواقصی در  حین ساخت و بعد از بهره برداری بوده به نحوی که هنوز به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی نرسیده است.

مدرس با اشاره به بخش های مختلف ورزشگاه ۲۰ هزار نفره بندرعباس، گفت: این ورزشگاه به تفکیک، دارای زمین چمن فوتبال با آبیاری اتوماتیک به مساحت هشت هزار و ۲۰۰ مترمربع، اسکوربرد تمام رنگی به ابعاد ۴۵ مترمربع، جایگاه تماشاگران عادی و ویژه به ترتیب به مساحت ۹ هزار و ۸۸۰ و ۳۸۵ مترمربع، جایگاه خبرنگاران و مهمانان به مساحت ۶۴۴ مترمربع، دکل های روشنایی با برخورداری از یک هزار و ۲۰۰ لوکس روشنایی، فضای بازیکنان و مربیان به مساحت یک هزار و ۵۷۴ مترمربع، فضای داوران به مساحت ۱۰۲ مترمربع، پارکینگ با گنجایش ۲۹۶ دستگاه سواری و ۲۰ دستگاه اتوبوس به مساحت ۱۳ هزار و ۶۰۰ مترمربع، راههای دسترسی به مساحت یک هزار و ۶۴۰ مترمربع، درمانگاه و نمازخانه هر کدام به مساحت ۵۰ مترمربع و پیست دو و میدانی تارتان به مساحت شش هزار  مترمربع است.

وی با اشاره به بازدید صورت گرفته از این ورزشگاه به منظور بررسی آخرین وضعیت آن و ضمن تشکر از همکاری مدیر کل ورزش و جوانان در همکاری بسیارعالی با تیم بازرسی شورای فنی، افزود: پیرو جلسه شورای فنی استان در تاریخ ۱۹ تیر ماه سال جاری مبنی بر تهیه و ارائه گزارش از وضعیت ورزشگاه 20 هزار نفری خلیج فارس،  بازدیدی در تاریخ ۲۴ تیر ماه توسط کارشناسان دفتر فنی استانداری هرمزگان از مجموعه مذکور  انجام شد.

وی با اشاره به وجود نواقص پروژه قبل از بهره برداری، اظهار کرد: با توجه به بازدید انجام شده نواقصاتی از جمله عدم تکمیل دیوار آجری و بتنی ضلع شرقی و شمال شرقی ورزشگاه، عدم تکمیل اجرای درز ژوئن ساختمان و سکوها مشاهده و اعلام گردیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان تصریح کرد: همچنین عدم ساخت آبخوری مناسب تماشاگران، عدم مناسب بودن سیستم های گرمایشی قسمت رختکن با اقلیم منطقه (استفاده از دیگ های بخار گازوئیلی و نیاز به استفاده از سوخت)، عدم طراحی مناسب سیستم های سرمایشی مناسب با فضای ورزشی (استفاده از سیستم های اسپیلت مرکزی که نیاز به متخصص خاص جهت تعمیرات آن در استان می باشد و نیز استفاده از پنل های سقفی اسپیلت در راهرو ها که باعث آبریزش در فضا ها شده است) از جمله نواقص مشاهده شده در این بازدید بوده است.

وی اضافه کرد: از دیگر نواقص مشاهده شده در بازدید آخرین وضعیت این ورزشگاه، عدم ساماندهی و تکمیل محوطه حد فاصل فنس زمین فوتبال و دیوار خارجی کل مجموعه، عدم اجرای مناسب نمای خارجی بخش های ورودی و اداری  ورزشگاه (اجرا با کنیتکس) بوده است.

مدرس با اشاره به نواقص پس از بهره برداری، بیان کرد: همچنین در این بازدید نواقصاتی مربوط به زمان بعد از بهره برداری که عمدتاً بدلیل عدم حفظ و نگهداری مناسب است گزارش شده است.

وی افزود: از جمله نواقص پس از بهره برداری می توان به وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی، خرابی و عدم سرویس عمده سیستم های سرمایشی و خرابی اسکوربرد، خرابی روشنایی راهروهای ورودی ورزشگاه اشاره کرد.

مدرس تصریح کرد: آسیب به نمای کامپوزیت جهت رفع نواقص زیر کار و عدم اصلاح نمای کامپوزیت، آسیب به سقف های کاذب و عدم رفع موارد جهت رفع نواقص زیر سقف کاذب، خرابی پیاده رو سازی ها در برخی نقاط، طبله و کثیفی وضعیت رنگ نما شکستگی و خرابی صندلی های تماشاگران از دیگر نواقص پس از بهره برداری این ورزشگاه بوده که در گزارش بازدید به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به نتیجه بازدید و کارشناسی از مجموعه ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس، افزود: در خصوص نواقص قبل از بهره برداری با توجه به عدم دسترسی به مفاد قرارداد و همچنین صورتجلسه تحویل موقت پروژه فی ما بین کارفرما ( شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی) و پیمانکار مجموعه، اظهار نظر در خصوص تعهدات پیمانکار نسبت به رفع نواقص مذکور و علت عدم تکمیل موارد به صورت قطعی میسر نمی باشد و لذا نیاز به ارائه و مشاهده صورتجلسه مذکور  است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان افزود: در خصوص نواقص و کمبود های موجود در مجموعه پس از زمان بهره برداری عدم تامین اعتبار و نیز عدم حفظ و نگهداری مناسب توسط دستگاه بهره بردار از عوامل موثر در ایجاد مشکلات مذکور  می باشد.

وی به پیشنهادات هیئت بازدید کننده از ورزشگاه ۲۰هزار نفری بندرعباس اشاره کرد و گفت: ارائه نواقص  مندرج در صورتجلسه، تحویل موقت جهت کنترل مواردی که جز تعهدات پیمانکار مربوطه بوده که رفع نشده و بررسی علت عدم رفع موارد از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان و شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور و تامین اعتبار لازم جهت رفع نواقص باقی مانده از زمان قبل از بهره برداری(خارج از قصور پیمانکار) و بعد از زمان بهره برداری از جمله این پیشنهادات بوده است.

مدرس تصریح کرد: از دیگر پیشنهادات این هیئت می توان به نیاز مبرم به وجود پیمانکار حفظ و نگهداری متمرکز و مختص به مجموعه، نیاز به بازنگری اساسی در سیستم های سرمایشی مجموعه و یا تعمیرات اساسی سیستم ها از طریق پیمانکار متخصص و مسلط به سیستم های نصب شده فعلی و با توجه به اینکه در صورت رفع کلیه نواقص فوق الذکر با عدم استفاده مستمر از مجموعه علی الخصوص در بخش فوتبال امکان بازگشت معایب محتمل می باشد لذا ایجاد بستر مناسب و تمهیدات لازم جهت استفاده مستمر توسط تیم های ورزشی استان و خارج از استان و همچنین  استفاده از امکانات و سرمایه گذاری  بخش  خصوصی در جهت رونق بخشی و  تامین منابع مالی لازم در راستای حفظ و نگهداری مناسب ضروری می باشد اشاره کرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر بخشی از درآمد زایی مجموعه در قالب ماده ۸۸ ( از قبیل سالن بیلیارد، سالن بدنسازی ، تنیس ) تامین می شود و مجموعه از درآمد حاصله کاملا منتفع نمی گردد اتخاد ترتیبی جهت استفاده حداکثری از عواید حاصله مذکور از دیگر  پیشنهاد طی این بازدید بوده است.

 

نظر شما